[R]Czy to się może udać czyli Me-109 G5 KK Nr6(1/2009) 1:50

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.

Awatar użytkownika
Paolo vanKossi
Posty: 39
Rejestracja: śr mar 10 2010, 18:51

[R]Czy to się może udać czyli Me-109 G5 KK Nr6(1/2009) 1:50

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Paolo vanKossi »

Witam wszystkich forumowiczów w mojej relacji, której przedmiotem będzie:

Obrazek Przeskalowany do skali 1:50

Model jak być może już teraz a za chwilę na pewno będzie widać oceniam na zaawansowany w około 45%, zeskanowany z oryginalnej wycinanki, przeskalowany i wydrukowany na bloku technicznym Cansona o gramaturze 180g/m2 przy użyciu drukarki atramentowej.

Założeniami przy budowie modelu są:

1. Wykorzystanie wszystkich części zamieszczonych przez autora wycinanki czyli tzw wersja ''full wypas''.
2. Wykorzystanie BCG jako kleju głównego do budowy modelu.
3. Doskonalenie techniki retuszu farbami typu Tempera oraz doskonalenie umiejętności kształtowania papieru z użyciem BCG.
4. Nie jest moim zamierzeniem budowa repliki obiektu rzeczywistego na podstawie dostępnych źródeł.

A teraz do rzeczy:

Kilka zdjęć kokpitu:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Tablica przyrządów wykonana z oszkleniem niestety nie udało się tego uchwycić na zdjęciach :-\, brakujący drążek pilota oraz celownik zostanie wklejony w końcowej fazie budowy. Kondycja moich oczu nie pozwoliła mi też wyciąć otworów w pedałach orczyka :-P.

Przejdźmy zatem do dziobu samolotu:
Obrazek Obrazek Obrazek

Karabiny maszynowe wykonane z części zamieszczonych w wycinance i bez posiłkowania się igłami lekarskimi, co w tej skali znacznie ułatwiło by sprawę. Kołpak tłoczony na BCG - jedyna rzecz wykonana przeze mnie dwa razy. Do poprawy tego elementu zainspirował mnie Cotlet swoim modelem. Najbardziej zadowolony na tym etapie jestem z wykonania obudowy filtra powietrza, którą udało mi się wykonać bez szpachli,cjanogluta i farby, zastosowany jest jedynie retusz.

Skrzydła samolotu:
Obrazek Obrazek

Dźwigar skrzydeł w tym modelu jest podzielony na trzy części i skrzydła łączą się z centropłatem na zasadzie wręga do wręgi. Aby uniknąć szpary na łączeniu dolnej powierzchni poszycia skrzydeł z centropłatem najpierw skleiłem wszystkie trzy elementy razem, następnie podkleiłem poszycie skrzydeł papierem 120g/cm2 z wyjątkiem krawędzi natarcia, ukształtowałem krawędzie natarcia przy użyciu BCG, wkleiłem wnęki podwozia i na tym etapie wkleiłem szkielet skrzydeł w całości. Krawędź spływu skrzydeł sklejona na BCG.
Końcówki skrzydeł wyprofilowałem BCG i środek wypełniłem ścinkami chusteczki higienicznej aby zapobiec zapadnięciu się poszycia.
Ku mojemu zdumieniu do sklejenia niemal całych skrzydeł użyłem jedynie BCG z wyjątkiem podklejenia elementów szkieletu gdzie zastosowałem klej adhezyjny w sprayu o nazwie 3M 77.

No i na koniec ogon samolotu:
Obrazek Obrazek

Jak widać statecznik poziomy wykonałem z oddzielnymi powierzchniami sterowymi, na wykonanie wciąż oczekuje ster kierunku :mrgreen: Jestem też w miarę zadowolony z łączenia segmentów na BCG (udało mi się uniknąć krowich żeber) z wyjątkiem jednego babola a mianowicie połączenia ostatniego segmentu ze statecznikiem pionowym. Tutaj nie ma paska łączącego tylko przewidziana jest metoda na dwie wręgi. Pomimo szlifowania nie udało mi się uniknąć szpary na tym połączeniu i ten fakt boleśnie uwidocznił moje braki warsztatowe.

Na tym koniec mojego ględzenia w dzisiejszym odcinku, pozdrawiam wszystkich i do następnej aktualizacji.

