FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

ODPOWIEDZ
Mateusz Skałecki
Posty: 479
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 102

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

W końcu zebrałem się i rozpakowałem prezent od Mikołaja. Drukarkę uruchamia się bez problemu. Zamodelowałem też owiewkę w 3D i wydrukowałem kopyto.
Obrazek
Obrazek
Kopyto zostało przeszlifowane i pomalowane biała farba epoksydową do renowacji lodówek. Jak farba wyschnie zostanie wypolerowane.
Zakończyłem też budowę skrzynki do tłoczenia. Skrzynka drewniana, wakuometr, przyłącze do odkurzacza, a z drugiej strony szybkozłączka w przypadku konieczności podłączenia pompy próżniowej.
Przyklejana na silikon biała płyta polistyrenu o grubości 3mm z nawierconymi otworami.
Obrazek
Obrazek
Potrzebne też są dwie ramki ze stali skręcone razem z uchwytami drewnianymi (będę ogrzewał tworzywo w gorącym oleju). Patelnia stalowa i termometr do sprawdzenia właściwej temperatury oleju.
Obrazek
Obrazek
Kuliłem też PET do przyłbic z folią ochronną o grubości 0,3mm. No i oczywiście po prawej poliwęglan 0,19mm. boję się że poliwęglan jest za cienki dla tak dużego kopyta.
Obrazek
W przyszłym tygodniu sprawozdanie z tłoczenia.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
Sztuk 4

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sztuk 4 »

"No Ja cie nie moge", ale Instytut Drukarstwa 3D, Obróbki Cieplnej i Tłocznictwa stworzyłeś - brawo TY !
Będziesz jakieś usługi dla ludności wykonywał - fele i koła do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów w skali 1:25 bym zamówił... łącznie z projektem komputerowym... tak to widzę. :zeby:
Awatar użytkownika
Tempest
Posty: 3313
Rejestracja: sob maja 10 2003, 0:15
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
x 108

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tempest »

No niezłe cacko.

A teraz seria pytań:

1. Czy skrzynka od środka została na łączeniach czymś uszczelniona ?
2. Czy zamiast tej nawierconej płytki z polistyrenu nie należało użyć jakiejś nawierconej blachy ? Może się przydarzyć że podczas nakładania rozgrzanej ramki jej krawędź zahaczy o ten polistyren i ulegnie on jakiemuś nadtopieniu, choć pewnie nie należy się takimi nadtopieniami na krawędziach przejmować.
3. Z czego są wykonane te białe części skrzynki i wieka ?
4. Czy ten poliwęglan jest przezroczysty ? Na zdjęciu wygląda jakby miał zielonkawy kolorek.
5. Jaki zakres temperatur jest w stanie zmierzyć ten termometr ?
Pozdrawiam
Tempest

Szukajcie a znajdziecie...
Mateusz Skałecki
Posty: 479
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 102

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Tempest oto odpowiedzi.
Ad.1 skrzynka od środka pomalowana gęstym lakierem do drewna. wklejone złączki na żywicę ( distal)
Ad. 2. Ta płytka służy w zasadzie do prób. Jeżeli rozstaw otworków się sprawdzi to będzie zastąpiona płytka stalową. Między ramka stalowa a tym plastikiem jest dostateczna szczelina ale tęż mam to na uwadze.
Ad.3 To białe na boku na skrzynce to po prostu taśma izolacyjna eklektyczna. nie chciałem zaklejać skrzynki do czasu sprawdzenia rozstawu otworów.
Ad. 4 Poliwęglan jest przezroczysty tak jak PET, to po prostu dwustronna folia ochronna którą się zdejmuje bezpośrednio przed tłoczeniem aby nie było żadnej ryski.
Ad. 5 od -50 do 300 st C. między 0 a 250 ma on błąd +-2 st.C Na końcu skali pomiarowej +300 st. C ma on błąd +- 5 st. C.
Opomiarowanie ( wakuometr i termometr) służy do sprawdzenia parametrów i zadnia raportu z doświadczeń.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
GTiStyle
Posty: 25
Rejestracja: śr wrz 28 2016, 13:08

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: GTiStyle »

Bardzo ciekawe tematy tutaj się pojawiły. Jaki program do modelowania i przesłania do drukarki?
Awatar użytkownika
Marcin_Matejko
Posty: 92
Rejestracja: ndz lip 18 2010, 15:50
x 3

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marcin_Matejko »

Świetnie uzupełnienie warsztatu, brawo. Poliwęglan do tłocznia słabo się nadaje znacznie lepszy jest PET albo Plexi.
Per aspera ad astra
Mateusz Skałecki
Posty: 479
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 102

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Ok. Kabinki wytłoczone. Co do samego materiału od firmy ClearVizot to ja z zasadzie opieram się na informacji od producenta że jest to poliwęglan. Oczywiście może to też być plexi ale ja nie jestem w stanie tego sprawdzić.
Jak wspomniałem wcześniej kopyto zostało pokryte farbą epoksydową do renowacji lodówek. Zastosowałem też sprawdzony patent i pokryłem kopyto po polerowaniu pasta do butów na bazie wosku aby zminimalizować przyklejanie się materiału do kopyta. Kiedyś stosowałem też pasty do podłóg na bazie wosku. Pasta został też pokryty ten biały plastik z otworami na skrzynce Sama skrzynka do tłoczenia została wyposażona w takie drewniane prowadnice aby szybko nałożyć blachę z gorącym materiałem do tłoczenia.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Odkurzacz został pozbawiany filtru HEPA i za zatkanej skrzynce wytworzył podciśnienie -0,2 bar.

