IIWŚ - najsłynniejsze konstrukcje*
Moderatorzy: kartonwork, Aviator, Rafal N.
Ja dodałbym jeszcze:
Yak-1 - z tego co pamiętam to na początku trasy bojowej (Gostomel) lotnictwo polskie w Armii Radzieckiej miało jeszcze te myśliwce.
Wellington - nie wiem czy już był, a był na wyposażeniu Polskich Dywizjonów Bombowych w Anglii
Gloster Meteor - jeden z pierwszych samolotów odrzutowych (był jeszcze Me-262). W czasie zakończenia wojny Meteory miało 5 dywizjonów RAF
Yak-1 - z tego co pamiętam to na początku trasy bojowej (Gostomel) lotnictwo polskie w Armii Radzieckiej miało jeszcze te myśliwce.
Wellington - nie wiem czy już był, a był na wyposażeniu Polskich Dywizjonów Bombowych w Anglii
Gloster Meteor - jeden z pierwszych samolotów odrzutowych (był jeszcze Me-262). W czasie zakończenia wojny Meteory miało 5 dywizjonów RAF
Ostatnio zmieniony wt sty 25 2005, 10:15 przez leyek, łącznie zmieniany 3 razy.
Prawda ale nie do końca. Po wojnie na terenach ówczesnej Czechosłowacji pozostało kilka sztuk Me 262. Czesi je uruchomili i przez jakiś czas używali pod oznaczeniem Avia S-92, podobnie jak Me-109 - nazwali go sobie Avia S-99. Avia S-92 to był Me-262, nigdy odwrotnie. Musisz czasem uważać, co piszesz, bo przez takie rewelacje stracisz zaufanie i szacunek bliźnich
Spróbujemy zatem zrobić spis według krajów:
Polska: Łoś - jedna z najnowcześniejszych konstruckji tego typu na początku wojny.
Sum - oryginalnie rozwiązany sposób chowania i wypuszczania gondoli podkadłubowej
P-7 - myśliwiec, dzięki któremu Polska miała pierwsza na świecie całkowicie "metalowe" lotnictwo myśliwskie.
Czechosłowacja: Avia -534 - najbardziej popularny i najbardziej znany czechosłowacki myśliwiec, używany w wielu państwach.
Niemcy: Me-109 - konstrukcja z 1934 roku, używany od początku do końca wojny, wyprodukowany w ponad 33 tys. egzemplarzy.
Ju-52 - słynna "Tante Ju" - bohater desantu na Krete i "koń roboczy" w zaopatrywaniu wojsk pod Stalingradem
Me-262 - pierwszy odrzutowy myśliwiec wprowadzony do służby na świecie
Francja - Dewoitine 520 - nowoczesny myśliwiec, niestety troche ich było za mało w 1940 roku.
Wlk. Brytania - Spitfire - podobne argumenty jak w przypadku Me-109
Wellington - unikalna konstrukcja geidalna, takie, angielskie "gniostsia, nie łamiotsia"
Mosquito -drewniane cudo
Włochy- Fiat G-55, włoska recepta na myśliwiec z niemieckim silnikiem, podobno jeden z najlepszych myśliwców z silnikiem tłokowym końca wojny.
USA - Mustang - piękna sylwetka, wspaniałe osiągi
C-47 - było ich dużo i wszędzie, w niektórych krajach do tej pory w użyciu.
P-47 - myśliwiec "wagi ciężkiej"
ZSRR - Ił -2 - Szturmowik, zabójca niemieckich czołgów
Po-2 - samolot z 1928 roku, archaiczna konstrukcja, a mimo to zrobił kariere
Japonia - Zero - wspaniały myśliwiec, lekki, zwrotny.
ps. ciężko jest obiektywnie zrobić taki spis, bo każdy robi go według własnych kategorii. Chyba nieźle namieszamy, zanim dojdziemy do porozumienia, jakie konstrukcje były najważniejsze.
Polska: Łoś - jedna z najnowcześniejszych konstruckji tego typu na początku wojny.
Sum - oryginalnie rozwiązany sposób chowania i wypuszczania gondoli podkadłubowej
P-7 - myśliwiec, dzięki któremu Polska miała pierwsza na świecie całkowicie "metalowe" lotnictwo myśliwskie.
Czechosłowacja: Avia -534 - najbardziej popularny i najbardziej znany czechosłowacki myśliwiec, używany w wielu państwach.
Niemcy: Me-109 - konstrukcja z 1934 roku, używany od początku do końca wojny, wyprodukowany w ponad 33 tys. egzemplarzy.