Ciąg dalszy nastąpi kiedy nastąpi Obrazek
Pozdrawiam
Paolo
----------------------------------------------------------
Kleję bo lubię a nie dlatego, że potrafię

Na warsztacie:
Me-109 G5 KK Nr6(1/2009) 1:50, Me 109F-4 AH Kartonowy Arsenał 4/2005
Awatar użytkownika
Heinrich Kosmala
Posty: 2214
Rejestracja: sob paź 04 2008, 11:28
Lokalizacja: Landau/Niemcy
x 170

Re: [R]Czy to się może udać czyli Me-109 G5 KK Nr6(1/2009) 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Heinrich Kosmala »

Paolo vanKossi pisze: Karabiny maszynowe wykonane z części zamieszczonych w wycinance i bez posiłkowania się igłami lekarskimi, co w tej skali znacznie ułatwiło by sprawę.
To żadna hańba, ale dlaczego nie są one jednakowej wielkości? Czy też na razie tylko wsunięte a jeszcze nie wklejone?
Poza tym bardzo ładnie zrobione.
Pozdrawiam
Henryk

moje modele
cyrylus

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: cyrylus »

Mnie się wydaje że te lufy powinny tak nierówno wystawać. Mam mesa z AH wersja F4 i tam tak jest.
Damiano
Posty: 4
Rejestracja: śr sty 26 2011, 17:51

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Damiano »

Pytanie dotyczyło, średnicy luf, bo faktycznie wyglądają jak 30mm a nie 13mm

Rozmieszczenie prawidłowe, przesunięcie istniało, spowodowane było ułożeniem taśm amunicyjnych
ESP
Posty: 136
Rejestracja: pt sty 14 2005, 12:20
Lokalizacja: Warszawa

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ESP »

Mimo że MG131 były montowane inaczej niż MG17 - pasy amunicyjne były poprowadzone na zewnątrz to ciągle były montowane lekko przesunięte od siebie:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Dla porównania jak to wyglądało we wcześniejszych wersjach z MG17:
Obrazek
Awatar użytkownika
Paolo vanKossi
Posty: 39
Rejestracja: śr mar 10 2010, 18:51

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Paolo vanKossi »

Heinrich Kosmala pisze:
Paolo vanKossi pisze: Karabiny maszynowe wykonane z części zamieszczonych w wycinance i bez posiłkowania się igłami lekarskimi, co w tej skali znacznie ułatwiło by sprawę.
To żadna hańba, ale dlaczego nie są one jednakowej wielkości? Czy też na razie tylko wsunięte a jeszcze nie wklejone?
Poza tym bardzo ładnie zrobione.
Henryku na początku dziękuję Ci za uznanie dla tego co robię. Odnośnie luf km-ów to w uproszczonej wersji wycinanki autor zaproponował coś takiego:
Obrazek
Jak widzisz wystają one znacznie bardziej z okaptowania silnika i są równo ustawione. Ja wkleiłem je intuicyjnie tak jak to widać na zdjęciach i jak można przeczytać w postach innych kolegów w mojej relacji ta intuicja mnie nie zawiodła;-) . No nie chciało mi się wierzyć, że myśliwiec może mieć tak wystające lufy km-ów. Ponadto posiłkowałem się też innymi wycinankami Me-109 wersji F i G.
Damiano pisze:Pytanie dotyczyło, średnicy luf, bo faktycznie wyglądają jak 30mm a nie 13mm

Rozmieszczenie prawidłowe, przesunięcie istniało, spowodowane było ułożeniem taśm amunicyjnych
Damiano lufy zwijałem z papieru który rozwarstwiłem z części przewidzianych przez autora na drucie stalowym 0,35 mm, cieńszego nie udało mi się znaleźć, prawidłowy wymiar dla kalibru 13mm dla tej skali to 0,26mm Srednicy wewnętrznej lufy, a nawet jak bym znalazł drut to taki magik jeszcze nie jestem Obrazek. Rozwiązaniem było by zastosowanie igły lekarskiej 0,6 mm ale ja przyznam się szczerze chciałem sprawdzić zwijanie ciasnych rurek z papieru i lepiej lub gorzej ale jakoś to wyszło.

