Trymery w samolotach- do czego służą?*
Moderatorzy: kartonwork, Aviator, Rafal N.
Trymery w samolotach- do czego służą?*
Proszę o wyjaśnienie, do czego właściwie służą trymery i dlaczego w jednych samolotach wychylają się w tę samą stronę, co ster, a w innych - w przeciwną.
Tutaj można zobaczyć trymery w znakomitym ogonie Mustanga Laszlika - są one wychylone tak, jak stery. Sprawdziłem na fotce samolotu - rzeczywiście, tak właśnie ma być. W takim razie dlaczego na pewnym zdjęciu Ju 88 trymery wychylone są w drugą stronę (tzn. do góry)?
Tutaj można zobaczyć trymery w znakomitym ogonie Mustanga Laszlika - są one wychylone tak, jak stery. Sprawdziłem na fotce samolotu - rzeczywiście, tak właśnie ma być. W takim razie dlaczego na pewnym zdjęciu Ju 88 trymery wychylone są w drugą stronę (tzn. do góry)?
- SeventhSon
- Posty: 67
- Rejestracja: ndz wrz 12 2004, 1:36
- Lokalizacja: Warszawa/ Chełm
Trymery, trymery.....
Jak sama nazwa wskazuje trymery służą do wytrymowania- czylizadania właściwego położenia (np.: dla okrętu podwodnego "trymowanie" oznacza wyważenie okrętu tak, żeby był poziomo i pionowo ułożony właściwie i na dodatek- najlepiej miał zerową pływalność).
Dla samolotów jest tak samo- trymery pozwalają "ustawić" samolot we właściwym pionowym, poziomym położeniu, które to (nazwijmy wyważeniem właściwym samolotu) zmienia się pod wpływem- przesunięcia środka ciężkości względem środka "wyporu" powietrznego (punktu przyłożenia siły nośnej do kadłuba) spowodowanego np.: spalaniem paliwa, zużyciem amunicji lub- jak w PZL "Orlik"- okropnie dużym momentem od śmigła. Działają jak "malutkie stery- tylko tyle, że są ustawiane przez pilota na pewne położenie i potem blokowane.
Dla samolotów jest tak samo- trymery pozwalają "ustawić" samolot we właściwym pionowym, poziomym położeniu, które to (nazwijmy wyważeniem właściwym samolotu) zmienia się pod wpływem- przesunięcia środka ciężkości względem środka "wyporu" powietrznego (punktu przyłożenia siły nośnej do kadłuba) spowodowanego np.: spalaniem paliwa, zużyciem amunicji lub- jak w PZL "Orlik"- okropnie dużym momentem od śmigła. Działają jak "malutkie stery- tylko tyle, że są ustawiane przez pilota na pewne położenie i potem blokowane.
Każdego dnia znajduję coś, co budzi moje ździwienie i zaciekawienie
Czesc, dodam tylko ze trymery, tak jak stery wychylaja sie w obybdwie strony. Tylko czasami, tak jak 7th son powiedzial, moga sie wychylac bardziej w jedna lub w druga.
7th Son, "wyporu", hehehe, ktos za duzo w stateczkach siedzi To nie ten numer Rejnoldsa Teraz spowodowales ze bracia Mongolfier siedza tam na "Gorze" i smieja sie prosto w twarze braciom Wrigth Ale ogolnie dobrze napisales, tzn chodzi o sily nosne
7th Son, "wyporu", hehehe, ktos za duzo w stateczkach siedzi To nie ten numer Rejnoldsa Teraz spowodowales ze bracia Mongolfier siedza tam na "Gorze" i smieja sie prosto w twarze braciom Wrigth Ale ogolnie dobrze napisales, tzn chodzi o sily nosne
Pozdrawiam,
Slawek
Slawek
OK, dzięki. Powiedzcie mi jeszcze jedną rzecz. Jeżeli pilot ustawi sobie trymery w locie poziomym - dajmy na to - wychylone trochę do góry (na sterach wysokości), to co się dzieje, gdy zechce zanurkować? Stery wychylą się w dół, a co się stanie z trymerami? Czy ich położenie względem sterów zmieni się?
Czesc,
To zalezy od konstrukcji. Wiec i tak i nie. Sa konstrukcje gdzie trymer zostanie w swojej orginalnej pozycji i ogolnie malo to zmieni przy zmianie toru lotu. Ale sa tez trymery proporcjonalne, tych jest wiecej, w tym przypadku trymery nie tylko beda zmienialy swoje ustawienie wzgledem polozenia sterow, ale tez moga dopomagac sterom. Np jesli dasz cala w gore wtedy stery pojda cala w dol i trymery w tej sytuacji tez, wzgledem steru pojda calkowicie w dol. Nie wiem czy to jasno napisalem.
Dodam tylko, ze nie wiem jak jest w Orliku, ale z tego co sie orientuje, moment smigla nie jest korygowany trymerami, bo prostu jest za duzy na trymery, za to stery sa "fabrycznie" ustawiane na optymalne obroty smigla. Co nie zmienia ze przy starcie pedal steru kierunku czesto jest wcisniety na maksa, zeby samolot startowl prosto.
To zalezy od konstrukcji. Wiec i tak i nie. Sa konstrukcje gdzie trymer zostanie w swojej orginalnej pozycji i ogolnie malo to zmieni przy zmianie toru lotu. Ale sa tez trymery proporcjonalne, tych jest wiecej, w tym przypadku trymery nie tylko beda zmienialy swoje ustawienie wzgledem polozenia sterow, ale tez moga dopomagac sterom. Np jesli dasz cala w gore wtedy stery pojda cala w dol i trymery w tej sytuacji tez, wzgledem steru pojda calkowicie w dol. Nie wiem czy to jasno napisalem.
Dodam tylko, ze nie wiem jak jest w Orliku, ale z tego co sie orientuje, moment smigla nie jest korygowany trymerami, bo prostu jest za duzy na trymery, za to stery sa "fabrycznie" ustawiane na optymalne obroty smigla. Co nie zmienia ze przy starcie pedal steru kierunku czesto jest wcisniety na maksa, zeby samolot startowl prosto.
Pozdrawiam,
Slawek
Slawek
Hmm. To o czym mówisz ja znam pod pojęciem klapki odciażajacej. Jest ona po to aby dopomóc w wychylaniu sterów. Wspomaga ona wychylenie sterów aby człowiek się nie "siłował" ze sterami.
Ostatnio zmieniony czw sty 06 2005, 10:24 przez Scooby, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrowienia
Scooby
Scooby
Scooby, qrde ales mi przywalil. Ale rzeczywiscie masz racje, trymery ustawia sie recznie i tak zostaja. Dla rozgrzeszenia moze powiem ze dopiero co wstalem i troche te plaszczyzny sterowe mi sie mieszaja. Przepraszam za namieszanie. Dzieki Scooby
A klapki sterowe, tak dla wyjasnienia zawsze wyginaja sie w odwrotna strone niz ster.
A klapki sterowe, tak dla wyjasnienia zawsze wyginaja sie w odwrotna strone niz ster.
Pozdrawiam,
Slawek
Slawek