[R/G] S/S Krosno (1:100 GPM)

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
kl43
Posty: 76
Rejestracja: ndz kwie 19 2020, 20:44
x 8

Re: [R] S/S Krosno (1:100 GPM)

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kl43 »

Żal mi d.....ę ściska jak patrzę na te foty, być może nie starczy mi już czasu aby dojść do takiej perfekcji, tym bardziej że zawirowania rodzinne zluzowały mnie ze służby na moim Bismarcku.
pozdrawiam Krzysztof
Awatar użytkownika
Kemot
Posty: 505
Rejestracja: pn mar 17 2003, 11:37
Lokalizacja: Kielce
x 11

Re: [R] S/S Krosno (1:100 GPM)

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kemot »

Dziękuję za skalę porównawczą, gdyż już zastanawiałem się jakich rozmiarów jest ten grill na okapniku. Mam pytanie, czy jak lutujesz te detale to lutownica nie "przyciąga" jak magnes tych drucików? Pytam, bo moja staruteńka transformatorowa (jak pistolet) tak właśnie robi. Ale to pewnie taka jej konstrukcja i urok.

ps. ja w czasach podstawówki jak kleiłem Halnego z MM wylałem czarną farbę NITRO (szykowana do malowania dna na rufie) na pomarańczowy dywan w sypialni. Plama fi 25cm. Bardzo chciałem ją zmyć, ukryć przed rodzicami, ale jak łatwo się domyślić było to niewykonalne....
pzdr
Kemot
Awatar użytkownika
kl43
Posty: 76
Rejestracja: ndz kwie 19 2020, 20:44
x 8

Re: [R] S/S Krosno (1:100 GPM)

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kl43 »

Lutownica transformatorowa przenosi drgania sieci (50Hz) na grot i dlatego nie nadaje się do precyzyjnego lutowania.
pozdrawiam Krzysztof
Awatar użytkownika
gk
Posty: 3018
Rejestracja: wt sie 19 2003, 15:53
Lokalizacja: Krosno
x 895

Re: [R] S/S Krosno (1:100 GPM)

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: gk »

Kemot pisze: śr lip 22 2020, 17:37 ...czy jak lutujesz te detale to lutownica nie "przyciąga" jak magnes tych drucików?
Kemot,
nic nie przyciąga. Wydaje mi się, że nie o przyciąganie tu chodzi. Próba lutowania bez unieruchomienia kończyła się niepowodzeniem. Drucik się przesuwał w tę lub we w tę. Niby dopasowany do miejsca wlutowania, a i tak bez przytrzymania zmieniał położenie. :roll:
Nie potrafię tego wyjaśnić, bo mało (nic) nie wiem o podstawach teoretycznych lutowania.

Korzystając z okazji, foto zrobionych kilku elementów:

Obrazek

Obrazek

W sumie Pan Autor w powyższych nawiewnikach końcówkę mógł jednak rozwinąć choćby na 3 części, a najlepiej na 4. Duże nawiewniki, prezentowane wcześniej, są rozwinięte wzorowo. Te mniejsze, tak sobie. A wcale nie są małe, co widać w porównaniu ze słojem znanej chyba powszechnie farby:

Obrazek

I spokojnie można by nawet z pięciu "krążków" je zrobić, żeby uzyskać ładną krzywiznę.

pzdr Grzegorz
pzdr Grzegorz

ZŁO SQUAD
Awatar użytkownika
Tempest
Posty: 3315
Rejestracja: sob maja 10 2003, 0:15
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
x 110

Re: [R] S/S Krosno (1:100 GPM)

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tempest »

Znowu te rendery ;-)
gk pisze:I spokojnie można by nawet z pięciu "krążków" je zrobić, żeby uzyskać ładną krzywiznę.
A jak to było w oryginale ? Czy takie nawiewniki tłoczono w jakiś sposób - którego nie mogę sobie chyba wyobrazić - z jakiejś rury, czy były spawane z pasków blachy a potem szlifowane i malowane ? Po przejrzeniu dwóch (lenistwo) zdjęć nawiewnika na jakichś tam statkach z netu to jeden jest poskładany z 3 elementów z czego ten trzeci - górny - jest jakby wytłoczony a drugi wygląda jak odlew.
Pozdrawiam
Tempest

