[R - koniec] Junkers F-13, budowa próbna, 1:33

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Heinrich Kosmala
Posty: 2215
Rejestracja: sob paź 04 2008, 11:28
Lokalizacja: Landau/Niemcy
x 170

[R - koniec] Junkers F-13, budowa próbna, 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Heinrich Kosmala »

Ponieważ mam zamiar gromadzić modele samolotów latających w barwach „LOT-u“ bardzo ucieszyła mnie propozycja „Aviatora“ (pana Andrzej Maciejczaka) przeprowadzenia budowy próbnej (właściwa budowa testowa została już przeprowadzone) tego właśnie modelu.
Junkers F-13 został oblatany w 1919 roku i był pierwszą całkowicie metalową konstrukcją, pokrytą duraluminiową blachą falistą. Był to pierwszy samolot pasażerski w którym pasażerowie podróżowali w zamkniętej, ogrzewanej i wentylowanej kabinie, przypięci do foteli pasami. Po raz pierwszy na świecie zastosowano w tym samolocie podwójny układ sterownic umożliwiający pilotowanie „na zmianę” oraz szkolenie. Samolot posiadał tylko podstawowe wyposażenie nawigacyjne składające się z busoli, prędkościomierza, obrotomierza i wskaźnika ciśnienia oleju, nie miał również oświetlenia, świateł pozycyjnych oraz radia, mimo to posiadał opinię „niezniszczalnego”. Junkers F-13 używany był w 30 krajach przez 70 towarzystw lotniczych. Do zakończenia produkcji w 1933r wykonano 322 egzemplarze tego samolotu.
Gdy w roku 1929 powstał „LOT“ (nazywany początkowo „Linja Lotnicza LOT“ – nazwa Polskie Linie Lotnicze LOT została wprowadzona nieco później), przejął on personel do tej pory istniejących i działających w Polsce firm przewozowych wraz z ich sprzętem, między innymi 15 Junkersów F-13 i 6 Fokkerów F-VIIA/1M. Junkersy latały w LOT´cie do roku 1936, kiedy to za 9 wysłużonych F-13 otrzymano jeden samolot Ju-52/3m (Tante Ju – ciotka Ju)
Źródło; Autor modelu i książka „Współczesne samoloty pasażerskie“ Bartosza Głowackiego i Grzegorza Sobczaka, wydawnictwa Lampart, 2002.

Wycinankę dostałem w formie pliku PDF, żeby oddać efekt blach aluminiowych wydrukowałem większość części „metalowych“ na papierze srebrnym 300 g/m².

Częś 1 – podstawowa część kadłuba; okienka podklejone przeźroczystą folią, wyciąłem też otwór na lewe drzwi, prawe pozostaną w pozycji zamkniętej. Nareszcie będzie widać wyposażenie wewnętrzne!
Folię przykleiłem taśmą klejącą dwustronnie – „normalną“ taśmą, jakiej używa się np. do podklejania wykładzin dywanowych.

Obrazek

Skrzynka kabiny pasażerów przewidziana jest jako jedna część. Ja podzieliłem ją na trzy części (zdj. 3) – inaczej ja nie byłbym w stanie (za ciasno!) wkleić tego tak w wewnętrzną część kadłuba, żeby nie pobrudzić klejem oszklenia.

Obrazek

Zmieniłem kolejność budowy – już teraz wkleiłem wręgi 8 i 9 – dla mnie jest tak wygodniej.

Obrazek

Kabina pasażerska gotowa, kadłub zamknięty...

Obrazek

...teraz wyposażenie wnętrza.
Ostatnio zmieniony sob maja 12 2018, 11:04 przez Heinrich Kosmala, łącznie zmieniany 3 razy.
Pozdrawiam
Henryk

moje modele
Awatar użytkownika
TRH
Posty: 216
Rejestracja: sob sty 03 2009, 11:03
Lokalizacja: Brzozów/Rzeszów
x 10

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: TRH »

O proszę, ciekawy temat, będę podglądał regularnie co z tego wyniknie :) Powodzenia!!!
Na warsztacie:USS Gambier Bay.
Awatar użytkownika
MarcinS
Posty: 148
Rejestracja: czw lis 27 2003, 10:43
Lokalizacja: Pabianice/PLL

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: MarcinS »

