*[Relacja/Czołg] Brytyjski czołg ciężki CHURCHILL Mk VII, Fly Model

Zakończone relacje i galerie gotowych modeli.

Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.

Awatar użytkownika
Piterski
Posty: 1079
Rejestracja: wt sty 11 2005, 19:17
Lokalizacja: Warszawa
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Piterski »

Zbyszku nie wiem jak w tym czołgu ale w niektórych modelach pokazuje się całe zęby obdarte z farby.
Twój pomysł wydaje się całkiem niezły bo zęby będą korespondowały z gąsienica, przez którą chyba je trochę będzie widać.
W budowie: Halny;
Awatar użytkownika
ZbyszekS
Posty: 393
Rejestracja: pn maja 24 2004, 15:10
Lokalizacja: Milanówek
x 27

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ZbyszekS »

Przez ostatnich kilka dni dotkliwie poniewierał mną jakiś wyjątkowo wredny drobnoustrój, więc zmuszony byłem zrobić sobie małą przerwę w klejeniu. Nie ma jednak tego złego, co by na dobre nie wyszło... Ta przerwa odświeżyła mi umysł, więc na kwestię retuszu zębów spojrzałem nieco trzeźwiejszym okiem i stwierdziłem: nie ma co wydziwiać - pozostaną zielone. :mrgreen: Cały model został zaprojektowany tak, jakby prezentował pojazd stojący na taśmie montażowej, dziwacznie więc wyglądałyby zęby pomalowane w nienaturalny sposób na szaro. Zęby retuszowane na zielono najlepiej zatem odpowiadają konwencji przyjętej przez projektanta i tak niech pozostanie.

Ciąg dalszy budowy - koła napinające wraz z mechanizmem napinającym (jak sądzę):

Obrazek
Obrazek

I to już cały komplet kół, które należało wykonać. Model stoi już na własnych nogach:

Obrazek

A teraz nastąpi zapewne nieco dłuższa przerwa w relacji, bo kolejnym etapem prac jest wykonanie gąsienic - trochę to potrwa, ale jak już ten etap przebrnę, to dalej będzie z górki. :usmiech:
Na warsztacie: Leopard 2A5, J6K1 Jinpu
Zawieszone: Pogoria, XP-61E
Archiwum: Saab J35 Draken, Pietropawłowsk, F/A-18F Super Hornet, Churchill, MiG-21, Mirage III EA, Bf-109 K-4
-----------------------------
Wspieram .oO R357
Awatar użytkownika
ZbyszekS
Posty: 393
Rejestracja: pn maja 24 2004, 15:10
Lokalizacja: Milanówek
x 27

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ZbyszekS »

Hejka! :usmiech:
Wyciągam relację aż z 14 strony :shock:. Nie do wiary, jak ten czas leci... :-?

Ostatnie kilkanaście tygodni to praca nad gąsienicami. Niełatwo było się motywować do tego nużącego etapu budowy, ale w końcu jednak prace nad układem jezdnym udało mi się zamknąć. Niestety, dość liczne skutki motywacyjnego dołka widać na zbliżeniach... :oops:.

Aha, uprzedzając pytanie: dla ułatwienia i skrócenia czasu budowy darowałem sobie kawałek gąsienicy, który po montażu błotnika w ogóle nie będzie widoczny. Takie rozwiązanie proponuje także projektant w instrukcji, choć zapas części pozwala na wykonanie pełnych gąsienic, gdyby ktoś miał takie życzenie.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

W trakcie budowy pojawiła się w jakimś momencie wątpliwość co do sposobu zakładania gąsienicy, a konkretniej - chodzi o kierunek ułożenia ogniw. Instrukcja przewiduje tak:

Obrazek

Wydaje się jednak, że to błąd - ja na swoim modelu założyłem więc gąsienice odwrotnie:

Obrazek

Dlaczego? Bo na wszystkich zdjęciach, jakie udało mi się znaleźć w sieci, tak to właśnie wygląda - oto wybrane dwa zdjęcia na dowód:

