FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork
-
- Posty: 479
- Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
- Lokalizacja: Wielkopolska
- x 102
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
W końcu zebrałem się i rozpakowałem prezent od Mikołaja. Drukarkę uruchamia się bez problemu. Zamodelowałem też owiewkę w 3D i wydrukowałem kopyto.
Kopyto zostało przeszlifowane i pomalowane biała farba epoksydową do renowacji lodówek. Jak farba wyschnie zostanie wypolerowane.
Zakończyłem też budowę skrzynki do tłoczenia. Skrzynka drewniana, wakuometr, przyłącze do odkurzacza, a z drugiej strony szybkozłączka w przypadku konieczności podłączenia pompy próżniowej.
Przyklejana na silikon biała płyta polistyrenu o grubości 3mm z nawierconymi otworami.
Potrzebne też są dwie ramki ze stali skręcone razem z uchwytami drewnianymi (będę ogrzewał tworzywo w gorącym oleju). Patelnia stalowa i termometr do sprawdzenia właściwej temperatury oleju.
Kuliłem też PET do przyłbic z folią ochronną o grubości 0,3mm. No i oczywiście po prawej poliwęglan 0,19mm. boję się że poliwęglan jest za cienki dla tak dużego kopyta.
W przyszłym tygodniu sprawozdanie z tłoczenia.
Kopyto zostało przeszlifowane i pomalowane biała farba epoksydową do renowacji lodówek. Jak farba wyschnie zostanie wypolerowane.
Zakończyłem też budowę skrzynki do tłoczenia. Skrzynka drewniana, wakuometr, przyłącze do odkurzacza, a z drugiej strony szybkozłączka w przypadku konieczności podłączenia pompy próżniowej.
Przyklejana na silikon biała płyta polistyrenu o grubości 3mm z nawierconymi otworami.
Potrzebne też są dwie ramki ze stali skręcone razem z uchwytami drewnianymi (będę ogrzewał tworzywo w gorącym oleju). Patelnia stalowa i termometr do sprawdzenia właściwej temperatury oleju.
Kuliłem też PET do przyłbic z folią ochronną o grubości 0,3mm. No i oczywiście po prawej poliwęglan 0,19mm. boję się że poliwęglan jest za cienki dla tak dużego kopyta.
W przyszłym tygodniu sprawozdanie z tłoczenia.
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
"No Ja cie nie moge", ale Instytut Drukarstwa 3D, Obróbki Cieplnej i Tłocznictwa stworzyłeś - brawo TY !
Będziesz jakieś usługi dla ludności wykonywał - fele i koła do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów w skali 1:25 bym zamówił... łącznie z projektem komputerowym... tak to widzę.
Będziesz jakieś usługi dla ludności wykonywał - fele i koła do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów w skali 1:25 bym zamówił... łącznie z projektem komputerowym... tak to widzę.
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
No niezłe cacko.
A teraz seria pytań:
1. Czy skrzynka od środka została na łączeniach czymś uszczelniona ?
2. Czy zamiast tej nawierconej płytki z polistyrenu nie należało użyć jakiejś nawierconej blachy ? Może się przydarzyć że podczas nakładania rozgrzanej ramki jej krawędź zahaczy o ten polistyren i ulegnie on jakiemuś nadtopieniu, choć pewnie nie należy się takimi nadtopieniami na krawędziach przejmować.
3. Z czego są wykonane te białe części skrzynki i wieka ?
4. Czy ten poliwęglan jest przezroczysty ? Na zdjęciu wygląda jakby miał zielonkawy kolorek.
5. Jaki zakres temperatur jest w stanie zmierzyć ten termometr ?
A teraz seria pytań:
1. Czy skrzynka od środka została na łączeniach czymś uszczelniona ?
2. Czy zamiast tej nawierconej płytki z polistyrenu nie należało użyć jakiejś nawierconej blachy ? Może się przydarzyć że podczas nakładania rozgrzanej ramki jej krawędź zahaczy o ten polistyren i ulegnie on jakiemuś nadtopieniu, choć pewnie nie należy się takimi nadtopieniami na krawędziach przejmować.
