Parowóz Ty51-1 3D

krótko mówiąc po polsku: Tutorial

Moderatorzy: kartonwork, Rafal N.

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
draccus
Posty: 548
Rejestracja: śr mar 18 2009, 21:07
Lokalizacja: Łódź
x 31

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: draccus »

Witam

No udało mi się wykonać pewne przeróbki, postanowiłem powrócić do modyfikacji pewnych elementów które już wykonałem jakiś czas temu. Są to mianowicie reflektory które wymieniłem na starego typu, oraz drzwi dymnicy które wcześniej były płaskie. Pozostaje jeszcze kwestia wiatrownicy która nie wiadomo kiedy w tym egzemplarzu została zamontowana. Swój parowóz chciałem wykonać w wersji jakiej służył w MD Karsznice w latach 53-57 a wydaje mi się że wiatrownice montowano trochę później.

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek
Pozdrawiam :D
Na warsztacie
Ty51-1 BR52 Zags
Galeria
Schienenwolf|Liebherr 954 Litronic|Ghs|SSyms|Rnh
Awatar użytkownika
draccus
Posty: 548
Rejestracja: śr mar 18 2009, 21:07
Lokalizacja: Łódź
x 31

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: draccus »

Witam

Zrobiłem wspornik i manometry skrzyni suwakowej i hamulca.
Powoli jak to w lokomotywie atmosfera się zagęszcza i przybywa coraz to więcej osprzętu

Obrazek Obrazek Obrazek

Z rozpędu dorobiłem też manometry stokera które zamontuje jak już się wezmę za stoker i tutaj mam
pytanie do szanownej braci modelarskiej czy ktoś posiada jakieś szczegółowe zdjęcia bądź rysunki takiego stokera stosowanego w tych parowozach

Poniżej wspomniane manometry
Obrazek
Pozdrawiam :D
Na warsztacie
Ty51-1 BR52 Zags
Galeria
Schienenwolf|Liebherr 954 Litronic|Ghs|SSyms|Rnh
Awatar użytkownika
Constructor
Posty: 147
Rejestracja: czw sty 15 2009, 14:25
Lokalizacja: Świnoujście

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Constructor »

Constructor pisze:Idzie szybciej niż Pendolino :) Ostatni post jaki widziałem to był ten pierwszy manometr, a tu teraz taki postęp :)
Jadem pierfszy! Zaklepane :)

Nie pamiętam lub nie mogę znaleźć czy pytałem w jakim programie robisz ten model.
ObrazekObrazek
Awatar użytkownika
draccus
Posty: 548
Rejestracja: śr mar 18 2009, 21:07
Lokalizacja: Łódź
x 31

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: draccus »

Constructor pisze:Nie pamiętam lub nie mogę znaleźć czy pytałem w jakim programie robisz ten model.
Projekt powstaje przy pomocy Rhino
Pozdrawiam :D
Na warsztacie
Ty51-1 BR52 Zags
Galeria
Schienenwolf|Liebherr 954 Litronic|Ghs|SSyms|Rnh
Awatar użytkownika
draccus
Posty: 548
Rejestracja: śr mar 18 2009, 21:07
Lokalizacja: Łódź
x 31

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: draccus »

Witam

Pora odświeżyć wątek na deskę kreślarską trafiły kolejne podzespoły osprzętu kotła
Zapraszam do oglądania.
Na pierwszy ogień zawór potrójny do zakrapiaczy rozdzielający wodę do zakrapiania dymnicy, popielnika oraz węgla. Woda trafia do zaworu od spodu przez zawór trójdrożny od pompy wodnej. W przypadku tego parowozu od obydwu inżektorów.

Obrazek Obrazek Obrazek

Kurek probierczy

Z reguły stosuje się zestaw trzech kurków probierczych, umieszczonych na różnej wysokości , w taki sposób, że najniższy z nich znajduje się na wysokości najniższego dopuszczalnego poziomu wody w kotle. Jeśli zostanie otwarty, zawsze powinna z niego wypływać woda. Z najwyższego kurka powinna wydobywać się para natomiast ze środkowego woda lub para.

