[Google SketchUp 8] ORP Bielik typ 207/Kobben-Projekt Własny

krótko mówiąc po polsku: Tutorial

Moderatorzy: kartonwork, Rafal N.

Awatar użytkownika
wlodi
Posty: 94
Rejestracja: wt lut 14 2012, 12:55
Lokalizacja: Severodvinsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: wlodi »

Po długim czasie dopadła mnie odrobina weny i strzeliła mnie w łeb.
No i postanowiłem trochę znów pomęczyć się nad Kobbenem.


Można nawet powiedzieć że zabrałem się za model praktycznie od początku. Najważniejsze co zmieniłem to podejście i sposób wykonania otóż wszystkie linie wyprowadziłem w większości ręcznie pomijając używania kilku pluginów do SU których użyłem wcześniej z różnym skutkiem. Tym razem skupiłem się najbardziej na tym by model był prosty co za tym idzie będzie miał mniej skomplikowanych elementów poszycie - z pierwszym modelem trochę przekombinowałem chcąc stworzyć od razu dobry, sklejalny model i efekt był marny. Prócz tego że model kreśliłem ręcznie nie mam nic nowego do wniesienia ws. obsługi SketchUp. Na modelu jest jeszcze kilka ślepych linii które muszę pousuwać i lekko po edytować niektóre elementy. Ale wstępnie próbowałem to rozłożyć na płaszczyznę i przygotować do druku i nawet ku mojej radości model się da bez problemu rozłożyć. Poniżej kilka fotek stanu modelu na dzień dzisiejszy.


Obrazek[/img]

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
POZDRAWIAM
Martinez
Awatar użytkownika
wlodi
Posty: 94
Rejestracja: wt lut 14 2012, 12:55
Lokalizacja: Severodvinsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: wlodi »

Ciąg dalszy pracy nad modelem. Tym razem prócz kilku kosmetycznych poprawek na dziobie wykonałem stery rufowe wraz ze śrubą. Stery w surówce modelu mam zamiar zrobić ruchome i pod takim kątem było projektowane usterzenie. Elementy rufowe zrobiłem również ręcznie (na podstawie prostego rysunku rzutów) bez używania pluginów - tylko podstawowe opcje programu. Fotki poniżej.


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
POZDRAWIAM
Martinez
Awatar użytkownika
wlodi
Posty: 94
Rejestracja: wt lut 14 2012, 12:55
Lokalizacja: Severodvinsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: wlodi »

No i jeszcze kilka otworów w kiosku.

Obrazek
POZDRAWIAM
Martinez
Kichu90
Posty: 12
Rejestracja: czw kwie 22 2010, 12:49
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kichu90 »

super to wygląda podziwiam i czekam na kolejne odsłony projektu ja ciągle się uczę, i mam nadzieje że w końcu moje umiejętności pozwolą na zrobienie jakiegoś projektu
Awatar użytkownika
wlodi
Posty: 94
Rejestracja: wt lut 14 2012, 12:55
Lokalizacja: Severodvinsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: wlodi »

Dzięki za słowa uznania. To budujące i motywujące! Kolejne odsłony będą na pewno. Choćby nie wiem co model doczeka się minimum surówki. Kichu90 a działasz coś w SketchUp? Jeśli tak to służę pomocą jakby co. Przyznaję że w mojej relacji mało jest szczegółowych opisów jak dany element modelu powstał, ale jak ktoś chciałby wiedzieć to chętnie pokażę to w tym temacie. Może później zrobię mały tutek bo jeśli chodzi o SU to mało jest tutoriali jeśli chodzi o projektowanie pod kątem modelarstwa kartonowego. Model stworzony w 3D nawet pięknie i szczegółowo zaprojektowany nie zawsze da się łatwo rozłożyć o czym trzeba pamiętać przy projektowaniu i o czym ja na początku mojego Kobbena zapomniałem. Model mam nadzieję w miarę szybko skończyć bo w głowie mam już szereg pomysłów na inne modele. I doświadczenie wyniesione z pracy nad tym OP jest dla mnie bezcenne.

Co do modelu to pozostało mi jedynie kilka elementów na kadłubie i kiosku i biorę się za finalne rozkładanie.

