IIWŚ - najsłynniejsze konstrukcje*

technika, historia, dokumentacja, linki itp.

Moderatorzy: kartonwork, Aviator, Rafal N.

Herne

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Herne »

PO2 - Kukuruźnik :lol:
Awatar użytkownika
kuba
Posty: 131
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 12:55
Lokalizacja: Lancut

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kuba »

No to jak jest Los to i :

POLSKA:
PZL P-23. Karas
NIEMCY:
Focke Wulf Fw-190
Heinkel He-111
ROSJA:
MiG-3
Il-2
....::::RASTAFARAJ::::....
leyek

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: leyek »

Ja dodałbym jeszcze:
Yak-1 - z tego co pamiętam to na początku trasy bojowej (Gostomel) lotnictwo polskie w Armii Radzieckiej miało jeszcze te myśliwce.

Wellington - nie wiem czy już był, a był na wyposażeniu Polskich Dywizjonów Bombowych w Anglii

Gloster Meteor - jeden z pierwszych samolotów odrzutowych (był jeszcze Me-262). W czasie zakończenia wojny Meteory miało 5 dywizjonów RAF
Ostatnio zmieniony wt sty 25 2005, 10:15 przez leyek, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
messer
Posty: 734
Rejestracja: śr maja 28 2003, 21:35
Lokalizacja: Piaseczno
x 35

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: messer »

leyek pisze:był jeszcze Me-262- tak naprawde to była Avia S-92
Jak to odkryłeś Sherlocku ? Skąd czerpiesz takie informacje ?
leyek

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: leyek »

Nie pamiętam gdzie to przeczytałem, ale zapamiętałem to że podobno Me-262 to była Avia S-92.

Czyżby była to nieprawda ?

A może przekręciłem - najpierw Me-262 a potem Avia S-92 :?: :roll:
Awatar użytkownika
messer
Posty: 734
Rejestracja: śr maja 28 2003, 21:35
Lokalizacja: Piaseczno
x 35

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: messer »

Prawda ale nie do końca. Po wojnie na terenach ówczesnej Czechosłowacji pozostało kilka sztuk Me 262. Czesi je uruchomili i przez jakiś czas używali pod oznaczeniem Avia S-92, podobnie jak Me-109 - nazwali go sobie Avia S-99. Avia S-92 to był Me-262, nigdy odwrotnie. Musisz czasem uważać, co piszesz, bo przez takie rewelacje stracisz zaufanie i szacunek bliźnich ;-) :mrgreen:
Awatar użytkownika
messer
Posty: 734
Rejestracja: śr maja 28 2003, 21:35
Lokalizacja: Piaseczno
x 35

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: messer »

Spróbujemy zatem zrobić spis według krajów:

Polska: Łoś - jedna z najnowcześniejszych konstruckji tego typu na początku wojny.
Sum - oryginalnie rozwiązany sposób chowania i wypuszczania gondoli podkadłubowej
P-7 - myśliwiec, dzięki któremu Polska miała pierwsza na świecie całkowicie "metalowe" lotnictwo myśliwskie.

Czechosłowacja: Avia -534 - najbardziej popularny i najbardziej znany czechosłowacki myśliwiec, używany w wielu państwach.

Niemcy: Me-109 - konstrukcja z 1934 roku, używany od początku do końca wojny, wyprodukowany w ponad 33 tys. egzemplarzy.
Ju-52 - słynna "Tante Ju" - bohater desantu na Krete i "koń roboczy" w zaopatrywaniu wojsk pod Stalingradem
Me-262 - pierwszy odrzutowy myśliwiec wprowadzony do służby na świecie

Francja - Dewoitine 520 - nowoczesny myśliwiec, niestety troche ich było za mało w 1940 roku.

Wlk. Brytania - Spitfire - podobne argumenty jak w przypadku Me-109
Wellington - unikalna konstrukcja geidalna, takie, angielskie "gniostsia, nie łamiotsia"
Mosquito -drewniane cudo

Włochy- Fiat G-55, włoska recepta na myśliwiec z niemieckim silnikiem, podobno jeden z najlepszych myśliwców z silnikiem tłokowym końca wojny.

USA - Mustang - piękna sylwetka, wspaniałe osiągi
C-47 - było ich dużo i wszędzie, w niektórych krajach do tej pory w użyciu.
P-47 - myśliwiec "wagi ciężkiej"

ZSRR - Ił -2 - Szturmowik, zabójca niemieckich czołgów
Po-2 - samolot z 1928 roku, archaiczna konstrukcja, a mimo to zrobił kariere

Japonia - Zero - wspaniały myśliwiec, lekki, zwrotny.

ps. ciężko jest obiektywnie zrobić taki spis, bo każdy robi go według własnych kategorii. Chyba nieźle namieszamy, zanim dojdziemy do porozumienia, jakie konstrukcje były najważniejsze.:mrgreen:
Molzey

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Molzey »

Przepraszam, ale czy to nie jest temat "najsłynniejsze...itd. 2 WS"?
To co na twojej liście Messer robi Sum i P-7??Komu one były znane podczas
wojny i z czego?
Od Wellingtona napewno znacznie bardziej znany jest Lancaster.
A gdzie podziały się Focke-Wulfy?I taki okaz jak Stukas?
A wśród Włochów ,to sądze ,że taki Macchi jest o wiele bardziej znany od Fiata....
Wymieniać można długo,i zgadzam się że lista jest subiektywna ale zdziwił mnie ten Sum...
Pozdrawiam.
leyek

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: leyek »

Może jeszcze : Polikarpowy: I-15bis, I-153 (znany też jako I-15ter -był próbą modernizacji I-15bis)

I-15bis był już troche przestarzałą konstrukcją, ale jednak był wykorzystywany podczas niemieckiej inwazji na ZSRR w 1941r.
I-153 były wykorzystywane również w inwazji Niemiec na ZSRR, w roku 1943 zostały wycofane do jednostek szkolnych. Jednak zdobyte przez Finów I-153 stanowiły pierwszorzutowe myśliwce jeszcze w 1944r.
Awatar użytkownika
Maciej
Posty: 593
Rejestracja: śr maja 05 2004, 19:41
Lokalizacja: Poznań

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Maciej »

A nie "mądrzej" byłoby zrobić podział na kategorie samolotów w WWII zamiast
na kraje? Np. Samoloty myśliwskie, bombowe, pokładowe itp. W ten sposób
możnaby uniknąć niepotrzebnego "upychania" małoznanymi konstrukcjami
( w ogóle ) ale reprezentatywnymi dla jakiegoś państwa... Sorry, ale jakoś tak
sądzę, że byłoby ... bardziej obiektywnie.

Pozdrawiam,
Maciej
ODPOWIEDZ