Obrazek
Obrazek

Powyższe zdjęcia pochodzą z adresów:
http://www.trevalan.com/Milipics/Churchill7pg2.html
http://www.strijdbewijs.nl/tanks/churchill/speceng.htm
Na warsztacie: Leopard 2A5, J6K1 Jinpu
Zawieszone: Pogoria, XP-61E
Archiwum: Saab J35 Draken, Pietropawłowsk, F/A-18F Super Hornet, Churchill, MiG-21, Mirage III EA, Bf-109 K-4
-----------------------------
Wspieram .oO R357
Awatar użytkownika
Szydercza Gała
Posty: 2330
Rejestracja: pt mar 05 2004, 14:48
Lokalizacja: ZIELONA WYSPA PEŁNA OWIEC
x 173

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Szydercza Gała »

Z tymi gąskami to zobacz jak to wygląda na archiwalnych fotkach z czasu wojny, to jak one są założone na egzemplarzu muzealnym wcale nie przesądza sprawy
NUR FüR MASON!!!!! :haha:
ZŁO SQUAD
WSPÓŁZAWODNICTWO RACJONALIZATORSKIE- DŹWIGNIĄ POSTĘPU TECHNICZNEGO!
NIE OTWIERAM MINIATUREK !!!
Awatar użytkownika
momo
Posty: 20
Rejestracja: śr kwie 05 2006, 19:06
Lokalizacja: Knurów

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: momo »

Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam: Przemek
Awatar użytkownika
Szydercza Gała
Posty: 2330
Rejestracja: pt mar 05 2004, 14:48
Lokalizacja: ZIELONA WYSPA PEŁNA OWIEC
x 173

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Szydercza Gała »

No i wszystko jasne .
NUR FüR MASON!!!!! :haha:
ZŁO SQUAD
WSPÓŁZAWODNICTWO RACJONALIZATORSKIE- DŹWIGNIĄ POSTĘPU TECHNICZNEGO!
NIE OTWIERAM MINIATUREK !!!
Awatar użytkownika
ZbyszekS
Posty: 393
Rejestracja: pn maja 24 2004, 15:10
Lokalizacja: Milanówek
x 27

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ZbyszekS »

Temat na dzisiaj - błotniki. Zaskakująco pracochłonny, ale zarazem bardzo wdzięczny etap budowy.

Błotniki składają się z trzech części: dużej centralnej oraz dwóch niewielkich końcówek:

Obrazek

Początkowo planowałem połączyć je i zamontować do kadłuba już w całości, jako jeden element. Ostatecznie jednak zrezygnowałem uznając, że ze względu na wielkość takiego elementu będzie zbyt trudno kontrolować jednocześnie kilka różnych punktów łączenia. Zacząłem więc od części centralnej i szybko się przekonałem, że była to dobra decyzja - już sam ten element jest wystarczająco duży, by jego przyklejanie nie było łatwe (zbyt szybko schnący klej i takie tam...). Ale ostatecznie wszystko poszło dobrze:

Obrazek

Teraz przyklejenie wcześniej przygotowanych i wielokrotnie starannie mierzonych końcówek okazało się już banalnie proste:

Obrazek
Obrazek

W opracowaniu niektóre elementy wydają się być nieco nadmiernie uproszczone. Na zdjęciu poniżej strzałką pokazałem wgłębienie, które sam wyrzeźbiłem - projekt tego nie przewidywał (no dobra, wiem, że to popierdółka, ale też chciałbym być trendy i coś w końcu "zwalorynzować", a nie tak tylko standard i standard... :haha: ):

Obrazek

Tutaj kolejny drobiazg - strzałka wskazuje krążek, który w wycinance jest... biały zamiast zielonego. Trochę kłopot, bo miejsce jest widoczne, a wycinanka nie zawiera zapasu koloru. Niby można pomalować, ale to zawsze będzie widać, bo powierzchnia malowana ma inną fakturę, niż nadruk. Znalazłem na szczęście kawałek właściwego koloru w innej wycinance, przy której kiedyś poległem (P-40 od Hala... :oops:) - pasuje idealnie:

Obrazek

I jeszcze rzut oka na całość:

Obrazek
Ostatnio zmieniony pt maja 20 2011, 20:32 przez ZbyszekS, łącznie zmieniany 1 raz.
Na warsztacie: Leopard 2A5, J6K1 Jinpu
Zawieszone: Pogoria, XP-61E
Archiwum: Saab J35 Draken, Pietropawłowsk, F/A-18F Super Hornet, Churchill, MiG-21, Mirage III EA, Bf-109 K-4
-----------------------------
Wspieram .oO R357
Awatar użytkownika
ZbyszekS
Posty: 393
Rejestracja: pn maja 24 2004, 15:10
Lokalizacja: Milanówek
x 27

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ZbyszekS »

Dzisiaj krótko, bo już późno. Nie ma też zresztą specjalnie o czym pisać - ten etap prac nie wymagał żadnych specjalnych zabiegów, wszystko pasuje jak należy. Tak od siebie to tylko jeden drobiazg zrobiłem: "oszkliłem" peryskopy; w oryginale imitacja szybek wyglądała fatalnie.

Detali przybywa, białych pól ubywa:

Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony pt maja 20 2011, 20:33 przez ZbyszekS, łącznie zmieniany 1 raz.
Na warsztacie: Leopard 2A5, J6K1 Jinpu
Zawieszone: Pogoria, XP-61E
Archiwum: Saab J35 Draken, Pietropawłowsk, F/A-18F Super Hornet, Churchill, MiG-21, Mirage III EA, Bf-109 K-4
-----------------------------
Wspieram .oO R357
Awatar użytkownika
ZbyszekS
Posty: 393
Rejestracja: pn maja 24 2004, 15:10
Lokalizacja: Milanówek
x 27

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ZbyszekS »

Kolejne detale:

Obrazek

Z kanistrem miałem drobny kłopot. Był odrobinę za wysoki, przez co nie mieścił się na tej półce na błotniku. Ściąłem ok. 1 mm od góry, tam, gdzie jest uchwyt i jak widać jest OK. Większy kłopot jest raczej z jego grubością - moim zdaniem jest on nieco zbyt płaski. To wina za krótkiej oklejki tworzącej ścianki boczne kanistra, bo zarówno dno jak i górna płaszczyzna były - jak na moje oko - właściwej szerokości, ale musiałem je niestety zwęzić, by dopasować do obwodu oklejki. Teraz wygląda on bardziej na neseser, niż kanister... :haha:

Obrazek

Linka - kupiona w warszawskim EMPiK-u, w dziale materiałów do wyrobu biżuterii:

Obrazek

Nurtowało mnie zagadnienie mocowania liny. Opracowanie nie przewiduje żadnych zaczepów; sądzę, że projektant zakładał po prostu jej przyklejenie "na żywca" do boku kadłuba, zwłaszcza, że projekt sugeruje użycie nitki do wykonania liny. Mnie jednak takie rozwiązanie nie satysfakcjonowało - w końcu taka lina musi na czymś wisieć, jeśli ma się w tak charakterystyczny sposób układać. I rzeczywiście - zdjęcia różnych egzemplarzy tego czołgu rozjaśniły mi, jak to było rozwiązane. Poniżej zdjęcie, na którym to szczególnie dobrze widać:

Obrazek

Teraz to już mogłem sobie dorobić odpowiednie wieszaki:

Obrazek

Na powyższym zdjęciu widać przy okazji różnicę odcieni farby drukarskiej - pokrywa włazu jest wyraźnie ciemniejsza. Niestety, mój egzemplarz został wydrukowany w trzech różnych odcieniach... :-?

No i to by było na tyle, jeśli chodzi o kadłub. Tak on teraz wygląda:

Obrazek
Obrazek

W następnym odcinku to już będzie wieża.
Na warsztacie: Leopard 2A5, J6K1 Jinpu
Zawieszone: Pogoria, XP-61E
Archiwum: Saab J35 Draken, Pietropawłowsk, F/A-18F Super Hornet, Churchill, MiG-21, Mirage III EA, Bf-109 K-4
-----------------------------
Wspieram .oO R357
Awatar użytkownika
Tempest
Posty: 3316
Rejestracja: sob maja 10 2003, 0:15
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
x 110

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tempest »

Pięknie sklejony model, tylko trzonki łopat wydają mi się zbyt czyste. Przydało by się trochę patyny.
Pozdrawiam
Tempest

Szukajcie a znajdziecie...
ODPOWIEDZ