3. Z czego są wykonane te białe części skrzynki i wieka ?
4. Czy ten poliwęglan jest przezroczysty ? Na zdjęciu wygląda jakby miał zielonkawy kolorek.
5. Jaki zakres temperatur jest w stanie zmierzyć ten termometr ?
-
- Posty: 479
- Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
- Lokalizacja: Wielkopolska
- x 102
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
Tempest oto odpowiedzi.
Ad.1 skrzynka od środka pomalowana gęstym lakierem do drewna. wklejone złączki na żywicę ( distal)
Ad. 2. Ta płytka służy w zasadzie do prób. Jeżeli rozstaw otworków się sprawdzi to będzie zastąpiona płytka stalową. Między ramka stalowa a tym plastikiem jest dostateczna szczelina ale tęż mam to na uwadze.
Ad.3 To białe na boku na skrzynce to po prostu taśma izolacyjna eklektyczna. nie chciałem zaklejać skrzynki do czasu sprawdzenia rozstawu otworów.
Ad. 4 Poliwęglan jest przezroczysty tak jak PET, to po prostu dwustronna folia ochronna którą się zdejmuje bezpośrednio przed tłoczeniem aby nie było żadnej ryski.
Ad. 5 od -50 do 300 st C. między 0 a 250 ma on błąd +-2 st.C Na końcu skali pomiarowej +300 st. C ma on błąd +- 5 st. C.
Opomiarowanie ( wakuometr i termometr) służy do sprawdzenia parametrów i zadnia raportu z doświadczeń.
Ad.1 skrzynka od środka pomalowana gęstym lakierem do drewna. wklejone złączki na żywicę ( distal)
Ad. 2. Ta płytka służy w zasadzie do prób. Jeżeli rozstaw otworków się sprawdzi to będzie zastąpiona płytka stalową. Między ramka stalowa a tym plastikiem jest dostateczna szczelina ale tęż mam to na uwadze.
Ad.3 To białe na boku na skrzynce to po prostu taśma izolacyjna eklektyczna. nie chciałem zaklejać skrzynki do czasu sprawdzenia rozstawu otworów.
Ad. 4 Poliwęglan jest przezroczysty tak jak PET, to po prostu dwustronna folia ochronna którą się zdejmuje bezpośrednio przed tłoczeniem aby nie było żadnej ryski.
Ad. 5 od -50 do 300 st C. między 0 a 250 ma on błąd +-2 st.C Na końcu skali pomiarowej +300 st. C ma on błąd +- 5 st. C.
Opomiarowanie ( wakuometr i termometr) służy do sprawdzenia parametrów i zadnia raportu z doświadczeń.
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
Bardzo ciekawe tematy tutaj się pojawiły. Jaki program do modelowania i przesłania do drukarki?
- Marcin_Matejko
- Posty: 92
- Rejestracja: ndz lip 18 2010, 15:50
- x 3
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
Świetnie uzupełnienie warsztatu, brawo. Poliwęglan do tłocznia słabo się nadaje znacznie lepszy jest PET albo Plexi.
Per aspera ad astra
-
- Posty: 479
- Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
- Lokalizacja: Wielkopolska
- x 102
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
Ok. Kabinki wytłoczone. Co do samego materiału od firmy ClearVizot to ja z zasadzie opieram się na informacji od producenta że jest to poliwęglan. Oczywiście może to też być plexi ale ja nie jestem w stanie tego sprawdzić.
Jak wspomniałem wcześniej kopyto zostało pokryte farbą epoksydową do renowacji lodówek. Zastosowałem też sprawdzony patent i pokryłem kopyto po polerowaniu pasta do butów na bazie wosku aby zminimalizować przyklejanie się materiału do kopyta. Kiedyś stosowałem też pasty do podłóg na bazie wosku. Pasta został też pokryty ten biały plastik z otworami na skrzynce Sama skrzynka do tłoczenia została wyposażona w takie drewniane prowadnice aby szybko nałożyć blachę z gorącym materiałem do tłoczenia.
Odkurzacz został pozbawiany filtru HEPA i za zatkanej skrzynce wytworzył podciśnienie -0,2 bar.
Co do tłoczenia w oleju to nawet nie próbowałem, gdyż w zupełności wystarczyła opalarka i trochę wprawy przy nagrzewaniu. Oleju użyłem tylko do sprawdzenia zakresu temperatur do obróbki tworzywa. I tak dla PET jest to temperatura od 130 do 145 stopni C. Powyżej tej temperatury Pet bieleje i traci swoje właściwości termoplastyczne. Poliwęglan natomiast trzeba ogrzać do około 230-250 stopni C.