Szukajcie a znajdziecie...
Awatar użytkownika
gk
Posty: 3018
Rejestracja: wt sie 19 2003, 15:53
Lokalizacja: Krosno
x 895

Re: [R] S/S Krosno (1:100 GPM)

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: gk »

Tempest pisze: śr lip 22 2020, 23:41 A jak to było w oryginale ? ...
Dobre pytanie. Czy na pokładzie jest marynarz? Albo stoczniowiec?
Choć o stoczniowców to chyba coraz trudniej :haha:

Nie znam się na tym ale wydaje mi się, że tłoczenie z rury takiego kształtu to jest niemożliwe.
Na podstawie obejrzanych wielu zdjęć sądzę, że spawane z pasów blachy, albo zwijanej w okrąg, albo półkoliście przetłaczanych (wyoblanych).
Fakt, że widziałem i takie które sugerują odlew, ale to małe rozmiary.

Jak by nie było, to i tak w skali powinny być zaokrąglone. Z dwóch elementów są zbyt kanciaste.

pzdr Grzegorz
pzdr Grzegorz

ZŁO SQUAD
Awatar użytkownika
gk
Posty: 3018
Rejestracja: wt sie 19 2003, 15:53
Lokalizacja: Krosno
x 895

Re: [R] S/S Krosno (1:100 GPM)

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: gk »

Z ostatniej chwili …
Jako nowo pasowany, przez tajną kapitułę, na rycerza dżedaj, zamieszczam sobie nowy podpis w podpisie :haha:
BendEM nosić go godnościOM i kulturOM osobistOM, do samiusieńkiego końca mojego lub jej :haha:

Wobec wyczerpania punktu pierwszego porządku obrad, przechodzę do rzeczy.

Nadal czekam na nowe nici. Żeby sobie umilić czekanie, zacząłem szkielet kolejnego okrętu. Musi niestety wyschnąć, a kolejny szkielet byłby przesadą, zaś na samolota jeszcze mnie nie naszło, więc żeby nie siedzieć bezczynnie zacząłem szalupy ratunkowe Krosna.
Są ciekawie zaprojektowane, więc pomyślałem, że warto parę słów o nich pokazać. Zerknąłem też do interentu, ciekaw jak taka szalupa wygląda w szczegółach. Dotąd dodawałem do wycinankowych ewentualnie wiosła, a po sprawdzeniu co i jak, okazuje się, że taka szalupa ma prawie tyle elementów co sam statek :haha:.
Nie zamierzam ich za bardzo uszczegóławiać, ale coś tam pewnie dodam.
Części do montażu rzeczonych szalup:

Obrazek

Ster i rumpel oddzieliłem od kilu, z którym były wydrukowane, bo zamierzam je umieścić wewnątrz łódki:

Obrazek

Kil, jak to zwykle bywa, jest wąskim elementem, sklejanym z dwóch połówek. Instrukcja wskazuje podklejenie obu na 1mm tekturę, co uważam za przesadę. Podkleiłem na 0,5 mm a i tak wydaje się jakiś gruby. Foto pokazuje metodę przygotowanie do wycięcia takiego elementu. Wg mnie wycięcie dwóch połówek i ich równe sklejenie graniczy z cudem. Żeby uzyskać równą i ładną krawędź „widoczną” lepiej wycinać dwie sklejone połówki. Linią odniesienia do sklejenia jest wewnętrzna krawędź, która zniknie po przyklejeniu elementu do dna. Wyciąłem kil od wewnątrz i skleiłem razem. Widać też, że część odcinana od wąskiego elementu winna być węższa niż „szary” element. W efekcie to część odcinana ulega odkształceniu przy rozpychaniu przez ostrze, a interesujący nas detal zostaje równiutki:

Obrazek

I po wycięciu. Widać, mam nadzieję, że zewnętrzna krawędź jest równa, a wewnętrzna tak sobie.

Obrazek

Można oczywiście krawędź zaglutować CA i przeszlifować. Ale to cięższa praca niż równe odcięcie.

