[R] Parowoz P3.1 czekając na raport inż. Fujita Tanaki

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

Awatar użytkownika
pawlo100
Posty: 204
Rejestracja: ndz kwie 10 2011, 22:30
Lokalizacja: Częstochowa
x 33

[R] Parowoz P3.1 czekając na raport inż. Fujita Tanaki

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: pawlo100 »

Witam ponownie.

Miało nie być relacji, ale jest, mam nadzieję, że zmobilizuje mnie do bardziej systematycznej pracy.

Na matę wziąłem model z wydawnictwa "Angraf model" nr 7/2017 Parowóz P3.1 projekt Adriana Wandtke.

Model szczegółowo opracowany, kupiłem części cięte laserem, przymierzyłem do wycinanki i ...No nic wydawnictwo załatwiło tę sprawę wzorowo, więc na tym koniec.

O eksploatacji mojego parowozu na PKP nie wiadomo prawie nic, wiadomo o 19 egzemplarzach przekazanych przez Niemcy, znamy ich niemieckie oznaczenia i to w zasadzie tyle. Przydzielono nowe polskie oznaczenia Oc1, ale nie wiadomo, czy któryś parowóz je dostał przed wycofaniem. Przekornie wybrałem ten właśnie okres i tak pomaluję swój model, nie ma zdjęć to nikt się nie ...

Używane w tym okresie parowozy miały pozostawione oryginalne niemieckie oznaczenia, zrywano lub zamalowywano tylko niemieckie wrony, a nie, czarne orły. Dodawano polskie orły na bokach budki maszynisty oraz z przodu i tyłu na belce zderzaków lub na drzwiach dymnicy czy tyle tendra, oznaczenie w formacie, w moim przypadku "P3 KAT 1608". Wybrałem sobie egzemplarz oznaczony KATTOWITZ 1608, bo wiadomo, że był na stanie lokomotywowni Warszawa w 1920 r.

Parowóz w Warszawie w czasie wojny z sowietami nie musiał być wzorowo utrzymany, mógł być odstawiony z racji zużycia i takiego właśnie chcę zrobić.


Obrazek


Jeśli chodzi o relację, to początek fotografowany niestety telefonem, następne etapy postaram się wrócić do mojego Canona. Pierwsza zdjęcie to kilka posklejanych części, nic ciekawego

Obrazek

Dla mnie najciekawsze zaczyna się wraz z malowaniem, koła do pomalowania bieżni trzeba dokładnie wyszlifować
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Później z zapałem wziąłem się za brudzenie, zostałem zbesztany, no to poczyściłem.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Koła dostały docelową patynę.

Obrazek Obrazek Obrazek

No, to na dzisiaj tyle.
Tyma - Kompletnie się na tym nie znam, więc chętnie się tym zajmę. - dobrze tutaj pasuje.
Pozdrawiam
Paweł
ORP Żubr,Wodnik,Pruski Parowóz T3,Ls410D
Obrazek
Awatar użytkownika
pawelelka77
Posty: 424
Rejestracja: pn kwie 11 2011, 8:12
Lokalizacja: BYDGOSZCZ/BYSŁAW/TUCHOLA
x 108

Re: [R] Parowoz P3.1 czekając na raport inż. Fujita Tanaki

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: pawelelka77 »

Nie znam się na modelach kolejowych ale ta odłażąca czerwona farba wygląda rewelacyjnie. Tak z ciekawości..... Przed malowaniem bieżni na docelowy kolor, czym ją pokryłeś?
rowin
Posty: 624
Rejestracja: wt kwie 13 2004, 16:33
Lokalizacja: Lublin/Waw
x 85

Re: [R] Parowoz P3.1 czekając na raport inż. Fujita Tanaki

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rowin »

Najlepsze koła kolejowe jakie widziałem. Świetnie zrobione i realizm na najwyższym poziomie. Czekam na postępy.

Napisałbys jak osiągnąłeś ten efekt odłażącej farby. Genialne.
Awatar użytkownika
jacob
Posty: 864
Rejestracja: pt sty 05 2007, 13:51
Lokalizacja: Warszawa
x 108

Re: [R] Parowoz P3.1 czekając na raport inż. Fujita Tanaki

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: jacob »

Super będzie oglądać Twoją budowę w relacji na Forum. Będzie co podziwiać.
Pozwól, że zapytam, inż. Fujita Tanaki - kto to taki?
ArturoKoguczczini
Posty: 21
Rejestracja: śr kwie 29 2015, 8:09
x 1

Re: [R] Parowoz P3.1 czekając na raport inż. Fujita Tanaki

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: ArturoKoguczczini »

Z tym zbesztaniem to bez przesady ;-)
Miło będzie oglądać relację w większym ładzie niż na facebooku :-)
Awatar użytkownika
Tempest
Posty: 3313
Rejestracja: sob maja 10 2003, 0:15
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
x 108

Re: [R] Parowoz P3.1 czekając na raport inż. Fujita Tanaki

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tempest »

pawlo100 pisze:to początek fotografowany niestety telefonem
A dlaczego niestety ?

