Miałem pisać, bez googlowania oryginału, że ten efekt na szybach to normalnie jest na tyle delikatny, że w modelu bym pominął, ale zdjęcie wstawione przez Piotra wyjaśnia wszystko.
Żadnych warstw antyrefleksyjnych tam nie było, z resztą jakby miały być, to na wszystkich. To szyba wielowarstwowa, zapewne z warstwą grzejącą i na tym następuje rozszczepienie światła. Jak pisałem, na pasażerach to jest bardzo delikatne, ale i szyby są zapewne dużo lepszej jakości.
Sicore pisze: czw sty 06 2022, 19:56
Żadnych warstw antyrefleksyjnych tam nie było, z resztą jakby miały być, to na wszystkich.
Sikore, absolutnie wszystkie szyby w lotnictwie mają powłoki antyrefleksyjne, z prostego powodu, przez zastosowanie takiej powłoki zwiększa się zasięg widzenia. Oczywiście w większości są one idealnie przezroczyste. Na tej środkowej i bocznej także zapewnię jest powłoka antyrefleksyjna. Natomiast ten zielony odcień jest widoczny tylko dla tych dwóch skrajnych szyb. Ja nie jestem pilotem wojskowym ale być może jest to inny rodzaj powłoki który ma związek z lotami nocnymi i z wyświetlaczami na hełmowymi i chodzi o to żeby od środka zniwelować jakiś efekt odbicia od szyby. Trzeba by popytać pilotów tych śmigłowców. Ja osobiście takie zielone szyby widziałem na wierzy kontroli lotu w Poznaniu na Ławicy.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci" Ukończone FW-190 A7 FM-2
Szkło krzemowe ( a jest jakieś inne?), przewodzi prąd ??? Mnie w szkole uczono że szkło krzemowe jest izolatorem. Jeżeli już, to pomiędzy szyby jest wklejone jakaś powłoka która przewodzi prąd , jak na przykład powłoki ze srebra w szybach samochodowych. Chyba nie chodzi o to żeby szyba przewodziła prąd bo jak dotkniesz ręką to może cię porazić, oczywiście napięcie jest 12 V, ale można to odczuć. Poza rym były by problemy podczas deszczu.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci" Ukończone FW-190 A7 FM-2
Trochę skrót myślowy wyszedł..oczywiście takie szyby klejone są z wielu warstw i nie samo szkoło krzemowe ma przewodzić ten prąd;) inne szkło to akrylowe też wykorzystywane w lotnictwie. Już szybami więcej nie będę zaśmiecał wątku;)
Czekam na kolejne odsłony powstającego latadła:)
Dodam tylko jeszcze że plexi czyli to szkło akrylowe obecnie prawie zostało wyparte przez poliwęglany. Pojawia się jeszcze pytanie czy to nie jest taka kanapka 4 warstwowa aby uzyskać też efekt odporności na pociski z karabinowe, np. w MI-24 ta przednia jest kuloodporna i jest to chyba jakieś tworzywo sztuczne. Też ma taki zielony efekt, nie wiem tylko czy przez powłoki antyrefleksyjne czy przez te grzewcze.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci" Ukończone FW-190 A7 FM-2