Cieszę się, że to co robię znalazło zainteresowanie :D
Pozdrawiam
Paolo
----------------------------------------------------------
Kleję bo lubię a nie dlatego, że potrafię

Na warsztacie:
Me-109 G5 KK Nr6(1/2009) 1:50, Me 109F-4 AH Kartonowy Arsenał 4/2005
Awatar użytkownika
Paolo vanKossi
Posty: 39
Rejestracja: śr mar 10 2010, 18:51

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Paolo vanKossi »

Leń mnie ostatnio jakiś w klejeniu ogarnął, tak że relacja zakopała się gdzieś w czeluściach forum. Najwyższy już czas aby ją odkopać zanim przepadnie na wieki.

Trochę się zadziało i Mesiek zapadł na pewną przypadłość objawiającą się bąblami wyskakującymi tu i ówdzie:

Obrazek Obrazek Obrazek

Pojawiły się też osłony kolektorów wydechowych:

Obrazek Obrazek

Tutaj jestem zadowolony z tego, że udało mi się prosto zagiąć tak wąską krawędź bez nacinania z zewnątrz i bez pofalowania elementu.

W kolejnym etapie budowy pojawiło się oprofilowanie skrzydeł:

Obrazek Obrazek

Tutaj dzięki relacji Rolanda z Papermodels wiedziałem na co zwrócić uwagę, miedzy innymi nie naciąłem krawędzi oprofilowania tak jak to sugerował autor, dzięki temu efekt wizualny jest lepszy moim zdaniem.

Zakończone (prawie) zostało usterzenie samolotu czyli powstały brakujące lotki:

Obrazek Obrazek

oraz oprofilowanie statecznika poziomego oraz ster kierunku:

Obrazek Obrazek

Pozostały jeszcze ciężarki balansujące lotki ale to uzupełnię na koniec budowy.

Jeszcze rzut oka na całość obrazującą stan obecny modelu:

Obrazek Obrazek

Kurcze gdzieś zapodziała mi się 10-cio groszówka :cry:

Oraz zapowiedź kolejnego odcinka czyli:

Uzbrojenie podwieszane czyli pociski rakietowe i wyrzutnia W.Gr.21(cokolwiek to znaczy)

Obrazek

Pociski już załadowałem, zapalniki zakręciłem. Żeby tylko nie wy......ło w chałupie - wyniosłem wiec do schronu

Podwozie główne:

Obrazek

Golenie nie trzymają mojego minimalnego standardu więc trzeba się będzie zrujnować i wydrukować je jeszcze raz :-?

No i na koniec zaczątek kółka ogonowego:

Obrazek

Na dziś to wszystko. Miło mi będzie jeśli ktoś zechce tu zajrzeć i podzielić się swoimi spostrzeżeniami co do postępów w budowie.

Tradycyjnie ciąg dalszy nastąpi kiedy nastąpi.
Pozdrawiam
Paolo
----------------------------------------------------------
Kleję bo lubię a nie dlatego, że potrafię

Na warsztacie:
Me-109 G5 KK Nr6(1/2009) 1:50, Me 109F-4 AH Kartonowy Arsenał 4/2005
Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 1216
Rejestracja: pt gru 19 2008, 14:08
Lokalizacja: Mielec (Ostróda, Iława)

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: OSTOJA »

Ładnie idzie a te bąble to bym tymczasowo jakimś plastrem zalepił, może znikną. :D :D :D
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.
W imadle:
Dorobek
Awatar użytkownika
Heinrich Kosmala
Posty: 2214
Rejestracja: sob paź 04 2008, 11:28
Lokalizacja: Landau/Niemcy
x 170

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Heinrich Kosmala »

Paolo vanKossi pisze: Uzbrojenie podwieszane czyli pociski rakietowe i wyrzutnia W.Gr.21(cokolwiek to znaczy)
To wyrzutnie (Werfer-Granate) niekierowanych pocisków rakietowych, zobacz np. tutaj.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Henryk

moje modele
Awatar użytkownika
Paolo vanKossi
Posty: 39
Rejestracja: śr mar 10 2010, 18:51

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Paolo vanKossi »

Dziękuję Henryku za wyjaśnienie
Pozdrawiam
Paolo
----------------------------------------------------------
Kleję bo lubię a nie dlatego, że potrafię

Na warsztacie:
Me-109 G5 KK Nr6(1/2009) 1:50, Me 109F-4 AH Kartonowy Arsenał 4/2005
ODPOWIEDZ