Zdjęcia z mojego telefonu, który na pewno nie był jakoś specjalnie drogi bo to służbowy telefon wychodzą całkiem przyzwoicie. Kiedyś robiłem w jakiejś katedrze zatopionej w półmroku zdjęcia aparatem fotograficznym ("automat") oraz telefonem("komóka") i na tych pierwszych prawie nic nie było widać a na tych z komórki i owszem.

Co do złuszczenia farby to faktycznie świetnie to wygląda i z początku miałem obiekcję, że przecież tak to może na jakimś parowozie czekającym na złomowanie wyglądać a nie na jeżdżącym egzemplarzu ale doczytałem jakie jest założenie i obiekcja się ulotniła.

Nie ulotniło się jednak z mojej pamięci wzrokowej wspomnienie parowozu Tp1-18 - stojącego niedaleko miejsca gdzie mieszkam - w stanie po renowacji

Obrazek

i po 7 latach stania pod chmurką

Obrazek

I jak widać na ostatnim zdjęciu kolor czerwony bardzo wyblakł więc może w modelu nie powinien być aż tak intensywny choć zdaję sobie sprawę że wtedy model będzie wyglądał tak samo żałośnie jak oryginał i nie będzie "cieszył oka".
Pozdrawiam
Tempest

Szukajcie a znajdziecie...
Awatar użytkownika
pawlo100
Posty: 204
Rejestracja: ndz kwie 10 2011, 22:30
Lokalizacja: Częstochowa
x 33

Re: [R] Parowoz P3.1 czekając na raport inż. Fujita Tanaki

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: pawlo100 »

Witam.
pawelelka77 Bieżnia, jak i całe koło zostało nasączone CA i przeszlifowane na błysk. Mam taką "tokareczkę-samoróbkę" zapinam tam koło i bieżnię szlifuję polerką montowaną w drugiej wiertareczce :D .Gdzieś czytałem o pokrywaniu powierzchni przed kładzeniem metalizera, czarną błyszczącą farbą, ja tego nie robiłem.
rowin To sposoby modelarzy plastikowych, farba akrylowa kładziona na lakier do włosów, czy płyny do chipingu, później po przeschnięciu przecierana umoczonym w wodzie pędzlem. Będę niedługo malował zbiornik powietrza, to jak się uda to zrobię krótki poradnik.
jacob Inż. Fuita Tanaka to szef komisji repartycyjnej, która zajmowała się przejęciem od zaborców kontyngentów lokomotyw i wagonów. Dopiero po zakończeniu pracy komisji można było przejąć na stan PKP taboru zaborców. Dzięki życzliwości inż. Tanaki tabor pruski był przejęty najszybciej, bo w ciągu trzech lat, był też najbardziej przydatny.
ArturoKoguczczini Nie byłeś jedyny.
Tempest Najczęstszy jest pogląd, że tabor jest utrzymany wzorowo, bo tak nakazuje etos kolejarzy; mam trochę inny pogląd.
Obecnie na liniach "muzealnych" gdzie sprzęt obsługują pasjonaci tak faktycznie jest, ale kiedy byłem np. w Wolsztynie, gdzie prowadzono normalny ruch rozkładowy, gdy nie ma czasu na dopucowanie sprzętu, to parowozy wyglądały na mocno sfatygowane.
Tyma - Kompletnie się na tym nie znam, więc chętnie się tym zajmę. - dobrze tutaj pasuje.
Pozdrawiam
Paweł
ORP Żubr,Wodnik,Pruski Parowóz T3,Ls410D
Obrazek
Awatar użytkownika
pawlo100
Posty: 204
Rejestracja: ndz kwie 10 2011, 22:30
Lokalizacja: Częstochowa
x 33

Re: [R] Parowoz P3.1 czekając na raport inż. Fujita Tanaki

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: pawlo100 »

Witam ponownie.

Koła prawie gotowe, następna będzie ostoja, lasery obklejone kartonem, nasączone CA przeszlifowane, poobklejane gdzie się da nitami i śrubami rożnej wielkości. Dwie warstwy farby przedzielone lakierem do włosów i przetarte, by pokazać spękania i spodnią warstwę. Ostoja malowana pędzlem, nie zależało mi na gładkiej powierzchni, no i nie trzeba niczego maskować taśmą, wybaczcie trochę niechlujne tło na pierwszych zdjęciach.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Ponieważ montaż wszystkich elementów do ostoi wymaga ciągłego jej dotykania a co za tym idzie ścierania lakieru, to postanowiłem zrobić podstawkę montażową. Zamontowałem ostoję w podstawce i rzeczywiście jest łatwiej.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony pt kwie 14 2023, 5:59 przez pawlo100, łącznie zmieniany 1 raz.
Tyma - Kompletnie się na tym nie znam, więc chętnie się tym zajmę. - dobrze tutaj pasuje.
Pozdrawiam
Paweł
ORP Żubr,Wodnik,Pruski Parowóz T3,Ls410D
Obrazek
Mateusz Skałecki
Posty: 479
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 102

Re: [R] Parowoz P3.1 czekając na raport inż. Fujita Tanaki

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Elegancko, taką robotę to ja lubię oglądać.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
projectps
Posty: 67
Rejestracja: czw sty 01 2009, 22:59

Re: [R] Parowoz P3.1 czekając na raport inż. Fujita Tanaki

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: projectps »

świetny ten obrotnik roboczy
ODPOWIEDZ