Wstępnie ukształtowane połówki łódki:

Obrazek

I sklejone „po kawałku” na styk klejem w płynie. Tutaj nie wiem czy nie popełniłem błędu klejąc na styk połówki łodzi do siebie. Czy może należało kleić na styk do kilu? Instrukcja obrazkowa nie rozwiewa tego dylematu, a opis jest dość skąpy. Może Autor Tomek rozwieje tę wątpliwość , jak tu ewentualnie zajrzy? Bo trochę ciasno jest dla podłogi łódki i ławek, których krawędzie trzeba podszlifować żeby weszły na miejsce.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Na razie tyle z łódek. Czekam na nici dalej.
pzdr Grzegorz

ZŁO SQUAD
Awatar użytkownika
laszlik
Posty: 2068
Rejestracja: pn cze 07 2004, 1:42
Lokalizacja: WAW
x 112

Re: [R] S/S Krosno (1:100 GPM)

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: laszlik »

Moc jest w Tobie potężna.
Nie zostałeś pasowany na rycerza, tylko na Mistrza Dżedaj.
Twoje relacje będą od dziś sławić imię naszego zakonu w najodleglejszych zakątkach modelarskich internetów. :haha:
No i właśnie szalupy godne mistrza. Już są piękne choć jeszcze nie skończone.
-Dziadku, ruskie w kosmos poleciały!
-Wszystkie?
-Nie, dwóch tylko.
-To co mi d... zawracasz!?

ZŁO SQUAD
Awatar użytkownika
The End
Posty: 44
Rejestracja: śr sie 02 2006, 20:55

Re: [R] S/S Krosno (1:100 GPM)

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: The End »

Witam. Autor nie przewidział takiej precyzji wykonania ;) Kil powinien mieć jakieś 1.3 mm grubości, a różnica w przejściu w kadłub miała być minimalna. I pytanie - jak u Ciebie wychodzi spasowanie cz.108 z cz.108c? Miałoby to wpływ na opcje poniżej. A te mogę zaproponować cztery:
- W cz.108d wyciąć wewnętrzną fazę, aby dopasować ją do profilu dziobu i rufy. Nadwyżkę długości niwelując odcięciem kawałka kilu.
- Jeśli kadłub jest klejony BCG - pędzelkiem z wodą rozkleić dwie połówki cz.108, następnie dokleić je do kilu. Są też rezerwowe części, z imieniem Kielc. Tylko napis zamalować.
- O ile dobrze widzę - kil podklejałeś butaprenem. Części możesz bezpiecznie rozkleić terpentyną i nawet skleić na styk bez tektury. Lub odrysować i wykroić je z rezerwy koloru.
- Zostawić tak, jak jest :)
Gotowe:Ki 44 Shoki, Kubelwagen.
W między czasie zamiast klejenia ;)
Tutaj karton nie ma tajemnic :) Pozdrawiam ! The End vel Tomasz K
Awatar użytkownika
gk
Posty: 3018
Rejestracja: wt sie 19 2003, 15:53
Lokalizacja: Krosno
x 895

Re: [R] S/S Krosno (1:100 GPM)

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: gk »

Tomasz,
część 108c (ławki) pasowała prawie dobrze, na długości skracałem o około milimetr (po pół mm-a na każdy dzióbek).
Wybrałem bramkę nr 4 - zostawiłem jak było. :mrgreen:
Podłogę przeszlifowałem solidnie po obwodzie i wlazła na miejsce. Uskok między kilem a burtami na dziobie i rufie "zaszpachlowałem" szarym wikolem.

Na tę chwilę łódeczki są w stanie jak na poniższych obrazkach. Zamalowałem linki na burtach, które będę chciał zrobić z linki i w stosunku do wycinanki dodałem paski na krawędziach burt (z boku i od góry).

Obrazek

Obrazek

Z góry wyglądają całkiem spoko. Z dołu gorzej, ale po zamontowaniu z dołu ich nie będzie widać :zeby:

Będę jeszcze chciał zrobić napisy (napisiki) ss Krosno i dodać trochę wyposażenia łodzi: linka, ster, wiosła, bosak, siekiera, maszt, kaptur, żagiel (czytałem, że żagle w hamerykańskich łodziach były czerwone :roll: , choć chyba nie będę tak extrawagancki) i jakieś drobiazgi. No, chyba, że mi się odechce :haha:
pzdr Grzegorz

ZŁO SQUAD
ODPOWIEDZ