[Relacja/Galeria] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.

Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 206
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 109

Re: [Relacja] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

Zapraszam do kolejnej aktualizacji :)

Sklejacz Maciej - dzięki
jhradca - również dziękuje, o ile z wlotu jestem zadowolony, to z wylotów już mniej, mogłem je bardziej zeszlifować w tylnej części, aby zniwelować schodek.

Szkielet skrzydeł okleiłem poszyciem - poszło stosunkowo łatwo, choć nie udało mi się uniknąć błędu - ale o tym trochę później.

Na tym etapie budowy bardzo obawiałem się owiewek podwozia. Mają dość wyszukany kształt i sprawiały wrażenie trudnych do uformowania. Do tego przednia część składa się z listków, które nie są moją najmocniejsza stroną (delikatnie mówiąc :) ) Samo formowanie nie było takie trudne jak się spodziewałem, jednak mimo poświęcenia dość dużej ilości czasu nie wyszły rewelacyjnie. Pozostało mi więc pokrycie ich lakierem, delikatne zeszlifowanie najbardziej kanciastych miejsc i retusz. Miejsca łączenia segmentów dodatkowo podkreślały ślady eksploatacji umieszczone na krawędziach elementów - zatem całość miejscowo trochę przybrudziłem, aby zgubić miejsca łączeń. Oto zdjęcie z porównaniem owiewki po przyklejeniu 'surowej' i polakierowaniu, oraz po retuszu i lakierowaniu matem. Nie jest to jeszcze ostateczny wygląd, planuję jeszcze trochę nad nimi popracować przed końcowym lakierowaniem
Obrazek

Oto efekt na chwile obecną:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Oraz gotowe skrzydło:
Obrazek

Od siebie dodałem ścianki wylotów łusek KMów oraz stelaż wewnątrz reflektora do lądowania:
Obrazek

Skrzydła dokleiłem do kadłuba. Rzut oka na miejsca połączenia i owiewki:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Oraz na tunel na spodzie kadłuba:
Obrazek
Obrazek

Wspomniany wcześniej błąd podczas oklejania skrzydeł to rozjazd mocowania żeber. Biorąc pod uwagę, że rozjazd ten był widoczny również w relacji gk sądziłem, że to może błąd projektu. Jednak podczas montażu drugiego skrzydła zwróciłem na to szczególną uwagę i udało się rozjazdu uniknąć - zatem wina leży po mojej stronie. Pozostało mi więc zamalować białe pola na dźwigarze i liczyć, że po wklejeniu klap ten obszar zniknie trochę w mroku :)
Obrazek
Obrazek

Aktualny stan:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam
Mateusz Skałecki
Posty: 479
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 102

Re: [Relacja] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Mateusz, to podmalowanie lisków dla mnie super. Jeżeli będziesz w Przeciszowie we wrześniu to tam zobaczysz Fokę. Wiem że czasami wystawiasz modle na konkursach więc z ciekawości zapytam czy uważasz swój model za taki w klasie Standard czy już Open?
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
Awatar użytkownika
gk
Posty: 3019
Rejestracja: wt sie 19 2003, 15:53
Lokalizacja: Krosno
x 895

Re: [Relacja] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: gk »

Wspaniały :spoko:

Świetnie dobrany kolor retuszo-podmalówek.
Wiem, że jestem dziwny :haha: ale wg mnie widoczność "listków" w niczym nie przeszkadza.

No i jest to chyba najpiękniejszy samolot. Bardzo mi się podoba. Po P-40 jest długo, długo nic.
A potem chyba Airacobra ;-)
pzdr Grzegorz

ZŁO SQUAD
Awatar użytkownika
micek
Posty: 200
Rejestracja: czw sty 20 2011, 21:25
x 4

Re: [Relacja] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: micek »

ELEGANCKO!!!
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 206
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 109