Co do tłoczenia w oleju to nawet nie próbowałem, gdyż w zupełności wystarczyła opalarka i trochę wprawy przy nagrzewaniu. Oleju użyłem tylko do sprawdzenia zakresu temperatur do obróbki tworzywa. I tak dla PET jest to temperatura od 130 do 145 stopni C. Powyżej tej temperatury Pet bieleje i traci swoje właściwości termoplastyczne. Poliwęglan natomiast trzeba ogrzać do około 230-250 stopni C.
Przy tłoczeniu takiej owiewki jak ta, która ma w górnej powierzchni płaską powierzchni ę , trzeba najpierw przy nakładaniu materiału na kopyto robić to bez włączonego odkurzacza. Najpierw materiał musie się napiąć na górnej powierzchni kopyta a dopiero potem włączmy odkurzacz. Jeżeli włączymy zawczasu odkurzacz to górna powierzchni owiewki może się trochę pofalować.
Kabina wytłoczona z PET. Grubość bazowa materiału 0,3mm po tłoczeniu 0,20-023mm.
Obrazek

Kabina wytłoczona z poliwęglanu . Grubość bazowa materiału 0,18mm po tłoczeniu 0,12-0,13mm.
Obrazek

Kabina z poliwęglanu jest bardzo delikatna i bardziej przezroczysta niż PET. Co widać na tym zdjęciu. Owiewka z PET ma podobną , troszeczkę lepszą jakość do tej nowej owiewki dla D-9 od Halińskiego.
Obrazek

Porównanie kabinek. Na górnym planie poliwęglan.
Obrazek

Teraz porównanie rzeczywistej grubości oszklenia. W samolotach FW-190 stosowano owiewkę wykonaną z plexiglasu wynalezionego w 1934 roku. Szkło pancerne było używane w przedniej części owiewki. Grubość tej plexi szacuje maksymalnie na 4mm według tych oto zdjęć .
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

W skali 1:33 daje to grubość 0,12 mm. Tak więc owiewka z poliwęglanu jest nie jest za cienka.
Ja natomiast zakupie troszkę grubszy poliwęglan bo ta owiewka jest bardzo delikatna. To tworzywo idealnie nadaje się do tłoczenia kabinek w skalach 1:72 i 1:48. Dodatkowo planuję też zakup promiennika na podczerwień o wymiarach 120x60mm aby zrezygnować z używania opalarki.
Obrazek
Gorący olej sobie odpuszczam. Można go spokojnie stosować przy grubszych materiałach od 0,5 mm w górę.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
Mateusz Skałecki
Posty: 479
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 102

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Prostsza wersja tłoczenia kabinki bez tego pudełka. Potrzebujemy do tego bardzo dobry jakościowo PETG o grubości 0,5mm. Ja stosuję płyty o nazwie handlowej VIVAK.
Obrazek

Z poprzedniego zestawu pozostaje tylko ramka metalowa która należy sobie zamocować na sztywno i należy ogrzewać opalarką. Trzeba grzać powoli i
z wyczuciem, dosyć długo. Kopyto z żywicy zostało wyposażone w długi stalowy pręt i po prostu wciskamy z góry kopyto w miękki materiał. Widać na poniższym zdjęciu jak bardzo PETG można rozciągnąć.
Obrazek
Materiał bardzo dobrze się rozciąga więc finalnie otrzymamy kabinkę o grubości około 0,15mm-0,20mm, tylko grubszą w górnej części.
Jakość jak kabinka z poliwęglanu, wygląda jak szkło.
Obrazek
Obrazek
Także tą metodą tłoczyłem plexi 0,5mm, ale na krawędziach tworzą się takie nieciekawe zanieczyszczenia. Plexi jest poza tym bardzo kruche i wymaga olbrzymiej precyzji przy docinaniu po pęka jak szkło.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
rowin
Posty: 624
Rejestracja: wt kwie 13 2004, 16:33
Lokalizacja: Lublin/Waw
x 85

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rowin »

Jak tam postepy w pracy? Przejrzalem dzisiaj temat od poczatku i ciekawy jestem co tam dalej wymysliles.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 206
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 108

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

Owiewka wykonana z PETG robi niesamowite wrażenie - nie sądziłem że oszklenie bez żadnej dodatkowej polerki może być aż tak przejrzyste.
Również czekam na kolejne aktualizacje :)
ODPOWIEDZ