Ju-52 - słynna "Tante Ju" - bohater desantu na Krete i "koń roboczy" w zaopatrywaniu wojsk pod Stalingradem
Me-262 - pierwszy odrzutowy myśliwiec wprowadzony do służby na świecie
Francja - Dewoitine 520 - nowoczesny myśliwiec, niestety troche ich było za mało w 1940 roku.
Wlk. Brytania - Spitfire - podobne argumenty jak w przypadku Me-109
Wellington - unikalna konstrukcja geidalna, takie, angielskie "gniostsia, nie łamiotsia"
Mosquito -drewniane cudo
Włochy- Fiat G-55, włoska recepta na myśliwiec z niemieckim silnikiem, podobno jeden z najlepszych myśliwców z silnikiem tłokowym końca wojny.
USA - Mustang - piękna sylwetka, wspaniałe osiągi
C-47 - było ich dużo i wszędzie, w niektórych krajach do tej pory w użyciu.
P-47 - myśliwiec "wagi ciężkiej"
ZSRR - Ił -2 - Szturmowik, zabójca niemieckich czołgów
Po-2 - samolot z 1928 roku, archaiczna konstrukcja, a mimo to zrobił kariere
Japonia - Zero - wspaniały myśliwiec, lekki, zwrotny.
ps. ciężko jest obiektywnie zrobić taki spis, bo każdy robi go według własnych kategorii. Chyba nieźle namieszamy, zanim dojdziemy do porozumienia, jakie konstrukcje były najważniejsze.
Przepraszam, ale czy to nie jest temat "najsłynniejsze...itd. 2 WS"?
To co na twojej liście Messer robi Sum i P-7??Komu one były znane podczas
wojny i z czego?
Od Wellingtona napewno znacznie bardziej znany jest Lancaster.
A gdzie podziały się Focke-Wulfy?I taki okaz jak Stukas?
A wśród Włochów ,to sądze ,że taki Macchi jest o wiele bardziej znany od Fiata....
Wymieniać można długo,i zgadzam się że lista jest subiektywna ale zdziwił mnie ten Sum...
Pozdrawiam.
To co na twojej liście Messer robi Sum i P-7??Komu one były znane podczas
wojny i z czego?
Od Wellingtona napewno znacznie bardziej znany jest Lancaster.
A gdzie podziały się Focke-Wulfy?I taki okaz jak Stukas?
A wśród Włochów ,to sądze ,że taki Macchi jest o wiele bardziej znany od Fiata....
Wymieniać można długo,i zgadzam się że lista jest subiektywna ale zdziwił mnie ten Sum...
Pozdrawiam.
Może jeszcze : Polikarpowy: I-15bis, I-153 (znany też jako I-15ter -był próbą modernizacji I-15bis)
I-15bis był już troche przestarzałą konstrukcją, ale jednak był wykorzystywany podczas niemieckiej inwazji na ZSRR w 1941r.
I-153 były wykorzystywane również w inwazji Niemiec na ZSRR, w roku 1943 zostały wycofane do jednostek szkolnych. Jednak zdobyte przez Finów I-153 stanowiły pierwszorzutowe myśliwce jeszcze w 1944r.
I-15bis był już troche przestarzałą konstrukcją, ale jednak był wykorzystywany podczas niemieckiej inwazji na ZSRR w 1941r.
I-153 były wykorzystywane również w inwazji Niemiec na ZSRR, w roku 1943 zostały wycofane do jednostek szkolnych. Jednak zdobyte przez Finów I-153 stanowiły pierwszorzutowe myśliwce jeszcze w 1944r.
A nie "mądrzej" byłoby zrobić podział na kategorie samolotów w WWII zamiast
na kraje? Np. Samoloty myśliwskie, bombowe, pokładowe itp. W ten sposób
możnaby uniknąć niepotrzebnego "upychania" małoznanymi konstrukcjami
( w ogóle ) ale reprezentatywnymi dla jakiegoś państwa... Sorry, ale jakoś tak
sądzę, że byłoby ... bardziej obiektywnie.
Pozdrawiam,
Maciej
na kraje? Np. Samoloty myśliwskie, bombowe, pokładowe itp. W ten sposób
możnaby uniknąć niepotrzebnego "upychania" małoznanymi konstrukcjami
( w ogóle ) ale reprezentatywnymi dla jakiegoś państwa... Sorry, ale jakoś tak
sądzę, że byłoby ... bardziej obiektywnie.
Pozdrawiam,
Maciej