Kolejowy sprzęg śrubowy 1:25
Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.
Kolejowy sprzęg śrubowy 1:25
Witam Wszystkich!
Mam zamiar pokazać jak wykonuję kolejowy sprzęg śrubowy w skali 1:25. Zakładam tę wątek, ponieważ w mojej relacji o Ty23 kolega Precyzyjny spytał jak wykonałem sprzęg ruchomy. Nie wiedziałem za bardzo jak to słowami wytłumaczyć, więc napisałem, że „więcej o tym w następnej relacji”. Ale potem uświadomiłem sobie, że taka odpowiedź może być różnie rozumiana (mam nadzieję, że kolega Precyzyjny wybaczy Mi tę gafę), a poza tym zanim w następnym modelu dojdę do sprzęgów to minie dużo czasu. Więc ten wątek jest niejako odpowiedzią na pytanie Precyzyjnego.
Chciałem pliki z rysunkami umieścić gdzieś gdzie będzie to można ściągnąć, żeby ten, kto chce ściągnął sobie rysunki i wykonał taki sprzęg. Nie znalazłem takiego miejsca, więc zainteresowanym rysunki części w Corelu lub w CADzie mogę przesłać na e-mail.
Na początek parę objaśnień. Dwoma gwiazdkami (**) zaznaczyłem elementy, które trzeba nakleić na tekturę grubości 0,8mm, jedną gwiazdką (*) części które nakleiłem na tektórke 0,5mm, plusem (+) oznaczone są części które trzeba dwa razy na karton nakleić. Z dodatkowych materiałów potrzebne nam będzie: drut śr. 1mm, cienki drucik śr. około 0,3mm i drut śr. 0,5mm w izolacji i drut śr. 0,8mm (telefoniczny).
Części wydrukowałem na zwykłej kartce do drukarki, i potem ponaklejałem na karton o odpowiedniej grubości. Części należy wycinać i sklejać według numeracji. Wyjątkiem jest cz. 2d, którą wycinamy na końcu. Do poprawnego wykonania poszczególnych części powinien wystarczyć rysunek załączony do części w skali takiej jak sprzęg i w powiększonej z ponumerowanymi częściami.
Sklejenie haku myślę, że nie wymaga wyjaśnień, natomiast cz. 2a, 2b, naklejamy na cz. 2 z jednej strony tak jak na rysunku, a cz. 2c z obydwu stron cz. 2.
Przed sklejeniem nakrętek, cz.3 wykonałem śrubę sprzęgu w następujący sposób. Na drut, o śr. 1mm nawinąłem ciasno drucik o śr. 0,3mm. (Przepraszam za złej jakości zdjęcie)
Następnie sklejone cz. 3, nakrętki nasunąłem na śrubę i ustawiłem w takiej odległości jak na rysunku. Uwaga! Na rysunku nakrętki są ustawione w pozycji szczepionych dwóch pojazdów z dociśniętymi zderzakami. Więc jeżeli ktoś planuje w przyszłości złączyć wagon z lokomotywą to proponuję, aby nakrętki rozsunąć od siebie o 2mm, aby nie okazało się, że zderzaki przeszkadzają przy sprzęganiu. Można ten problem rozwiązać też nie zmieniając położenia nakrętek. Trzeba tylko wykonać zderzaki, które uginają się pod naciskiem . Druciki wystające z nakrętek to drut 0,8mm. Proponuję zrobić je dłuższe a po założeniu pałąków skrucić. Gotowy element wygląda tak:
Następnie wykonałem pałąk. Cz. 4 okleiłem z obu stron cz. 4a tak, że powstała kieszeń. Pałąk wykonałem z drutu śr. 0,5mm w izolacji, którą na końcach odciąłem tak jak na szablonie. I zdjęcie. Goły drut powinien pasować do kieszeni w cz.4.
I to były by wszystkie części do sprzęgu. Jako, że moim następnym modelem będzie ausryjacki parowóz z 1911r to dorobiłem jeszcze sprzęg zapasowy stosowany powszechnie, w tamtych czasach. Nie umieściłem jego części, ponieważ modele kolejowe dostępne na rynku nie są w nie wyposażone (wyjątkiem są modele pociągu pancernego Piłsudski i Śmiały). Oto on przed i po sklejeniu
Następną czynnością było szlifowanie haku, aby pałąk wchodził na niego bez oporów. Następnie wyciąłem pozostałe części, cz.2d i 4b oraz z drutu 1mm zrobiłem sforzeń, na który z jednej strony nasadziłem cz. 2d, która udaję podkładkę. Potem pomalowałem wszystkie części. Oto one, od lewej: sprzęgi pomocnicze, pod nimi sforznie główne z podkładkami, a obok śruby z nakrętkami haki i łubki.
