[Relacja/Kolej] Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz - FINAŁOWA GALERIA str. 41

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Precyzyjny
Posty: 538
Rejestracja: pt maja 19 2006, 12:22
Lokalizacja: Polska
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Precyzyjny »

Tempest pisze:Jakiego kleju używasz do takiego takiego tymczasowego przyklejania ? Zwykły i klejenie tylko w kilku punktach czy też coś innego ?
Tempest, jest to coś innego, a konkretnie płyn do maskowania przy malowaniu, zwany popularnie maskolem. Trzyma ino co i odchodzi bardzo łatwo z malowanej powierzchni nie pozostawiając żadnych śladów. Ten specyfik jest przydatny także do przyklejenia tymczasowego drobnych elementów do patyczka w celu trzymania ich przy malowaniu.

Dzisiaj na stronie za dużo nie widać, bo z powodu przekroczonego limitu miesięcznego transferu nie wyświetlają się miniaturki, ale jak się w nie klika, to prowadzą do dużych zdjęć, a te wyświetlają się bez problemu. Jutro miesięczny limit się wyzeruje i powinny miniaturki na stronie być widoczne prawidłowo.
Pozdrawiam
Precyzyjny

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

* * *
Obrazek
Awatar użytkownika
Precyzyjny
Posty: 538
Rejestracja: pt maja 19 2006, 12:22
Lokalizacja: Polska
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Precyzyjny »

Przy okazji udzielenia odpowiedzi modelarzowi z innego forum, zrobię wpis także i tutaj, bo nie każdy zagląda na wszystkie fora, a może komuś to wyjaśnienie się przyda.

Jak widać na zdjęciach wszelkie łagodne łukowate przejścia wykonuję metodą sklejania ze sobą warstw brystolu o średnicach dobranych odpowiednio do profilu łuku. Oczywiście jest jeden warunek, że muszą to być płaszczyzny położone w osi obrotu danego elementu. W ten sposób można robić łukowate przejścia wklęsłe i wypukłe, co widać najlepiej na przykładzie klapy dymnicy, są tam oba typy naraz.

Po naklejeniu i wyschnięciu warstw kółek, w których mam wycięty centralnie pomocniczy otwór fi 6mm, nakładam element na trzpień w miniszlifierce Dremel i wstępnie szlifuję papierem ściernym nr 600. Następnie nasączam element klejem cyjanoakrylowym i znowu szlifuję, tym razem papierem nr 1000. Jeszcze raz powtarzam nasączanie klejem CA i szlifuję papierem 1500. Po ostatecznym szlifowaniu uzyskuję idealnie gładką powierzchnię. Otwór pomocniczy zaklejam krążkiem tektury, nasączam klejem CA i szlifuje jak wyżej opisałem.

Ten sposób jest przeznaczony do dużych elementów, w których da się wyciąć pomocniczy otwór. W przypadku małych elementów, jak np. kołpaki, pokrywy zaworów, gdzie nie ma miejsca na zrobienie dodatkowego otworu, element przyklejam od strony, która pozostanie płaska do drewnianego patyczka fi 6, który montuję w miniszlifierce... i dalej podobnie jak opisałem wyżej.

Metoda moja może mieć zastosowanie jedynie w modelach malowanych lub przynajmniej z malowanym elementem, który się w ten sposób wykonało.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Pozdrawiam
Precyzyjny

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

* * *
Obrazek
Awatar użytkownika
Precyzyjny
Posty: 538
Rejestracja: pt maja 19 2006, 12:22
Lokalizacja: Polska
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Precyzyjny »

Witam po małej przerwie, choć na forum nic nie pokazywałem, to w tym czasie projektowałem i budowałem nowe elementy. Dzisiaj pierwsze z nich, szału nie ma, to są te najmniej szczegółowe i proste w wykonaniu, ale od czegoś trzeba zacząć.

Zrobiłem taki wał z dźwignią (ta ukośna z gwintem na dole), która steruje wywrotką w ruszcie paleniska. Prawdopodobnie na końcu wału powinna być jeszcze korba, ale w prawdziwym parowozie jej nie ma, możliwe, że była zdejmowana i ją ktoś "przygarnął".

Obrazek

Obrazek Obrazek

Później przyszła kolej na rurę odprowadzającą zaworów spustowych, to ta zardzewiała z "tłumikiem" na końcu.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Dorobiłem także dźwignie do sterowania zaworami przedmuchowymi silnika, to taki drut podczepiony na wspornikach pod pomostem.

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek

W następnym odcinku będą drzwiczki paleniskowe, tutaj będzie jazda bez trzymanki.