Obrazek Obrazek Obrazek

Wodowskazy

Jak sama nazwa wskazuje urządzenie to działające na zasadzie naczyń połączonych służy do określenia ilości wody w przestrzeni kotła. Stosuje się dwa niezależne wodowskazy.Typowy wodowskaz składa się z rurki szklanej (bądź szkła Klingera umieszczonego w kadłubie) połączonej od góry z przestrzenią parową kotła a od dołu z przestrzenią wodną.Po obu stronach znajdują się kurki odcinające na wypadek zbyt dużego ciśnienia które może spowodować uszkodzenie rurki bądź szkła. Na każdym wodowskazie umieszczony jest również najniższy poziom wody.

Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek

Zawory bezpieczeństwa systemu Popp-Coale'a

Działanie tego zaworu opiera się na zasadzie gdy parowóz stoi bez ruchu nadal wytwarzana jest w nim para i rośnie jej ciśnienie w kotle. Kocioł jak wiadomo ma swoją wytrzymałość i aby uniknąć jego uszkodzenia bądź eksplozji z pomocą przychodzą właśnie te zawory. Gdy ciśnienie wzrośnie powyżej poziomu nominalnej z góry ustalonej wartości wytrzymałości danego kotła górna cześć zaworu tzw grzybek odskakuje i uwalnia nadmiar pary.

Obrazek Obrazek Obrazek
Pozdrawiam :D
Na warsztacie
Ty51-1 BR52 Zags
Galeria
Schienenwolf|Liebherr 954 Litronic|Ghs|SSyms|Rnh
Awatar użytkownika
Precyzyjny
Posty: 538
Rejestracja: pt maja 19 2006, 12:22
Lokalizacja: Polska
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Precyzyjny »

Pięknie kolego, idziesz jak burza. W zaworach bezpieczeństwa systemu Popp-Coale'a porobiłbym jeszcze od góry otworki.

Obrazek
Pozdrawiam
Precyzyjny

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

* * *
Obrazek
Awatar użytkownika
draccus
Posty: 548
Rejestracja: śr mar 18 2009, 21:07
Lokalizacja: Łódź
x 31

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: draccus »

Mogę dorobić nie stanowi to problemu. Mówisz i masz ;)

Obrazek
Pozdrawiam :D
Na warsztacie
Ty51-1 BR52 Zags
Galeria
Schienenwolf|Liebherr 954 Litronic|Ghs|SSyms|Rnh
Awatar użytkownika
Tempest
Posty: 3316
Rejestracja: sob maja 10 2003, 0:15
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
x 110

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tempest »

Tylko że liczba tych wirtualnych otworków jest zupełnie inna niż na zdjęciu pokazanym przez Precyzyjnego.
Pozdrawiam
Tempest

Szukajcie a znajdziecie...
Awatar użytkownika
draccus
Posty: 548
Rejestracja: śr mar 18 2009, 21:07
Lokalizacja: Łódź
x 31

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: draccus »

Trzeba sobie policzyć ;-) Powodzenia

Obrazek
Pozdrawiam :D
Na warsztacie
Ty51-1 BR52 Zags
Galeria
Schienenwolf|Liebherr 954 Litronic|Ghs|SSyms|Rnh
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

"Po obu stronach znajdują się kurki odcinające na wypadek zbyt dużego ciśnienia które może spowodować uszkodzenie rurki bądź szkła. "
Gdyby tak było, te wodowskazy byłyby całkowicie bezużyteczne, pełniłyby rolę atrap ;-)
Te zawory mają bardziej prozaiczne zastosowanie: rurki czy szkła pękały od wstrząsów, zachodziły od środka osadem. Kiedy należało je oczyścić lub wymienić, wystarczyło zamknąć te zawory, spuścić z wodowskazu wodę tym dolnym by rurkę można było wyjąć bez ryzyka wypływu pary lub wody z kotła.
ODPOWIEDZ