[Google SketchUp 8] ORP Bielik typ 207/Kobben-Projekt Własny
Moderatorzy: kartonwork, Rafal N.
[Google SketchUp 8] ORP Bielik typ 207/Kobben-Projekt Własny
Witajcie!
Jakiś czas temu podjąłem się zaprojektowania i zbudowania Polskiego Okrętu podwodnego typu Kobben. Mam w planach zbudować modle wszystkich podwodniaków powojennej Polski. Jako że nie mogłem odnaleźć modelu w/w okrętu postanowiłam wykonać go osobiście, a żeby było trudniej postanowiłem go w pełni wykonać na darmowych programach i tu wybór padł na Google SketchUp v8.
Proszę szanownych Kolegów o opinie, wskazówki, rady i komentarze.
Każda uwaga będzie pomocna. Podkreślam iż jest to mój pierwszy od podstaw samodzielnie wykonany model.
A więc zaczynamy.
1.Pierwszą czynnością było standardowo zaimportowanie planów modelu. W tym przypadku oparłem się na prostym obrazie rzutów.Tylko taki udało mi się znaleźć w sieci.
http://i1257.photobucket.com/albums/ii503/wlodi1/B.gif
Potem za pomocą standardowego narzędzia Line wykonałem obrys kadłuba z różnych rzutów. Przy użyciu narzędzia Push/Pull rozciągnąłem zarysy tak by się przecięły.Po zaznaczeniu wszystkiego użyłem opcji Intersect Faces czyli przecięcia. Po wykasowaniu wszystkiego prócz elementów które się przecięły pozostały mi elementy które stanowić miały wręgi modelu. Na każdej pojedyńczej wrędze wyrysowałem kształty które okręt posiadał w danym miejscu na kadłubie. Tak samo postąpiłem z kioskiem. Na koniec otrzymałem główne elementy szkieletu/wręgi.
2.Następnym etapem było połączenie wręg siatkami stanowiącymi poszycie okrętu. Do SketchUp'a powstało wiele przydatnych Pluginów oraz narzędzi. Wiele z nich jest płatna ale jest wiele darmowych które w modelowaniu na SketchUp są na wagę złota. Ja pobrałem te najbardziej przydatne z tych stronek:
http://forums.sketchucation.com/viewtop ... 47#p144178
http://www.pumpkinpirate.info/flattery/
Jeśli chodzi o poszycie to użyłem pluginu Curviloft. To narzędzie praktycznie całą pracę odwala za nas. Wystarczy zaznaczyć kolejno krawędzie płaszczyzn wręg które mają być ze sobą połączone, następnie klikając w dowolnym miejscu potwierdzamy czy wyświetlone na czarno siatki nas zadowalają. I tak to powinno wyglądać:
3.Dzięki innym narzędziom siatki modelu można rozłożyć bez problemu. niestety nad niektórymi częściami trzeba się trochę bardziej pogłowić.do każdego narzędzie można znaleźć wiele tutków video jak się nimi posługiwać.
3.model w stanie surowym 3D na dzień dzisiejszy wygląda tak.
4. Następnym etapem będzie wykonanie detali znajdujących się na kadłubie, kiosku itd. Musze zebrać tylko zdjęcia okrętu i trochę informacji. Jak na razie model jest tylko bryłą ale po dodaniu szczegółów myślę że będzie bardziej przypominał Kobbena.
Z braku czasu nie mam kiedy kontynuować pracy nad modelem ale jak tylko praca ruszy to pociągnę temat.
Podkreślam iż model jest w pełni wykonywany całkowicie darmowymi programami i dodatkami do nich a Google SketchUp jest dość miłym i łatwym w obsłudze programem i każdy nawet mało doświadczony modelarz jak ja może spróbować swych sił i samemu zaprojektować i wykonać model.
Pozdrawiam i czekam na wszystkie opinie.
