Trymery w samolotach- do czego służą?*

technika, historia, dokumentacja, linki itp.

Moderatorzy: kartonwork, Aviator, Rafal N.

Awatar użytkownika
Łukasz K.
Posty: 925
Rejestracja: wt paź 07 2003, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk

Trymery w samolotach- do czego służą?*

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Łukasz K. »

Proszę o wyjaśnienie, do czego właściwie służą trymery i dlaczego w jednych samolotach wychylają się w tę samą stronę, co ster, a w innych - w przeciwną.

Tutaj można zobaczyć trymery w znakomitym ogonie Mustanga Laszlika - są one wychylone tak, jak stery. Sprawdziłem na fotce samolotu - rzeczywiście, tak właśnie ma być. W takim razie dlaczego na pewnym zdjęciu Ju 88 trymery wychylone są w drugą stronę (tzn. do góry)?
Awatar użytkownika
wisa
Posty: 129
Rejestracja: czw kwie 15 2004, 16:49
Lokalizacja: Elbląg

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: wisa »

Generalnie trymery mają za zadanie korygowanie lutu.mając różne warunki wietrzne, lecąc na wprost i żeby nie korygować kierunku lotu sterem kierunku to używa się trymerów.
pozdrawiam
GCBA w montażowni :)
Awatar użytkownika
SeventhSon
Posty: 67
Rejestracja: ndz wrz 12 2004, 1:36
Lokalizacja: Warszawa/ Chełm

Trymery, trymery.....

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: SeventhSon »

Jak sama nazwa wskazuje trymery służą do wytrymowania- czylizadania właściwego położenia (np.: dla okrętu podwodnego "trymowanie" oznacza wyważenie okrętu tak, żeby był poziomo i pionowo ułożony właściwie i na dodatek- najlepiej miał zerową pływalność).
Dla samolotów jest tak samo- trymery pozwalają "ustawić" samolot we właściwym pionowym, poziomym położeniu, które to (nazwijmy wyważeniem właściwym samolotu) zmienia się pod wpływem- przesunięcia środka ciężkości względem środka "wyporu" powietrznego (punktu przyłożenia siły nośnej do kadłuba) spowodowanego np.: spalaniem paliwa, zużyciem amunicji lub- jak w PZL "Orlik"- okropnie dużym momentem od śmigła. Działają jak "malutkie stery- tylko tyle, że są ustawiane przez pilota na pewne położenie i potem blokowane.
:roll:
Każdego dnia znajduję coś, co budzi moje ździwienie i zaciekawienie
Awatar użytkownika
Slawek
Posty: 55
Rejestracja: wt kwie 01 2003, 17:43
Lokalizacja: Montreal (W-wa)

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Slawek »

Czesc, dodam tylko ze trymery, tak jak stery wychylaja sie w obybdwie strony. Tylko czasami, tak jak 7th son powiedzial, moga sie wychylac bardziej w jedna lub w druga.
7th Son, "wyporu", hehehe, ktos za duzo w stateczkach siedzi ;-) To nie ten numer Rejnoldsa :D Teraz spowodowales ze bracia Mongolfier siedza tam na "Gorze" i smieja sie prosto w twarze braciom Wrigth :lol: Ale ogolnie dobrze napisales, tzn chodzi o sily nosne :)
Pozdrawiam,
Slawek
Awatar użytkownika
Scooby
Posty: 112
Rejestracja: pn mar 03 2003, 14:09
Lokalizacja: Bydgoszcz

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Scooby »

A jednym słowem:
Trymery służą do wyważania samolotu w locie :D
Pozdrowienia
Scooby
Awatar użytkownika
Łukasz K.
Posty: 925
Rejestracja: wt paź 07 2003, 18:08
Lokalizacja: Gdańsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Łukasz K. »

OK, dzięki. Powiedzcie mi jeszcze jedną rzecz. Jeżeli pilot ustawi sobie trymery w locie poziomym - dajmy na to - wychylone trochę do góry (na sterach wysokości), to co się dzieje, gdy zechce zanurkować? Stery wychylą się w dół, a co się stanie z trymerami? Czy ich położenie względem sterów zmieni się?
Awatar użytkownika
Scooby
Posty: 112
Rejestracja: pn mar 03 2003, 14:09
Lokalizacja: Bydgoszcz

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Scooby »

Położenie trymerów nie znienia się. Trymery sa tylko po to żebyś w locie poziomym mógł puścić stery i samolot faktycznie będzie leciał poziomo. I ustawia się je zazwyczaj raz, zaraz po starcie.
Pozdrowienia
Scooby
Awatar użytkownika
Slawek
Posty: 55
Rejestracja: wt kwie 01 2003, 17:43
Lokalizacja: Montreal (W-wa)

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Slawek »

Czesc,
To zalezy od konstrukcji. Wiec i tak i nie. Sa konstrukcje gdzie trymer zostanie w swojej orginalnej pozycji i ogolnie malo to zmieni przy zmianie toru lotu. Ale sa tez trymery proporcjonalne, tych jest wiecej, w tym przypadku trymery nie tylko beda zmienialy swoje ustawienie wzgledem polozenia sterow, ale tez moga dopomagac sterom. Np jesli dasz cala w gore wtedy stery pojda cala w dol i trymery w tej sytuacji tez, wzgledem steru pojda calkowicie w dol. Nie wiem czy to jasno napisalem.
Dodam tylko, ze nie wiem jak jest w Orliku, ale z tego co sie orientuje, moment smigla nie jest korygowany trymerami, bo prostu jest za duzy na trymery, za to stery sa "fabrycznie" ustawiane na optymalne obroty smigla. Co nie zmienia ze przy starcie pedal steru kierunku czesto jest wcisniety na maksa, zeby samolot startowl prosto.
Pozdrawiam,
Slawek
Awatar użytkownika
Scooby
Posty: 112
Rejestracja: pn mar 03 2003, 14:09
Lokalizacja: Bydgoszcz

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Scooby »

Hmm. To o czym mówisz ja znam pod pojęciem klapki odciażajacej. Jest ona po to aby dopomóc w wychylaniu sterów. Wspomaga ona wychylenie sterów aby człowiek się nie "siłował" ze sterami.
Ostatnio zmieniony czw sty 06 2005, 10:24 przez Scooby, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrowienia
Scooby
Awatar użytkownika
Slawek
Posty: 55
Rejestracja: wt kwie 01 2003, 17:43
Lokalizacja: Montreal (W-wa)

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Slawek »

Scooby, qrde ales mi przywalil. Ale rzeczywiscie masz racje, trymery ustawia sie recznie i tak zostaja. Dla rozgrzeszenia moze powiem ze dopiero co wstalem i troche te plaszczyzny sterowe mi sie mieszaja. Przepraszam za namieszanie. Dzieki Scooby :roll:
A klapki sterowe, tak dla wyjasnienia zawsze wyginaja sie w odwrotna strone niz ster.
Pozdrawiam,
Slawek
ODPOWIEDZ