Re: [Relacja] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

Mateusz Skałecki - Nie zamierzam czekać aż do Przeciszowa, planuje wpaść do Nowego Tomyśla :) Klasa zależy od konkursu (nigdy nie sklejam z regulaminem w ręce pod konkurs - jeśli planuje gdzieś pojechać to biorę 1-2 ostatnie modele i sprawdzam do jakiej klasy pasują) i zazwyczaj jest to 'standard', mimo, że stosuję niewielka waloryzacje - ale w większości są to drobne detale, często nawet niewidoczne, a ślad po nich pozostaje jedynie na zdjęciach z budowy - to unikam dużej ingerencji w model czy szlifowania i malowania fragmentów. Wydaje mi się, że klasa 'open' jest odpowiednia dla modeli w których wycinanka jest bazą do stworzenia wiernej repliki, lub modeli w znacznym stopniu zmodyfikowanych. W sumie w klasie 'open' wystawiałem tylko w konkursach rozgrywanych wg. regulaminu LOK, gdzie mizerna 2-3 stronnicowa broszurka zawierająca zdjęcia żywicznych kół i fototrawionych pasów była dołączana jako dokumentacja.

gk - Airacobra leży gdzieś na kupce modeli do pocięcia - ale przed nią jest parę ładniejszych maszyn :D Mi też obecność listków nie przeszkadza, o ile są dobrze zrobione - a te moje były akurat mocno średnie.

micek - dzięki :)
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 206
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 109

Re: [Relacja] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

Po chwili przerwy czas na kolejne postępy - co prawda niewielkie, ale krok po kroku zbliżam się do końca :)

Doszły lotki - na wszystkich powierzchniach sterowych odciąłem wydrukowane trymery i po zaokrągleniu ich przykleiłem ponownie, aby dodać im trochę więcej realizmu.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Z tego co widzę zapomniałem wcześniej pokazać końcówki skrzydeł - już to naprawiam. Niestety wyszły trochę bardziej wymęczone niż bym chciał. Dojdą jeszcze tłoczone światła pozycyjne
Obrazek
Obrazek

Wnęki klap. Nie byłem do końca pewny czy oś idąca w ożebrowaniu powinna dochodzić do końca, czy nie - na zdjęciach które widziałem wyglądało to różnie - więc dociągnąłem do końca, żeby w razie czego odciąć niepotrzebny kawałek. Ale nawet jeśli będzie trzeba ciąć to nie wiem czy będę to robił, ponieważ ten obszar będzie niemal kompletnie niewidoczny po zamontowaniu na podstawce.
Obrazek
Obrazek

Dokończyłem oprofilowanie przejścia kadłub-skrzydło. Przednie elementy przerysowałem i starałem się ukształtować je bez rozcinania. Niestety po 5 podejściach nie poddałem, ponieważ nie udało mi się ich odpowiednia ukształtować bez wgniatania. Zatem podwoiłem liczbę nacięć, tak aby szpary były jak najmniejsze. Niestety nie jest to mistrzostwo świata.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Stateczniki
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Na tym etapie wszystkie duże detale są już doklejone do kadłuba, zatem polakierowałem całość
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Wykonałem widelec kółka ogonowego. Postanowiłem trochę go zwaloryzować - żeby uzyskać w miarę dobry efekt potrzebowałem 5-6 podejść, z czego tylko 3 przetrwały od etapu malowania (reszta uległa zniszczeniu podczas szlifowania lub wyginania) - jak widać nad powtarzalnością muszę jeszcze popracować :D
ObrazekObrazek
Obrazek

Golenie podwozia głównego:
Obrazek

Koła. Mimo, że kupiłem żywiczne koła postanowiłem wyciąć z nich felgi i zostawić jedynie opony, a felgi wykonać z kartonu.
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 206
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 109