Mam jedynie dylemat jakiej opcji szkieletu użyć: czy zrobić jak w konstrukcjach samolotów pojedyncza wręga czy jak w kadłubach statków pełny szkielet. Model z założenia miał być prosty i pełny szkielet oznacza więcej elementów ale możliwe że wzmocni całą konstrukcję. Jak myślicie, którą opcję wybrać?
POZDRAWIAM
Martinez
Awatar użytkownika
wlodi
Posty: 94
Rejestracja: wt lut 14 2012, 12:55
Lokalizacja: Severodvinsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: wlodi »

Dziś zabrałem się już za rozkładanie siatek na płaszczyznę. do rozkładania powierzchni posłużyłem się pluginem Flattery który jest bardzo łatwy w obsłudze i wg. mnie jest lepszy niż Unfold Tool. Plugin Flattery posiada wiele dodatkowych funkcji jak dodawanie skrzydełek do sklejania. Poniżej fotka wyglądają rozłożone elementy kadłuba w Sketchup.

Obrazek

Następnie z każdego z rozłożonych elementów musimy utworzyć komponent (zaznaczamy obiekt->prawym na myszy->make component).
Plugin Flattery posiada funkcję zapisu naszego rozłożonego modelu jako plik SVG który będziemy mogli eksportować do programów typu CAD - ja używam Inkscape gdyż jest w pełni darmowy. By zapisać daną część jako svg zaznaczamy element i klikamy ikonkę svg na pasku opcji pluginu Flattery i klikamy zapisz - i tak z każdym rozłożonym elementem. następnie otwieramy Inkscape -> nowy dokument -> A4. I na tą nową kartkę A4 możemy (metodą przenieś i upuść) wrzucać części naszego modelu zachowując skalę. Skalę modelu w mm oczywiście ustalamy w SketchUp. Po wrzuceniu do Inkskape na A$4 model zachowuje swoje rozmiary w mm co za tym idzie skalę jaką mu nadaliśmy. w moim przypadku jest to 1:200. Niżej foto jak to wygląda w Inkscape.

Obrazek

Oczywiście nie jest to jeszcze finalna wersja modelu. Całość muszę jeszcze dokładnie obrobić ale już jestem na dobrej drodze do surówki.
Na koniec szkielet i do druku.
POZDRAWIAM
Martinez
Kichu90
Posty: 12
Rejestracja: czw kwie 22 2010, 12:49
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kichu90 »

Miałem ten program ale troche utrudnieniem dla mnie było brak polskiego języka :P Aktualnie siedze w programie coreldraw powoli coś tam ogarniam brak mi jakiś prostych projektów żeby zacząć w jakimś programie 3d
Awatar użytkownika
ramm
Posty: 512
Rejestracja: śr lut 06 2008, 0:46
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ramm »

Wygląda obiecująco, w jakiej skali chciałbyś drukować model?
☠Rock Honor Ojczyzna☠
Awatar użytkownika
wlodi
Posty: 94
Rejestracja: wt lut 14 2012, 12:55
Lokalizacja: Severodvinsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: wlodi »

Chciałbym żeby model był w 1:200 tak by pasował proporcjonalnie do wydanych ORP Orzeł (kilo) zarówno z Answer jak i z MO. Ale jak to wyjdzie to zobacze po pierwszym wydruku. Trochę obawiam się że model będzie za mały i niektóre cześci mogą mi narobić kłopotów przy budowie ale na 1:200 jestem nastawiony jak narazie.

Kichu może te starsze wersje SU były tylko po angielsku ale teraz są dostępne po polsku. Ja uczyłem się od początku na eng. i tak mi jakoś lepiej się pracuje.
POZDRAWIAM
Martinez
Awatar użytkownika
wlodi
Posty: 94
Rejestracja: wt lut 14 2012, 12:55
Lokalizacja: Severodvinsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: wlodi »

Szkielet modelu już zrobiony. tak wygląda w trójwymiarze. Oczywiście odstępy 1mm bo na takiej tekturze będą wręgi podklejane.

Obrazek

Część wręg już jest przygotowana do finalnej obróbki i druku.

Obrazek
POZDRAWIAM
Martinez
ODPOWIEDZ