Jakiś czas temu podjąłem się zaprojektowania i zbudowania Polskiego Okrętu podwodnego typu Kobben. Mam w planach zbudować modle wszystkich podwodniaków powojennej Polski. Jako że nie mogłem odnaleźć modelu w/w okrętu postanowiłam wykonać go osobiście, a żeby było trudniej postanowiłem go w pełni wykonać na darmowych programach i tu wybór padł na Google SketchUp v8.
Proszę szanownych Kolegów o opinie, wskazówki, rady i komentarze.
Każda uwaga będzie pomocna. Podkreślam iż jest to mój pierwszy od podstaw samodzielnie wykonany model.
A więc zaczynamy.
1.Pierwszą czynnością było standardowo zaimportowanie planów modelu. W tym przypadku oparłem się na prostym obrazie rzutów.Tylko taki udało mi się znaleźć w sieci.
http://i1257.photobucket.com/albums/ii503/wlodi1/B.gif
Potem za pomocą standardowego narzędzia Line wykonałem obrys kadłuba z różnych rzutów. Przy użyciu narzędzia Push/Pull rozciągnąłem zarysy tak by się przecięły.Po zaznaczeniu wszystkiego użyłem opcji Intersect Faces czyli przecięcia. Po wykasowaniu wszystkiego prócz elementów które się przecięły pozostały mi elementy które stanowić miały wręgi modelu. Na każdej pojedyńczej wrędze wyrysowałem kształty które okręt posiadał w danym miejscu na kadłubie. Tak samo postąpiłem z kioskiem. Na koniec otrzymałem główne elementy szkieletu/wręgi.
2.Następnym etapem było połączenie wręg siatkami stanowiącymi poszycie okrętu. Do SketchUp'a powstało wiele przydatnych Pluginów oraz narzędzi. Wiele z nich jest płatna ale jest wiele darmowych które w modelowaniu na SketchUp są na wagę złota. Ja pobrałem te najbardziej przydatne z tych stronek:
http://forums.sketchucation.com/viewtop ... 47#p144178
http://www.pumpkinpirate.info/flattery/
Jeśli chodzi o poszycie to użyłem pluginu Curviloft. To narzędzie praktycznie całą pracę odwala za nas. Wystarczy zaznaczyć kolejno krawędzie płaszczyzn wręg które mają być ze sobą połączone, następnie klikając w dowolnym miejscu potwierdzamy czy wyświetlone na czarno siatki nas zadowalają. I tak to powinno wyglądać:
3.Dzięki innym narzędziom siatki modelu można rozłożyć bez problemu. niestety nad niektórymi częściami trzeba się trochę bardziej pogłowić.do każdego narzędzie można znaleźć wiele tutków video jak się nimi posługiwać.
3.model w stanie surowym 3D na dzień dzisiejszy wygląda tak.
4. Następnym etapem będzie wykonanie detali znajdujących się na kadłubie, kiosku itd. Musze zebrać tylko zdjęcia okrętu i trochę informacji. Jak na razie model jest tylko bryłą ale po dodaniu szczegółów myślę że będzie bardziej przypominał Kobbena.
Z braku czasu nie mam kiedy kontynuować pracy nad modelem ale jak tylko praca ruszy to pociągnę temat.
Podkreślam iż model jest w pełni wykonywany całkowicie darmowymi programami i dodatkami do nich a Google SketchUp jest dość miłym i łatwym w obsłudze programem i każdy nawet mało doświadczony modelarz jak ja może spróbować swych sił i samemu zaprojektować i wykonać model.
Pozdrawiam i czekam na wszystkie opinie.
POZDRAWIAM
Martinez
Martinez
-
- Posty: 77
- Rejestracja: sob sty 07 2012, 4:11
- Lokalizacja: Gdańsk
A w google sketch up jest możliwość że tak się wyrażę "rozłożenia na część" ?
Święte słowa Amen.wookie pisze:Ale nie ustawaj w samodoskonaleniu sie w jakże trudnej materii modelarskiej kartonowej.
