Pepakura designer- inny sposób na siatki 3d*

krótko mówiąc po polsku: Tutorial

Moderatorzy: kartonwork, Rafal N.

Awatar użytkownika
jrap3
Posty: 64
Rejestracja: ndz wrz 19 2004, 18:10
Lokalizacja: Olsztyn

Pepakura designer- inny sposób na siatki 3d*

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: jrap3 »

Czemu nikt tu nie pisze o programiku ktory sie nazywa Tenkai (w nowszej wersji pepakura designer). W polaczeniu z dowolnym programem 3d mozna w nim rozkladac wszelakie siatki nawet bardzo skomplikowane. Ja uzywam go w wersji demo, co prawda nie da sie zapisac ale mozliwy jest eksport siatki do corela :) .
Dziala i sie sprawdza. Jestem w trakcie robienia ciezarowki napedzanej silnikiem parowym "Steamy Eddy" :) Ale wynalazek!!
Awatar użytkownika
pszyman
Posty: 227
Rejestracja: sob mar 08 2003, 18:20

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: pszyman »

Napisz cos wiecej. Moze jakis przyklad tego co zrobiles w tym programie? Jakis print screen przynajmniej?
Awatar użytkownika
jrap3
Posty: 64
Rejestracja: ndz wrz 19 2004, 18:10
Lokalizacja: Olsztyn

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: jrap3 »

Link do strony z programem:
http://www.tamasoft.co.jp/pepakura-en/
Model ktory robie jest jeszcze dosc malo zaawansowany, jak odzyskam aparat to zamieszcze zdjecie (gdzies w przyszlym tygodniu).
Awatar użytkownika
Ślimak
Posty: 62
Rejestracja: czw lip 29 2004, 7:23
Lokalizacja: Borne Sulinowo (wcześniej Szczecinek i Toruń :) )

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Ślimak »

Ja w tym programie zaczołem robić model karabinu maszynowego MP5 w skali 1:1 . Programik ciekawy, ale :
1. Model wyjściowy czyli model 3D musi być bardzo uproszczony ( mało polygonów, program podaje monit, że optymalna ilość powieszchni to 500, a co to jest ? ) innaczej Pepakura głupieje.
2. Nie ma możliwości dodania własnych lini cięcia( przynajmniej ja nie znalazłem tej funkcji) czyli tak jak model jest opracowany w 3D tak będzie ciąć. Przy normalnych modelach to nie przeszkadza ale w tym co aktualnie buduje ...
3. Ze względu na ograniczenia dotyczące ilości polygonów wszelkiego rodzaju walce, zaoblenia itp są przez program rysowane nieco kwadratowo :)
4. Modele wyjściowe tworze w 3D Max 6 i ukończony model trzeba zapisać w formacie 3DS, Pepakura nie widzi rozszeżenia MAX ( to akurat najmniej przeszkadza :) )
5. Przy bardziej skomplikowanych bryłach odradzam użycie automatu, siatki proponowane przez tenże automat są przezabawne :)
Na koniec : w programie pracuje się przyjemnie pod warunkiem , że posiadamy dobrze opracowany model 3D i założymy ,że to co zaprojektowaliśmy jest tylko bazą wyjściową do dalszej pracy nad bardziej szczegółowym modelem.
A takie coś robię w realu ;)
Majówka z ASG http://pl.youtube.com/watch?v=ti2nEMwScwc
Awatar użytkownika
jrap3
Posty: 64
Rejestracja: ndz wrz 19 2004, 18:10
Lokalizacja: Olsztyn

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: jrap3 »

1. Co do ilosci poligonów to w zasadzie nie ma ograniczeń. Ten monit mowi tylko że jak bedzie wiecej niż 500 to może długo trwać rozwijanie. Ja rozwijałem bryły złożone nawet 35000 poligonów i było ok. Troszkę trwało zanim program zakończył rozwijanie ale to chyba nie problem.
2. Linie cięcia można definiować tylko po krawędziach poligonów. Jednak nie widzę problemu żeby dodatkowe linie cięcia zrobić już w 3ds.
3. Patrz punkt 1.
4. Polecam zapisywać w DXF pepakura lepiej sobie z nim radzi.
5. Faktycznie automatyczne rozwijanie to przewaznie bzdura. Jezeli jednak określimy krawędzie cięcia i te których ma nie ruszać to będzie ok.
6. Trzeba poddawać zawsze dalszej obróbce. Jakiś program do grafiki wektorowej jest niezbedny. Pepakura daje za grube linie które czasem są "potrzępione". Ale przy odrobinie wprawy to nie problem.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
jrap3
Posty: 64
Rejestracja: ndz wrz 19 2004, 18:10
Lokalizacja: Olsztyn

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: jrap3 »

Zerknij tu:
http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopi ... c&start=20
i popatrz na liczbę poligonów w kominie. Mniej niż 500??
:)
Awatar użytkownika
Ślimak
Posty: 62
Rejestracja: czw lip 29 2004, 7:23
Lokalizacja: Borne Sulinowo (wcześniej Szczecinek i Toruń :) )

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Ślimak »

Tak jak już napisałem: programik jest w sumie niezły, jak każdy program ma swoje wady i zalety, niewątpliwą zaletą jest prostota obsługi i zapis końcowego efektu w postaci pliku EPS, a z tym to już można w Corelu wszystko zrobić.
Co do polygonów to masz racje( chodziło mi głównie o czas rozwijania siatki). I ja miałem racje co do starannego i przemyślanego przygotowania modelu
w 3D(linie cięcia) :) .I faktycznie DXF to może być to. Pozdrawiam i pomimo mojego sceptycznego wywodu polecamwszystkim ten programik.
A takie coś robię w realu ;)
Majówka z ASG http://pl.youtube.com/watch?v=ti2nEMwScwc
Awatar użytkownika
jrap3
Posty: 64
Rejestracja: ndz wrz 19 2004, 18:10
Lokalizacja: Olsztyn

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: jrap3 »

Zna ktos inny program sluzacy tylko do rozkladania bryl? Bo ja nic innego nie znalazlem. No moze poza wtyczkami do 3ds ale kiepsko sie z nimi pracuje.
Awatar użytkownika
wokram
Posty: 137
Rejestracja: czw paź 23 2003, 23:08
Lokalizacja: z huty, tej nowej

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: wokram »

z takich tylko do rozwijania to jeszcze, żeby nie za daleko szukać, jest programik o nazwie Siatki, polski, w wersji darmowej ma możliwość rozwijania podstawowych brył, wersja komercyjna ma już duże możliwości, ale kosztuje parę złotych (jednak w porównaniu do 3ds maxa, Rhino lub jakichś programów CAD są to grosze)
Awatar użytkownika
_TONY_
Posty: 279
Rejestracja: sob paź 11 2003, 18:51
Lokalizacja: Lębork

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: _TONY_ »

Hey
jak w tym programie zrobić nowy projekt??? Bo ja tylko moge wczytywac te już zrobione domyślnie :( Pomocy bo ja jestem tępy jak but
==============
.:LIFE IS BRUTAL:.
==============
ODPOWIEDZ