Następnie zacząłem składać wszystko w całość. Zacząłem od pałąków. Nałożyłem je na druty, na które dałem wcześniej trochę smaru
i nasadziłem cz. 4b. przykleiłem ją kropelką tak, aby pałąk mógł się obracać.Tak samo postąpiłem z łubkami.
Następnie nasadziłem wszystko na sforzeń, pamiętając o odrobinie smaru.
Potem nasadziłem cz. 2d przyklejając tak samo jak cz. 4b. Jeszcze ostatnie poprawki i oto efekty
A sprzęgi z hakiem pomocniczym łączyło się w taki sposób
To wszystko. Zdaję sobię sprawę, że w opisie są pewne skruty myślowe, więc w razie niejasności proszę pytać.
Pozdrawiam
Mam zamiar pokazać jak wykonuję kolejowy sprzęg śrubowy w skali 1:25. Zakładam tę wątek, ponieważ w mojej relacji o Ty23 kolega Precyzyjny spytał jak wykonałem sprzęg ruchomy. Nie wiedziałem za bardzo jak to słowami wytłumaczyć, więc napisałem, że „więcej o tym w następnej relacji”. Ale potem uświadomiłem sobie, że taka odpowiedź może być różnie rozumiana (mam nadzieję, że kolega Precyzyjny wybaczy Mi tę gafę), a poza tym zanim w następnym modelu dojdę do sprzęgów to minie dużo czasu. Więc ten wątek jest niejako odpowiedzią na pytanie Precyzyjnego.
Chciałem pliki z rysunkami umieścić gdzieś gdzie będzie to można ściągnąć, żeby ten, kto chce ściągnął sobie rysunki i wykonał taki sprzęg. Nie znalazłem takiego miejsca, więc zainteresowanym rysunki części w Corelu lub w CADzie mogę przesłać na e-mail.
Na początek parę objaśnień. Dwoma gwiazdkami (**) zaznaczyłem elementy, które trzeba nakleić na tekturę grubości 0,8mm, jedną gwiazdką (*) części które nakleiłem na tektórke 0,5mm, plusem (+) oznaczone są części które trzeba dwa razy na karton nakleić. Z dodatkowych materiałów potrzebne nam będzie: drut śr. 1mm, cienki drucik śr. około 0,3mm i drut śr. 0,5mm w izolacji i drut śr. 0,8mm (telefoniczny).
Części wydrukowałem na zwykłej kartce do drukarki, i potem ponaklejałem na karton o odpowiedniej grubości. Części należy wycinać i sklejać według numeracji. Wyjątkiem jest cz. 2d, którą wycinamy na końcu. Do poprawnego wykonania poszczególnych części powinien wystarczyć rysunek załączony do części w skali takiej jak sprzęg i w powiększonej z ponumerowanymi częściami.
Sklejenie haku myślę, że nie wymaga wyjaśnień, natomiast cz. 2a, 2b, naklejamy na cz. 2 z jednej strony tak jak na rysunku, a cz. 2c z obydwu stron cz. 2.
Przed sklejeniem nakrętek, cz.3 wykonałem śrubę sprzęgu w następujący sposób. Na drut, o śr. 1mm nawinąłem ciasno drucik o śr. 0,3mm. (Przepraszam za złej jakości zdjęcie)
Następnie sklejone cz. 3, nakrętki nasunąłem na śrubę i ustawiłem w takiej odległości jak na rysunku. Uwaga! Na rysunku nakrętki są ustawione w pozycji szczepionych dwóch pojazdów z dociśniętymi zderzakami. Więc jeżeli ktoś planuje w przyszłości złączyć wagon z lokomotywą to proponuję, aby nakrętki rozsunąć od siebie o 2mm, aby nie okazało się, że zderzaki przeszkadzają przy sprzęganiu. Można ten problem rozwiązać też nie zmieniając położenia nakrętek. Trzeba tylko wykonać zderzaki, które uginają się pod naciskiem . Druciki wystające z nakrętek to drut 0,8mm. Proponuję zrobić je dłuższe a po założeniu pałąków skrucić. Gotowy element wygląda tak:
Następnie wykonałem pałąk. Cz. 4 okleiłem z obu stron cz. 4a tak, że powstała kieszeń. Pałąk wykonałem z drutu śr. 0,5mm w izolacji, którą na końcach odciąłem tak jak na szablonie. I zdjęcie. Goły drut powinien pasować do kieszeni w cz.4.