Ukończony :A6M2 "ZERO"
Na warsztacie: E-2C Hawkeye
PS. Na innych forach można mnie spotkać pod nickiem Tupek
Chodzi Ci o rozłożenie siatek na płaszczyznę? Z tego co wiem jest dodatek do SketchUp dzięki któremu można rozłożyć model ,,na płasko'' i odpowiednio poukładać na wirtualnej kartce papieru. A potem to bezpośrednio z programu wydrukować. Niestety dodatek jest płatny. Żeby to zrobić za darmo to można użyć dodatku unfold tool (darmowy) i rozożyc siatki, wyeksportować jako obraz i wydrukować. Drugi sposób to użyć programu Pepakura - wyeksportować model w formacie callada i otworzyć pepakurą. Potem to już zaznaczyć linie cięcia, program automatycznie rozłoży siatki, uporządkować elementy na stronach i wydrukować. I tym sposobem mam zamiar druknąć mój model. Oczywiście cały proces postaram sie opisać w tym temacie.Myśle że sketchup z powodzeniem może stać sie alternatywą dla programów takich jak Rhino.Lecz czy im dorówna - zobaczymy.
POZDRAWIAM
Martinez
Martinez
-
- Posty: 77
- Rejestracja: sob sty 07 2012, 4:11
- Lokalizacja: Gdańsk
A jak będzie wyglądał po rozłożeniu np stożek ? Program rozłoży to na taki element jak się robi stożek normalnie ?
Święte słowa Amen.wookie pisze:Ale nie ustawaj w samodoskonaleniu sie w jakże trudnej materii modelarskiej kartonowej.
Ukończony :A6M2 "ZERO"
Na warsztacie: E-2C Hawkeye
PS. Na innych forach można mnie spotkać pod nickiem Tupek
To akurat jest zależne od tego w jaki sposób wykonasz stożek w programie. Ja próbowałem kilka razy drukować element stożkowy i czasami wychodził bardzo równo i bez błędów a czasami siatka rozkładała się tak że po wydruku element się odkształcał. Czasami wystarczyła tylko mała korekta na modelu. Bywa tak iż jedna ,,uszkodzona'' prosta powodowała deformację całego elementu (np. stożka). SketchUp a wiele opcji i fajnych dodatków lecz są płatne.
PiiotreekGDA - robiłeś może coś na Rhino? tam jest opcja rozłożenia i druku prosto z programu?
PiiotreekGDA - robiłeś może coś na Rhino? tam jest opcja rozłożenia i druku prosto z programu?
POZDRAWIAM
Martinez
Martinez
Witam.
Jako że "siedzę" dosyć dużo w Sketchupie, to pozwolę sobie coś napisać.
Mam nadzieję, że moja wypowiedź Cię zmotywuje do dalszej pracy bo widzę tutaj duży potencjał.
A z doświadczenia wiem, że podanie wszystkiego na tacy nie jest najlepszym rozwiązaniem.
Środkowa część kadłuba nie będzie stanowiła problemu , ale już kiosk i dziób tak.
Przypatrz się twojemu modelowi, a dokładniej jak układają się poszczególne elementy, i jak to przekłada się na możliwość ich rozwinięcia. Chodzi mi zwłaszcza o to zdjęcie:
Jeśli dany element ( np ta część dzioba która styka sie z cylindrycznym kadłubem) będziesz chciał rozłożyć na płasko to jak poprowadzisz cięcie?
Jak na moje oko to akurat w tym miejscu mas powierzchnie zakrzywioną w 2 kierunkach.
Tip1 : Pobaw sie ustawieniami Curvilofta - to niesamowicie przydatna wtyczka, tylko czy akurat potrzebujesz w papierowym modelu powierzchni opartych na krzywych Beziera?
Tip2 : Weź do ręki jakikolwiek model dla którego pierwowzór jest zaokrąglony i zobacz jak to jest przedstawione w modelu.
Widziałem że używasz Flattery. Jakie masz wrażenia ?