Przy tłoczeniu takiej owiewki jak ta, która ma w górnej powierzchni płaską powierzchni ę , trzeba najpierw przy nakładaniu materiału na kopyto robić to bez włączonego odkurzacza. Najpierw materiał musie się napiąć na górnej powierzchni kopyta a dopiero potem włączmy odkurzacz. Jeżeli włączymy zawczasu odkurzacz to górna powierzchni owiewki może się trochę pofalować.
Kabina wytłoczona z PET. Grubość bazowa materiału 0,3mm po tłoczeniu 0,20-023mm.
Kabina wytłoczona z poliwęglanu . Grubość bazowa materiału 0,18mm po tłoczeniu 0,12-0,13mm.
Kabina z poliwęglanu jest bardzo delikatna i bardziej przezroczysta niż PET. Co widać na tym zdjęciu. Owiewka z PET ma podobną , troszeczkę lepszą jakość do tej nowej owiewki dla D-9 od Halińskiego.
Porównanie kabinek. Na górnym planie poliwęglan.
Teraz porównanie rzeczywistej grubości oszklenia. W samolotach FW-190 stosowano owiewkę wykonaną z plexiglasu wynalezionego w 1934 roku. Szkło pancerne było używane w przedniej części owiewki. Grubość tej plexi szacuje maksymalnie na 4mm według tych oto zdjęć .
W skali 1:33 daje to grubość 0,12 mm. Tak więc owiewka z poliwęglanu jest nie jest za cienka.
Ja natomiast zakupie troszkę grubszy poliwęglan bo ta owiewka jest bardzo delikatna. To tworzywo idealnie nadaje się do tłoczenia kabinek w skalach 1:72 i 1:48. Dodatkowo planuję też zakup promiennika na podczerwień o wymiarach 120x60mm aby zrezygnować z używania opalarki.
Gorący olej sobie odpuszczam. Można go spokojnie stosować przy grubszych materiałach od 0,5 mm w górę.
Jak wspomniałem wcześniej kopyto zostało pokryte farbą epoksydową do renowacji lodówek. Zastosowałem też sprawdzony patent i pokryłem kopyto po polerowaniu pasta do butów na bazie wosku aby zminimalizować przyklejanie się materiału do kopyta. Kiedyś stosowałem też pasty do podłóg na bazie wosku. Pasta został też pokryty ten biały plastik z otworami na skrzynce Sama skrzynka do tłoczenia została wyposażona w takie drewniane prowadnice aby szybko nałożyć blachę z gorącym materiałem do tłoczenia.
Odkurzacz został pozbawiany filtru HEPA i za zatkanej skrzynce wytworzył podciśnienie -0,2 bar.
Co do tłoczenia w oleju to nawet nie próbowałem, gdyż w zupełności wystarczyła opalarka i trochę wprawy przy nagrzewaniu. Oleju użyłem tylko do sprawdzenia zakresu temperatur do obróbki tworzywa. I tak dla PET jest to temperatura od 130 do 145 stopni C. Powyżej tej temperatury Pet bieleje i traci swoje właściwości termoplastyczne. Poliwęglan natomiast trzeba ogrzać do około 230-250 stopni C.
Przy tłoczeniu takiej owiewki jak ta, która ma w górnej powierzchni płaską powierzchni ę , trzeba najpierw przy nakładaniu materiału na kopyto robić to bez włączonego odkurzacza. Najpierw materiał musie się napiąć na górnej powierzchni kopyta a dopiero potem włączmy odkurzacz. Jeżeli włączymy zawczasu odkurzacz to górna powierzchni owiewki może się trochę pofalować.
Kabina wytłoczona z PET. Grubość bazowa materiału 0,3mm po tłoczeniu 0,20-023mm.
Kabina wytłoczona z poliwęglanu . Grubość bazowa materiału 0,18mm po tłoczeniu 0,12-0,13mm.
Kabina z poliwęglanu jest bardzo delikatna i bardziej przezroczysta niż PET. Co widać na tym zdjęciu. Owiewka z PET ma podobną , troszeczkę lepszą jakość do tej nowej owiewki dla D-9 od Halińskiego.