Zapraszam wszystkich do aktywnego uczestnictwa w mojej relacji i wpisywania uwag, propozycji mających na celu polepszenie wyglądu budowanego modelu.
Pozdrawiam
Precyzyjny

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

* * *
Obrazek
Awatar użytkownika
MMC1964
Posty: 193
Rejestracja: sob maja 31 2008, 23:06
Lokalizacja: Żywiec

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: MMC1964 »

Witaj Precyzyjny,
moim zdaniem masz rację ze zdejmowaną dźwignią, było praktyką nie eksponowanie pokręteł czy dźwigni używanych sporadycznie a których użycie mogło wywołać dosyć nieprzyjemne efekty (czy tutaj nie groziło opróżnienie paleniska? :twisted:) Przynajmniej takie coś występowało w angielskich lokomotywach. Czasem do operowania takim zaworem czy innym urządzeniem służył nawet klucz.
Wspaniałe wykonanie :spoko:

pozdrawiam
Mirek
Myślę, że w realu mamy wystarczającą ilość rywalizacji i pogoni za wszystkim. Spędźmy tutaj czas miło na pogawędkach o tym co robimy.
Obrazek Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Precyzyjny
Posty: 538
Rejestracja: pt maja 19 2006, 12:22
Lokalizacja: Polska
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Precyzyjny »

MMC1964, nie mam pojęcia, do czego może służyć wywrotka w palenisku. Jeżeli to określenie ma znaczenie i zastosowanie jak samochód wywrotka, to może faktycznie coś tam się zwalało pod parowóz. Możliwe, że w normalnym roboczym położeniu ruszt był płaską powierzchnią, a po podniesieniu tej dźwigni coś tam się odchylało, powodując opadanie wypalonego węgla w celu opróżnienia paleniska.
Pozdrawiam
Precyzyjny

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

* * *
Obrazek
uboottd
Posty: 267
Rejestracja: pn lut 16 2004, 0:57
x 3

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: uboottd »

Mniej więcej. Jak parowóz chodził na gatunkach węgla dającego więcej żużlu nie wystarczało przesypywanie resztek przez rusztowiny. Jednym ze sposobów było wyjęcie kilku rusztowin i zrzucenie przez tak powstały otwór pozostałości do popielnika, jednakże nie było to wygodne przy dużych paleniskach i w nich instalowano mechanizm umożliwiający obrócenie cześci rusztowin. Natomiast żeby utrudnić googlanie nazwano to 'rusztem wstrząsanym' :-)
Awatar użytkownika
herbaciany
Posty: 670
Rejestracja: czw lis 04 2004, 23:22
Lokalizacja: Strzegom

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: herbaciany »

Bezczelnie piękna robota ;-) :!:
Awatar użytkownika
Precyzyjny
Posty: 538
Rejestracja: pt maja 19 2006, 12:22
Lokalizacja: Polska
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Precyzyjny »

Dzisiaj zgodnie z zapowiedzią drzwiczki paleniskowe Marcotty'ego. Jest to chyba najbardziej rozpowszechniony typ drzwiczek stosowany w polskich parowozach. Zdjęcia robione w różnych warunkach oświetlenia, w zależności od tego raz są bardziej widoczne zabrudzenia jasne, a innym razem jest bardziej nasycony kolor czarny.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


Obrazek


Obrazek



A teraz jeszcze mała niespodzianka, czyli efekty specjalne, proszę kliknąć myszą w poniższe zdjęcie.

Obrazek

Dźwięk jest podłożony, ale imitacja efektu palącego się węgla jak najbardziej prawdziwa.



I to by było na tyle, obiecałem (na innym forum), że będzie szał i chyba jest.

Zapraszam wszystkich do aktywnego uczestnictwa w mojej relacji i wpisywania uwag, propozycji mających na celu polepszenie wyglądu budowanego modelu.
Ostatnio zmieniony pt maja 23 2014, 13:28 przez Precyzyjny, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Precyzyjny

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

* * *
Obrazek
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Pięknie dołożyłeś do pieca :spoko:
Awatar użytkownika
Precyzyjny
Posty: 538
Rejestracja: pt maja 19 2006, 12:22
Lokalizacja: Polska
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Precyzyjny »

No i żeście mi "wyoglądali" cały limit transferu miesięcznego, z powodu jego przekroczenia nie wyświetlają się miniaturki, ale jak się w nie klika, to prowadzą do dużych zdjęć, a te wyświetlają się bez problemu. Niestety filmik został zablokowany. Za kilka dni miesięczny limit się wyzeruje i filmik oraz miniaturki na stronie będą widoczne prawidłowo.
Pozdrawiam
Precyzyjny

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

* * *
Obrazek
ODPOWIEDZ