Re: [Relacja] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

Zapraszam do ostatniej aktualizacji :D

Aby uniknąć powtórki błędu z Bf 109, gdzie golenie nie trzymały geometrii, postanowiłem wykonać szablon który pomoże mi je wkleić w odpowiedniej pozycji. Bazując na skanach odtworzyłem w Rhino interesujący mnie fragment modelu, wraz z podwoziem (na zielono oznaczyłem 'bezpieczne' miejsca w których golenie będą opierały się o szablon), a następnie zaprojektowałem wokół tego odpowiednią konstrukcje:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Po sklejeniu szablonu dokleiłem go do spodu skrzydła i wkleiłem golenie. Po doklejeniu wsporników i odczekaniu dnia, żeby klej dobrze związał odkleiłem szablon.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Następnie dokleiłem koła. Od siebie dodałem przewód hamulcowy i uszy w dolnej części goleni.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Wykonałem również kółko ogonowe:
Obrazek

Do modelu dokupiłem zestaw uzbrojenia firmy Master - jego jakość zrobiła na mnie duże wrażenie.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Światła pozycyjne wytłoczyłem z folii - dopiero na zdjęciu zobaczyłem te szpary pomiędzy światłami a płatem, postaram się je jeszcze zamaskować zabarwionym wikolem (widoczna rurka Pitota jest również elementem zestawu Master), doszły tez anteny.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Kolektory:
Obrazek

Żaluzje chłodnicy:
Obrazek

Celownik:
Obrazek

Klapy:
Obrazek
Obrazek

Śmigło:
Obrazek

Do tego etapu wszystko szło dobrze, ale przyszedł czas na oszklenie kabiny. O ile tylna cześć nie sprawiała żadnych problemów, to dopasowanie wiatrochronu było dla mnie bardzo trudne. Niby do modelu jest dołączony szablon którego należy użyć przy kupnej osłonie, jednak miałem wrażenie, że nie do końca pasuje. Zatem odciąłem wytłoczkę z naddatkiem i postanowiłem ją szlifować, aż do uzyskania odpowiedniego kształtu. Mimo żmudnego szlifowania i przymierzania nie udało mi się osiągnąć kształtu który idealnie pasowałby do kadłuba, ale nie mogłem już szlifować więcej, bo wiatrochron byłby już za krótki. Po wklejeniu tego co udało mi się uzyskać wyszły małe szpary po jednej stronie, które znikały po dociśnięciu - postanowiłem więc docisnąć i naniosłem trochę kleju, aby dokleić owiewkę do kadłuba. O ile szpary zniknęły to ślad po kleju już został. Na szczęście na zdjęciach rzuca się w oczy bardziej niż na żywo. Inną konsekwencją tego dociskania jest delikatne przekrzywienie wiatrochronu oraz szyby pancernej
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Galeria końcowa:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
jacob
Posty: 864
Rejestracja: pt sty 05 2007, 13:51
Lokalizacja: Warszawa
x 108

Re: [Relacja/Galeria] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: jacob »

Pięknie sklejony, gratuluję! Taki stelaż do kontroli ustawienia goleni mógłby się znaleźć na pokładzie do wycięcia niejednego modelu.
Good(Great) Show :spoko: , RTB i dawaj następnego!
Awatar użytkownika
Tempest
Posty: 3315
Rejestracja: sob maja 10 2003, 0:15
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
x 110

Re: [Relacja/Galeria] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tempest »

Nie mogę niestety za długo podziwiać zdjęć tego świetnie zbudowanego modelu bo mam zaległości w pracy, które właśnie staram się nadrobić więc tylko pogratuluję i zapytam jaki model będziemy za jakiś czas - mam nadzieję - podziwiać ?
Pozdrawiam
Tempest

Szukajcie a znajdziecie...
Awatar użytkownika
gk
Posty: 3019
Rejestracja: wt sie 19 2003, 15:53
Lokalizacja: Krosno
x 895

Re: [Relacja/Galeria] Curtiss Tomahawk IIB, AH, 1/2012

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: gk »

Świetny. Wszystkomający :mrgreen:
Gratuluję wspaniałego wykonania.

Jedynie wydechy wydają się mało zróżnicowane kolorystycznie. No ale mogły się jeszcze nie zdążyć zróżnicować, bo założono nowe ;-)

:spoko:
pzdr Grzegorz

ZŁO SQUAD
ODPOWIEDZ