Tempest pisze:A ile obrotów na minutę powinna wykonywać śruba ? Czy to się da jakoś obliczyć znając prędkość maksymalną okrętu i jego wymiary czy wyporność ?
Z obrotami trafiłeś. Wychodzi około kilkuset obrotów na śrubie pod obciążeniem (w wodzie). Te wyższe kilkaset
A co do obliczeń to hmmm...Jest pełno literatury na ten temat. Sporo nawet na tym forum. Ba! Coś tam nawet czytałem ale przy tak małych modelach to nie wiem czy warto cokolwiek liczyć. Ja przyznaję się, że niewiele liczyłem. Raczej trzymałem się kilku zasad, bo i tak najlepiej wychodzi "na oko". A "na oko" to:
- po pierwsze, śruba nie większa jak wirnik silnika;
- po drugie eksperymentować. Czyli dobrać obroty tak, żeby nie było kawitacji na śrubie a model nie zamieniał się ślizga. Ma po prostu iść jak okręt odtwarzany, jeżeli nie jest to okręt rakietowy to nie ma za głęboko siedzieć na rufie ale też nie wlec się jak holownik. I tyle.
Najprościej potestować w wannie trzymając model ręką i dorzucać obroty, jak przestaje pchać to jest źle i obroty za wysokie. Potem zjeżdżać aż do poziomu takiego jak chcemy, żeby dobrze wyglądał. Testowałem to na Piorunie. A na ścigaczu dobrałem już na oko. Przy masie modelu ok 2,5 kg i redukcji x 3,5 do silnika 400 kawitacji nie powinno być. Bynajmniej przy moim profilu śruby. Oczywiście ktoś może mi tu zaraz zacząć liczyć i udowadniać, że piszę herezje ale... Ścig dobrze idzie, ładnie wygląda i to mi wystarczy ;)
A teraz co do przekładni. Oba rodzaje przekładni, które zastosowałem na Piorunie i ścigaczu są głośne mimo, że przesmarowane. Może to być też wina kardanów, kiepsko wyciszonego kadłuba albo po prostu moja wina. Nie wiem. Gdzieś popełniam błąd. W każdym razie w następnym modelu zastosuje silnik prądu stałego bez przekładni, z obrotami znamionowymi rzędu około 4000-2000 obr/min. Przy obciążeniu w wodzie będzie coś około 2000-1000 a jak będzie za dużo to resztę zawsze można zjechać potencjometrem i tyle. Zresztą jak dobierzesz taki malutki silnik na 12V i podepniesz go pod Li-Pol 7,4V to masz na dzien dobry redukcję z 4000 na 2500, a w wodzie będzie coś koło 1500-1000.
Jakbym dzisiaj budował ściga to bym wsadził do niego dwa o takie silniczki bez przekładni:
6V, 2200 obr/min i średnica ok 25 mm.
Pozdr
Piotr