Kiedyś próbowałem ale pierwsze wersje nie dawały takich wyników jak chciałem. Prepakura- przyznam że nie miałem okazji używać.
http://www.konradus.com/forum/read.php? ... r=0&page=1 tutaj dyskusja którą zacząłem na czarnym forum, na początek jeszcze stare podejście, ale pod koniec (od strony 7) już tylko Sketchup .
Pozdrawiam
Jako że "siedzę" dosyć dużo w Sketchupie, to pozwolę sobie coś napisać.
Mam nadzieję, że moja wypowiedź Cię zmotywuje do dalszej pracy bo widzę tutaj duży potencjał.
A z doświadczenia wiem, że podanie wszystkiego na tacy nie jest najlepszym rozwiązaniem.
Faktycznie odwaliło za nas robotę, ale pytanie czy dobrze?Jeśli chodzi o poszycie to użyłem pluginu Curviloft. To narzędzie praktycznie całą pracę odwala za nas.
Środkowa część kadłuba nie będzie stanowiła problemu , ale już kiosk i dziób tak.
Przypatrz się twojemu modelowi, a dokładniej jak układają się poszczególne elementy, i jak to przekłada się na możliwość ich rozwinięcia. Chodzi mi zwłaszcza o to zdjęcie:
Jeśli dany element ( np ta część dzioba która styka sie z cylindrycznym kadłubem) będziesz chciał rozłożyć na płasko to jak poprowadzisz cięcie?
Jak na moje oko to akurat w tym miejscu mas powierzchnie zakrzywioną w 2 kierunkach.
Tip1 : Pobaw sie ustawieniami Curvilofta - to niesamowicie przydatna wtyczka, tylko czy akurat potrzebujesz w papierowym modelu powierzchni opartych na krzywych Beziera?
Tip2 : Weź do ręki jakikolwiek model dla którego pierwowzór jest zaokrąglony i zobacz jak to jest przedstawione w modelu.
Widziałem że używasz Flattery. Jakie masz wrażenia ?
Kiedyś próbowałem ale pierwsze wersje nie dawały takich wyników jak chciałem. Prepakura- przyznam że nie miałem okazji używać.
Hehe - ja dalej w to wierze I nawet robię coś w tym kierunku :Myśle że sketchup z powodzeniem może stać sie alternatywą dla programów takich jak Rhino
http://www.konradus.com/forum/read.php? ... r=0&page=1 tutaj dyskusja którą zacząłem na czarnym forum, na początek jeszcze stare podejście, ale pod koniec (od strony 7) już tylko Sketchup .
Pozdrawiam
Dzięki. Też tak właśnie myślałem żeby model jeszcze poprawić. Cały czas doszkalam się w SketchUp-ie. Ale myślę że najważniejsze co chciałem zrobić już zrobiłem. Chodzi mi o samą bryłę, ogólny ,,zarys 3d'' tego modelu. Teraz nawet zaczynając od nowa model mam na czym się oprzeć. Jesli chodzi o to co na tym screenie to masz zupełna rację - muszę to poprawić. Myślę że model psuje mi sam dziób okrętu. Mimo wszystko nie udało mi się osiągnąć oryginalnego kształtu. A opcja jaką zastosowałem wydaje mi się teraz trochę przekombinowana. Wcześniej nie używałem Curvilofta tylko powierzchnie poszycia itp. wykonywałem ręcznie. Co do Flattery to ogarniam się dopiero w obsłudze także ciężko mi porównywać do czegokolwiek. Pepakura ma jeden główny minus - niektóre powierzchnie które mają być zaokrąglone nagle ,,kwadratowieją''.
Dzięki za rady i pomoc no i czekam na następne.
PS. Sketchupem bawię się już jakiś czas i miałem przyjemność trafić już na Twój blog. Popieram i wspieram Twoją pracę. Pozdrawiam.
Dzięki za rady i pomoc no i czekam na następne.
PS. Sketchupem bawię się już jakiś czas i miałem przyjemność trafić już na Twój blog. Popieram i wspieram Twoją pracę. Pozdrawiam.