I to były by wszystkie części do sprzęgu. Jako, że moim następnym modelem będzie ausryjacki parowóz z 1911r to dorobiłem jeszcze sprzęg zapasowy stosowany powszechnie, w tamtych czasach. Nie umieściłem jego części, ponieważ modele kolejowe dostępne na rynku nie są w nie wyposażone (wyjątkiem są modele pociągu pancernego Piłsudski i Śmiały). Oto on przed i po sklejeniu
Następną czynnością było szlifowanie haku, aby pałąk wchodził na niego bez oporów. Następnie wyciąłem pozostałe części, cz.2d i 4b oraz z drutu 1mm zrobiłem sforzeń, na który z jednej strony nasadziłem cz. 2d, która udaję podkładkę. Potem pomalowałem wszystkie części. Oto one, od lewej: sprzęgi pomocnicze, pod nimi sforznie główne z podkładkami, a obok śruby z nakrętkami haki i łubki.
Następnie zacząłem składać wszystko w całość. Zacząłem od pałąków. Nałożyłem je na druty, na które dałem wcześniej trochę smaru
i nasadziłem cz. 4b. przykleiłem ją kropelką tak, aby pałąk mógł się obracać.Tak samo postąpiłem z łubkami.
Następnie nasadziłem wszystko na sforzeń, pamiętając o odrobinie smaru.
Potem nasadziłem cz. 2d przyklejając tak samo jak cz. 4b. Jeszcze ostatnie poprawki i oto efekty
A sprzęgi z hakiem pomocniczym łączyło się w taki sposób
To wszystko. Zdaję sobię sprawę, że w opisie są pewne skruty myślowe, więc w razie niejasności proszę pytać.
Pozdrawiam
- Precyzyjny
- Posty: 538
- Rejestracja: pt maja 19 2006, 12:22
- Lokalizacja: Polska
- x 25
Dzięki za wyjaśnienie - przyda się przy robieniu sprzęgów do Ty2. Oba pliki z rysunkiem części możesz spakować i jako jeden plik umieścić np. na stronie http://www.zshare.net
Pozdrawiam
Precyzyjny
Na warsztacie: parowóz Pu29
Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30
* * *
Precyzyjny
Na warsztacie: parowóz Pu29
Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30
* * *
- Maverick33
- Posty: 420
- Rejestracja: śr cze 22 2005, 14:28
- Lokalizacja: Opole
- x 4
Jesli możesz to wyślij mi na conan26@wp.pl
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Na warsztacie
Sm48 1:25 - 100-%
Parowóz Ty51 - 60%
Jelcz P662D.43 1:25 - 100%
Sm48 1:25 - 100-%
Parowóz Ty51 - 60%
Jelcz P662D.43 1:25 - 100%
http://www.wyslijto.pl/
Ja też proszę o przesłanie
Podaj link to wszyscy sobie ściągną bez proszenia
Nie wpisuj żadnych mejli tylko zapisz na ich serwerze, po operacji wyświetlą ci się linki w tym możliwy do wklejenia na forum! Skopiuj go i wklej w odpowiedzi.
Ja też proszę o przesłanie
Podaj link to wszyscy sobie ściągną bez proszenia
Nie wpisuj żadnych mejli tylko zapisz na ich serwerze, po operacji wyświetlą ci się linki w tym możliwy do wklejenia na forum! Skopiuj go i wklej w odpowiedzi.
Papier jest najszlachetniejszym tworzywem modelarskim.
Witam Wszystkich!
Dzięki Precyzyjny za linka. Pliki spakowałem i są do ściągnięcia tu:
http://www.zshare.net/download/213018484776aa/
Pozdrawiam Rosynant
Dzięki Precyzyjny za linka. Pliki spakowałem i są do ściągnięcia tu:
http://www.zshare.net/download/213018484776aa/
Pozdrawiam Rosynant
Witam!
Odświeżam temat, ponieważ parę osób prosiło mnie już o pliki z częściami do sprzęgu, a będąc przekonanym,że ich nie mam odsyłałem wszystkich z przysłowiowym kwitkiem. A tu wczoraj, porządkując komputer natrafiłem na kopię tego pliku, wiec wrzucam go ponownie TU
Kolega Lokus prosił mnie jeszcze o skany zdjęć Ty23 z czasopisma "Koleje Małe i Duże", ale niestety mam problem z załadowaniem tego na jakikolwiek serwer . Coś jednak wymyślę.
Pozdrawiam!
Odświeżam temat, ponieważ parę osób prosiło mnie już o pliki z częściami do sprzęgu, a będąc przekonanym,że ich nie mam odsyłałem wszystkich z przysłowiowym kwitkiem. A tu wczoraj, porządkując komputer natrafiłem na kopię tego pliku, wiec wrzucam go ponownie TU
Kolega Lokus prosił mnie jeszcze o skany zdjęć Ty23 z czasopisma "Koleje Małe i Duże", ale niestety mam problem z załadowaniem tego na jakikolwiek serwer . Coś jednak wymyślę.
Pozdrawiam!