Porównanie kabinek. Na górnym planie poliwęglan.
Teraz porównanie rzeczywistej grubości oszklenia. W samolotach FW-190 stosowano owiewkę wykonaną z plexiglasu wynalezionego w 1934 roku. Szkło pancerne było używane w przedniej części owiewki. Grubość tej plexi szacuje maksymalnie na 4mm według tych oto zdjęć .
W skali 1:33 daje to grubość 0,12 mm. Tak więc owiewka z poliwęglanu jest nie jest za cienka.
Ja natomiast zakupie troszkę grubszy poliwęglan bo ta owiewka jest bardzo delikatna. To tworzywo idealnie nadaje się do tłoczenia kabinek w skalach 1:72 i 1:48. Dodatkowo planuję też zakup promiennika na podczerwień o wymiarach 120x60mm aby zrezygnować z używania opalarki.
Gorący olej sobie odpuszczam. Można go spokojnie stosować przy grubszych materiałach od 0,5 mm w górę.
-
- Posty: 479
- Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
- Lokalizacja: Wielkopolska
- x 102
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
Prostsza wersja tłoczenia kabinki bez tego pudełka. Potrzebujemy do tego bardzo dobry jakościowo PETG o grubości 0,5mm. Ja stosuję płyty o nazwie handlowej VIVAK.
Z poprzedniego zestawu pozostaje tylko ramka metalowa która należy sobie zamocować na sztywno i należy ogrzewać opalarką. Trzeba grzać powoli i
z wyczuciem, dosyć długo. Kopyto z żywicy zostało wyposażone w długi stalowy pręt i po prostu wciskamy z góry kopyto w miękki materiał. Widać na poniższym zdjęciu jak bardzo PETG można rozciągnąć.
Materiał bardzo dobrze się rozciąga więc finalnie otrzymamy kabinkę o grubości około 0,15mm-0,20mm, tylko grubszą w górnej części.
Jakość jak kabinka z poliwęglanu, wygląda jak szkło.
Także tą metodą tłoczyłem plexi 0,5mm, ale na krawędziach tworzą się takie nieciekawe zanieczyszczenia. Plexi jest poza tym bardzo kruche i wymaga olbrzymiej precyzji przy docinaniu po pęka jak szkło.
Z poprzedniego zestawu pozostaje tylko ramka metalowa która należy sobie zamocować na sztywno i należy ogrzewać opalarką. Trzeba grzać powoli i
z wyczuciem, dosyć długo. Kopyto z żywicy zostało wyposażone w długi stalowy pręt i po prostu wciskamy z góry kopyto w miękki materiał. Widać na poniższym zdjęciu jak bardzo PETG można rozciągnąć.
Materiał bardzo dobrze się rozciąga więc finalnie otrzymamy kabinkę o grubości około 0,15mm-0,20mm, tylko grubszą w górnej części.
Jakość jak kabinka z poliwęglanu, wygląda jak szkło.
Także tą metodą tłoczyłem plexi 0,5mm, ale na krawędziach tworzą się takie nieciekawe zanieczyszczenia. Plexi jest poza tym bardzo kruche i wymaga olbrzymiej precyzji przy docinaniu po pęka jak szkło.
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
Jak tam postepy w pracy? Przejrzalem dzisiaj temat od poczatku i ciekawy jestem co tam dalej wymysliles.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
FW-190 D-9 FW-190 A-4 Spitfire mk.Vb Spitfire mk.Vc Spitfire mk.XVIe PZL P.11c JU-88D-1 B-239 P-40E Jak-1b P-47D-11 Spitfire LF.IX Spitfire mk.Ia Hawker Hurricane
F4U Corsair
"Buduję miniaturowe 'repliki' samolotów, a nie kartonowe modele"
Piotr Rowiński
F4U Corsair
"Buduję miniaturowe 'repliki' samolotów, a nie kartonowe modele"
Piotr Rowiński
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
Owiewka wykonana z PETG robi niesamowite wrażenie - nie sądziłem że oszklenie bez żadnej dodatkowej polerki może być aż tak przejrzyste.
Również czekam na kolejne aktualizacje
Również czekam na kolejne aktualizacje