Tez bede zagladal. Cywile to ja lubie. W Twojej poprzedniej relacji pytalem co bedzie next a tu juz mam odpowiedz.
Pozdrawiam
MarcinS
Awatar użytkownika
Heinrich Kosmala
Posty: 2215
Rejestracja: sob paź 04 2008, 11:28
Lokalizacja: Landau/Niemcy
x 170

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Heinrich Kosmala »

Fotele w kabinie pasażerskiej. Większość linii siatek tym razem nie nacinałem, tylko zagiąłem (na linijce metalowej) – oszczędza retuszu i w tym przypadku („tapicerka“) chyba też wygląda lepiej...
Fotele dostały ode mnie pasy bezpieczeństwa, w końcu był to (chyba) pierwszy samolot pasażerski, który pasażerom coś takiego oferował. Firanek (z papieru japońskiego) też nie może zabraknąć, tak samo oświetlenia kabiny...

Obrazek

Obrazek

Całość zamontowana w kadłubie.

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony sob maja 12 2018, 11:05 przez Heinrich Kosmala, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Henryk

moje modele
profil
Posty: 6
Rejestracja: czw sty 10 2008, 13:30

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: profil »

Witam,
mimo tego, że budowa próbna, to może się przyda
http://www.histaviation.com/Junkers_the ... ration.pdf
(waga - 4,8MB)
Wiadomo coś o przybliżonej dacie wydania?
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Heinrich Kosmala
Posty: 2215
Rejestracja: sob paź 04 2008, 11:28
Lokalizacja: Landau/Niemcy
x 170

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Heinrich Kosmala »

Witaj profil,
piękna i bardzo wartościowa monografia, nie znałem jej, serdeczne dzięki! Z jakiej książki to pochodzi?
Data wydania (i wydawnictwo) nie jest mi znane, może autor („Aviator“) wie coś więcej?
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Henryk

moje modele
profil
Posty: 6
Rejestracja: czw sty 10 2008, 13:30

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: profil »

Heinrich Kosmala pisze: ...z jakiej książki...?
Małe śledztwo doprowadziło do takiej
Franz Wilhelm Schmitz, Georg Brütting - "Jungens lernt fliegen!"
ale nie dam sobie nic uciąć, że to ta.
PS
Czy Awiator zechce uchylić rąbka tajemnicy?
Aviator
Posty: 477
Rejestracja: ndz mar 02 2003, 13:49
Lokalizacja: Warszawa,

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Aviator »

To jest artykuł z przedwojennego niemieckiego miesięcznika "Luftwissen".
Aviator
И смешно и вярно!!!
www.facebook.com/andrzej.maciejczak
Awatar użytkownika
Heinrich Kosmala
Posty: 2215
Rejestracja: sob paź 04 2008, 11:28
Lokalizacja: Landau/Niemcy
x 170

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Heinrich Kosmala »

Aviator, dzięki za informację.

Wyposażenie kabiny pilotów.

Obrazek

Kran paliwowy ekstra ode mnie...

Obrazek

...wszystko zamontowane w kokpicie.

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony sob maja 12 2018, 11:06 przez Heinrich Kosmala, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Henryk

moje modele
Awatar użytkownika
Heinrich Kosmala
Posty: 2215
Rejestracja: sob paź 04 2008, 11:28
Lokalizacja: Landau/Niemcy
x 170

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Heinrich Kosmala »

Keson jako wzmocnienie kadłuba (cz. 15) jest w moim przypadku nawet nie potrzebny, ze względu na grubość przeze mnie używanego kartonu. Część 16 (górne pokrycie kadłuba) gotowa do montażu.

Obrazek

No i stało się...
Jak można być tak lekkomyślnym, żeby kubek z kawą postawić obok modelu? A no można, jak widać. Oczywiście kubek przewróciłem (w ramach jednego z praw Murphy'ego) i zawartość wylała się na prawą burtę. Odruchowo chciałem jeszcze to wszystko „wytrzeć“ – z tym rezultatem (wydruk z atramentówki).

Obrazek

Nie pozostaje mi nic innego, jak budowę zacząć od początku. Na szczęście uda się uratować większość wyposażenia wewnętrznego.
Troszeczkę potrwa, ale budowa będzie kontynuowana, proszę o cierpliwość i wyrozumiałość... :(
Ostatnio zmieniony sob maja 12 2018, 11:07 przez Heinrich Kosmala, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Henryk

moje modele
ODPOWIEDZ