POZDRAWIAM
Martinez
Martinez
W końcu po długim czasie mogłem trochę popracować nad projektem.
Model lekko poprawiony, szczególnie dziób który przysporzył mi sporo problemów z racji kształtu. Model ręcznie podzieliłem na elementy które następnie zostaną rozwinięte w Pepakurze.
Niedługo wrzucę fotki z poprawek.
Model lekko poprawiony, szczególnie dziób który przysporzył mi sporo problemów z racji kształtu. Model ręcznie podzieliłem na elementy które następnie zostaną rozwinięte w Pepakurze.
Niedługo wrzucę fotki z poprawek.
POZDRAWIAM
Martinez
Martinez
Zdjęcia z poprawek.
Poprawiony model
Model wstępnie, ręcznie rozłożyłem w Sketchupie. Tak rołzożony model na części jest łatwiejszy w obróbce w Pepakurze.
Rozłożony model wyeksportowałem jako typ Callada i otworzyłem w Pepakurze.
Program automatycznie rozkłada części na płaszczyznę - kartkę papieru gotowy do wydruku bądź zapisu. Tak rozłożone elementy można edytować,dodawać tekstury itd.
Oczywiście jest to dopiero ,,suchy'' model który niedługo dopracuję, dodam wszystkie elementy kadłuba itp.Narazie chciałem tylko pokazać jak to z grubsza wyglada gdy używa się w/w programów I tak jak kolega MattC chciałbym udowodnić że Google SketchUp nadaje sie do projektowania modeli kartonowych. Na podstawie zrobionego modelu wykreślę szkielet i rozpocznę budowę kontrolną prototypu. Co jeszcze uda mi się zrobić w modelu dorzucę do tematu.
Pozdrawiam i liczę na opinie i komentarze.
Poprawiony model
Model wstępnie, ręcznie rozłożyłem w Sketchupie. Tak rołzożony model na części jest łatwiejszy w obróbce w Pepakurze.
Rozłożony model wyeksportowałem jako typ Callada i otworzyłem w Pepakurze.
Program automatycznie rozkłada części na płaszczyznę - kartkę papieru gotowy do wydruku bądź zapisu. Tak rozłożone elementy można edytować,dodawać tekstury itd.
Oczywiście jest to dopiero ,,suchy'' model który niedługo dopracuję, dodam wszystkie elementy kadłuba itp.Narazie chciałem tylko pokazać jak to z grubsza wyglada gdy używa się w/w programów I tak jak kolega MattC chciałbym udowodnić że Google SketchUp nadaje sie do projektowania modeli kartonowych. Na podstawie zrobionego modelu wykreślę szkielet i rozpocznę budowę kontrolną prototypu. Co jeszcze uda mi się zrobić w modelu dorzucę do tematu.
Pozdrawiam i liczę na opinie i komentarze.
POZDRAWIAM
Martinez
Martinez
Niestety model pójdzie do poprawki lub będzie projektowany na nowo. Podszkoliłem się bardziej w obsłudze programu i pluginów do niego, odkryłem kilka sztuczek i metod. Wszystko to wykorzystam przy projektowani tego okrętu który żeby nie wiem co muszę skończyć.
MattC miałeś rację. Pogrzebałem w ustawieniach pluginów min. Curviloft i jest o wiele lepiej. A co do Flattery to jest może trochę wygodniejszy niż UnfoldTool i daje mozliwość zapisu modelu w formacie .rvg i otworzeniu np. w gimpie lub illustratorze do obróbki ale jeszcze tego nie próbowałem.
MattC miałeś rację. Pogrzebałem w ustawieniach pluginów min. Curviloft i jest o wiele lepiej. A co do Flattery to jest może trochę wygodniejszy niż UnfoldTool i daje mozliwość zapisu modelu w formacie .rvg i otworzeniu np. w gimpie lub illustratorze do obróbki ale jeszcze tego nie próbowałem.
POZDRAWIAM
Martinez
Martinez