FM-2 Card Army 1:33

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
jacob
Posty: 864
Rejestracja: pt sty 05 2007, 13:51
Lokalizacja: Warszawa
x 108

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: jacob »

Dzięki Mateusz, odezwę się na priv. Co do filmu, co prawda nie chcę rozpoczynać dysputy, ale na ujęciu wg mnie to chyba jednak FM'y wystąpiły, a nie F4F - kilkanaście sekund później jest ta scena, z tymi samymi samolotami co na windzie. Nie wydaje mi się, żeby skompletowali dwie oddzielne pary z różnymi podtypami, a potem pokład "zasłaniali" jedynie tymi dwiema sztukami.

Obrazek

Tak czy siak pozdrawiam!
Mateusz Skałecki
Posty: 479
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 102

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Faktycznie FM-2 widać po silniku i stateczniku , ja tak szybo rzuciłem F4F bo to film z bitwy o Midway.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
Awatar użytkownika
air_22
Posty: 120
Rejestracja: pn lis 02 2009, 11:53
Lokalizacja: Katowice
x 1

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: air_22 »

Mateusz Skałecki pisze: pn lut 06 2023, 23:25 Air_22 - W taką sprężynkę w środek wchodzi drucik cynowy i fajnie się to wygina i klei.
A mógłbyś jeszcze dopisać czym to tak ładnie przyklejałeś do pierścienia? Pierścień też cyna?
Mateusz Skałecki
Posty: 479
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 102

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Pierścień to też cyna a na końcach tych przewodów są jeszcze takie tulejki zwinięte z foli aluminiowej na igle 0,5mm. Kleiłem oczywiście na super gule, tylko używam dwa rodzaje taki żelowy delikatnie w miejscu klejenia a potem już rzadki na cienkim pręciku delikatnie zapuszczony na styku.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
Mateusz Skałecki
Posty: 479
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 102

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Kolejna odsłona i chyba najtrudniejszy etap za mną. Jak widać projektant zaprojektował oklejki jako dwie wewnętrze i dwie zewnętrzne dość duże elementy.
Ja to sobie podzieliłem nam mniejsze elementy, a dodatkowo musiałem wypełnić tylną cześć kadłuba pianką, bo ja kleje na paski polistyrenowe, a ta spodnia oklejka była też paskiem łączącym i dlatego musiałem to tak wykonać. Sama przednia oklejka natomiast nie jest podwójna tylko pojedyncza, malowana od wewnątrz, bo nie chciałem aby było widać dość grubą podwójną warstwę poszycia.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Było trochę problemów, bo wewnętrza oklejka trochę nie zeszła się i musiałem potem dużo ją szlifować. Dodatkowo wkleiłem taki pręt ze stal sprężystej na klej CA aby zapewnić sobie sztywność kadłuba podczas klejenia oprofilowania skrzydeł.
Tak oto to wyszło. Dodatkowo wymieniłem ten kwadratowy drążek na bardziej zaokrąglony

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
YogiBaboo
Posty: 22
Rejestracja: ndz lis 08 2015, 16:25

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: YogiBaboo »

Już sobie rezerwuję czas na wyjazd do Przeciszowa. Rewelacyjna kontynuacja. Kurcze, oglądanie takich i tak prowadzonych relacji wiele uczy bo gotowy model owszem, jest piękny, ale nie pokazuje tych wszystkich niuansów, sztuczek, rozwiązań "ukrytych", które trzeba zastosować, aby osiągnąć efekt końcowy. A tutaj wszystko jak na dłoni. Ale muszę przyznać, że roli tego pręta usztywniającego nie kumam, przecież tam będzie żeberko od skrzydła...
Mateusz Skałecki
Posty: 479
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 102

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Ten pręt w zasadzie wzmacnia poszycie przed ewentualną deformacją na etapie oklejania. Ale faktycznie trochę przekombinowane.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
Mateusz Skałecki
Posty: 479
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 102

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Czas na śmigło
Zwaloryzowałem też mocowanie łopat. Można wybić w papierze takie prostokątne otworki na twardej podkładce z gumy wykorzystując tylną cześć nożyka olfa.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
YogiBaboo
Posty: 22
Rejestracja: ndz lis 08 2015, 16:25

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: YogiBaboo »

Oglądam sobie te wszystkie fotki dla poprawy humoru... Niesamowita precyzja, niesamowita...
Mateusz Skałecki
Posty: 479
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 102

Re: FM-2 Card Army 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Skrzydła.
W tym modelu są bardzo proste, bo nie ma wnęk podwozia.
Ostateczna decyzja co do skrzydeł to jedno złożone a drugie rozłożone. Zadałem pytanie na Facebooku Kermitowi Weeksowi czy da się otworzyć klapy w FM-2 jak jedno skrzydło jest złożone a drugie nie. Odpisał: Tak da się tylko na nierozłożonym skrzydle mniejsza kalpa przy kadłubie się nie otworzy, czyli tak jak pisałem wcześniej.

Skrzydełka jak już wspomniałem wcześniej przenituję igłą 0,25mm. Tam gdzie jest nitowanie papier jest nasączony rozcieńczonym klejem do plastiku i zeszlifowany do grubości około 0,14mm. Tam będzie podklejone podmoczycie w odpowiednim ciemnym kolorze.
Skrzydła rozcięte. Te drugie też ale będzie rozłożone. Chodzi o to że lepiej się nituje mniejszy fragment a przy polaczeniu powitanie taka wgłęb linia podziału żeby się odznaczało.
Obrazek
Tak to wygląda i dla porównania porównanie faktury powierzchni niezanitowanej i zanitowanej.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Drugą sprawą do wyjaśnienia było to że Marcin zaprojektował kolorystykę wnętrz klap jako szare kolorze Grumman Grey a same żeberka jako żółto zielone w kolorze farby zinc chromate primer EAL 1610. W rozmowie tłumaczył to naniesionymi informacjami na dokumentacji technicznej Grummana.
Tak to wygląda na relacji Niemieckiego modelarza
Obrazek
Obrazek

Jednak mi to nie pasowało, że są tam dwa odcienie, bo patrzę sobie na zdjęcia i wydaje mi się że to jeden odcień. (zdjęcie w kolorze to oczywiście odrestaurowany samolot)
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Sprawa się wyjaśniła po wizycie na forach modelarskich USA gdzie temat jest rozwiązany.
Okazuje się firma Eastern Aircraft ze stajni GM przejęła produkcję Wildcatów od Grummana. I pierwsze FM-2 z linii zostały pomalowane zgodnie ze specyfikacjami Grummana, które obejmują podkłady, kolor wnętrza i odpowiednie odcienie dla planu Morza Umiarkowanego. Jednak większość FM-2 była pomalowana na zastępcze kolory US ANA: Olive Drab, Sea Grey i Light Grey. Kokpit był w kolorze „Interior Green”, a pozostała część zagruntowanych powierzchni była w kolorze chromianu cynku, zielonym lub żółtym. Tak więc koloru szarego tam nie używano. Poprawię to oczywiście po swojemu.

Dzięki uprzejmości Marcina Dworzeckiego dostałem model 3D owiewki i będę mógł sobie wydrukować kopyto na drukarce 3D co przyspieszy prace.

Tegoroczne model powinien zadebiutować na konkursie w redzie, gdzie wybieram się z odwiedzinom do mojego brata z rodziną. Model będzie miał tymczasowo koła żywiczne i brak zbiorników, ale niczego na 100% nie obiecuję.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
ODPOWIEDZ