Dyskusja o Tatrach
Moderatorzy: kartonwork, kierownik
Gulusie. Pamiętaj, że im człowiek starszy tym więcej faktów z przeszłości idzie w niepamięć. A tak szczerze mówiąc to był właśnie jeden z przebłysków. Wisa możliwe, że to ten potwór, ktory jest na zdjęciu. Potwierdzić czy tak, czy nie, to za Chiny Ludowe ci nie powiem. Ale i tak od razu widać, że ta machina od razu wzbudza respekt. Te wszystkie Scanie i inne Many to się w krzaki schować mogą
Wtrącę swoje trzy grosze a propos TATRY. To jest rzeczywiście wyjątkowy samochód, a to z racji swojej budowy. TATRA jako jeden z niewielu samochodów ciężarowych produkowanych na świecie ma tzw. ramę rurową. To znaczy głównym elementem nośnym jest długa "rura", która też łączy obudowy mechanizmów różnicowych (które zresztą też są wyjątkowe, bo typu walcowego, ale nie będę się rozpisywał w szczegółach o co chodzi), stanowi osłonę dla wałów napędowych i stanowi podstawę do zabudowy na niej szkieletowej ramy z tradycyjnych podłużnic o przekroju ceownikowym, będących np. konstrukcją wsporczą skrzyni wywrotki. Taka budowa ramy powoduje, że TATRA nie ma tradycyjnych sztywnych mostów, tylko "łamane" półosie, które obracają się wokół środka tejże rury. Kolejna niezwykłość w TATRZE to zawieszenie przedniej osi. Każda z półosi jest mianowicie zawieszona na wzdłużnym drążku skrętnym (coś jak w zawieszeniu czołgów, tylko obrócone o 90 stopni). Poniżej rysunek, który pokazuje budowę ramy w TATRZE. Widać na nim szczątkową ramę, służącą do zamocowania kabiny, widać też drążek skrętny zawieszenia lewej półosi. Zawieszenie tylne jest w tym akurat przypadku realizowane za pomocą miechów powietrznych (co ma tą zaletę, że pozwala na utrzymanie stałej wysokości pojazdu nad drogą, niezależnie od obciążenia) ale tradycyjne TATRY miały, podobnie, jak w "normalnych" ciężarówkach z dwiema osiami z tyłu, zastosowany pojedynczy odwrócony resor piórowy.
Aha, ta 4-osiowa TATRA zwana jest KOLOS. Produkowana także w wersji skrzyniowej, głównie dla wojska.
A taką ramę jak TATRA z obecnie produkowanych aut ma chyba tylko STEYR PINZGAUER, większy brat STEYR'a HAFLINGER'a (już nie produkowanego). Oba to bardzo sympatyczne austriackie małe samochody terenowe, w necie można znaleźć niezliczoną ilość ich zdjęć.
Aha, ta 4-osiowa TATRA zwana jest KOLOS. Produkowana także w wersji skrzyniowej, głównie dla wojska.
A taką ramę jak TATRA z obecnie produkowanych aut ma chyba tylko STEYR PINZGAUER, większy brat STEYR'a HAFLINGER'a (już nie produkowanego). Oba to bardzo sympatyczne austriackie małe samochody terenowe, w necie można znaleźć niezliczoną ilość ich zdjęć.
Oto TATRA ASC-32, rok prod.: 1972, przebieg 20193 km,
wyposażenie: autopompa, dwa działka wodne, zbiornik wodny 6000 l, zbiornik na srodek pianotwórczy 100 l.
- cena wywoławcza 16.000,00
Autko do niedawna jezdzilo w OSP Koluszki, mojej rodzimej miejscowosci a w marcu tego roku zostalo wystawione na przetarg.
wyposażenie: autopompa, dwa działka wodne, zbiornik wodny 6000 l, zbiornik na srodek pianotwórczy 100 l.
- cena wywoławcza 16.000,00
Autko do niedawna jezdzilo w OSP Koluszki, mojej rodzimej miejscowosci a w marcu tego roku zostalo wystawione na przetarg.