OK
Wszystkie rady biorę do "serca".
do kadłuba brakuje mi jeszcze parę detali:
- jak poszycie przechodzi w relingi, czyli "kanty" czy boki pokładu,
- jak wygląda dziób (nie wiem jak to się fachowo nazywa) pod
bukszprytem i jak jest zrobione odwodnienie w tym "ustrojstwie"
- parę zbliżeń bulajów i czy wszystkie są takie same czy różnią się
między pokładami
- w którym miejscu jest spust nieczystości i wody chłodzącej silnik.
Prośba o zdjęcia z "Daru Pomorza"
Moderator: kartonwork
Po kolei.
Bukszpryt
Od dołu pod kolumną bukszprytu znajduje się swego rodzaju koryto (dwie blachy odpowiednio ukształtowane i znitowane ze sobą), osłaniające konstrukcję od dołu, a jednocześnie nadające kształt części dziobowej. Na jego końcu znajduje się galion.
Od góry koryto jest otwarte. Nie widać tego za dobrze, ale lepszego na razie nie da zrobić.
Koryto dochodzi do burty w części dziobowej:
Od tyłu (czyli od wnętrza statku) wygląda to tak:
Bukszpryt
Od dołu pod kolumną bukszprytu znajduje się swego rodzaju koryto (dwie blachy odpowiednio ukształtowane i znitowane ze sobą), osłaniające konstrukcję od dołu, a jednocześnie nadające kształt części dziobowej. Na jego końcu znajduje się galion.
Od góry koryto jest otwarte. Nie widać tego za dobrze, ale lepszego na razie nie da zrobić.
Koryto dochodzi do burty w części dziobowej:
Od tyłu (czyli od wnętrza statku) wygląda to tak:
Połączenie burta - pokład
W rejonie śódokręcia burta przechodzi w naburcie, a od strony wewnetrznej mamy od prawej: burtę (białą), waterwejs (szary, takie korytko biegnące wzdłuż burty), deska obrzeżowa (szersza) i planka (węższa)
Sposób mocowania drewnianej nakładki relingu do nadburcia jest pokazany tutaj:
W rejonie baku (dziobówki) i nadbudowy rufowej burta kończy się mniej więcej na wysokości pokładu. Tam również mamy waterwejs, deski obrzeżowe i planki. Całość od strony śródokręcia obłożona jest listwą maskującą.
Widok od śródokręcia:
i widok od rufy na ten sam rejon:
W rejonie śódokręcia burta przechodzi w naburcie, a od strony wewnetrznej mamy od prawej: burtę (białą), waterwejs (szary, takie korytko biegnące wzdłuż burty), deska obrzeżowa (szersza) i planka (węższa)
Sposób mocowania drewnianej nakładki relingu do nadburcia jest pokazany tutaj:
W rejonie baku (dziobówki) i nadbudowy rufowej burta kończy się mniej więcej na wysokości pokładu. Tam również mamy waterwejs, deski obrzeżowe i planki. Całość od strony śródokręcia obłożona jest listwą maskującą.
Widok od śródokręcia:
i widok od rufy na ten sam rejon:
Iluminatory
Iluminatory w nadbudówkach są tej samej średnicy, co na burtach
Górny rząd (w rejonie rufy, ponad pokładem głównym) zaopatrzony jest w osłony (rynienki) zapobiegające wpadaniu wody do pomieszczenia:
Dolny rząd (poniżej pokładu głównego, na całej długości statku) nie mają takich osłon:
Zwróć uwagę, że ilminatory nie wystają poza płaszczyznę burty, co z kolei jest jednym z ulubionych błędów wielu modelarzy.
I jeszcze jedno - wewnętrzne pierścienie powinny być mosiężne (jak na drugim zdjęciu), ale stocznia nam podczas remontu zapaprała farbą, a z kolei nie ma załogi na czyszczenie mosiądzów, więc tak zostało.
Na rufie jeden z iluminatorów został w latach 60tych zaspawany (tak samo na drugiej burcie):
Ciężko to widać, ale jak sie wie - to mozna spróbować. Jest to mniej więcej pod zakończeniem ornamentu.
Dwa ostatnie (albo pierwsze - jak kto woli) iluminatory na dziobie (w dolnym rzędzie) mają nieco mniejszą średnicę.
A szpigatów teraz nie zrobię, bo z jednej strony zasłania nabrzeże, a z drugiej nie dam rady podejść - chyba, żeym się nauczył chodzić po wodzie ...
Iluminatory w nadbudówkach są tej samej średnicy, co na burtach
Górny rząd (w rejonie rufy, ponad pokładem głównym) zaopatrzony jest w osłony (rynienki) zapobiegające wpadaniu wody do pomieszczenia:
Dolny rząd (poniżej pokładu głównego, na całej długości statku) nie mają takich osłon:
Zwróć uwagę, że ilminatory nie wystają poza płaszczyznę burty, co z kolei jest jednym z ulubionych błędów wielu modelarzy.
I jeszcze jedno - wewnętrzne pierścienie powinny być mosiężne (jak na drugim zdjęciu), ale stocznia nam podczas remontu zapaprała farbą, a z kolei nie ma załogi na czyszczenie mosiądzów, więc tak zostało.
Na rufie jeden z iluminatorów został w latach 60tych zaspawany (tak samo na drugiej burcie):
Ciężko to widać, ale jak sie wie - to mozna spróbować. Jest to mniej więcej pod zakończeniem ornamentu.
Dwa ostatnie (albo pierwsze - jak kto woli) iluminatory na dziobie (w dolnym rzędzie) mają nieco mniejszą średnicę.
A szpigatów teraz nie zrobię, bo z jednej strony zasłania nabrzeże, a z drugiej nie dam rady podejść - chyba, żeym się nauczył chodzić po wodzie ...
Wszystkie zdjęcia są super.
Gdyby tak jeszcze z 10 zdjęć samych burt z zewnątrz tak od dziobu do rufy bym mógł zrobić sobie taką panoramę, aby mieć jakąś skalę i punkty odniesienia do pomiarów, a także wszystkie płaszczyzny blach poszycia, to waloryzacja byłaby pełna, - przynajmniej kadłuba.
Tyle się naczytałem o niedokładnościach w MM, że wziąłem się za moje wycinanki i wyszło mi, że mój Dar będzie miał 84 cm bez bukszprytu. Z tym, co wiem i mam wychodzą jakieś nieścisłości. Gdyby ktoś mógł podesłać mi jakieś inne plany do konfrontacji z moimi, yłbym "dźwięczny” jak nie wiem co.
Gdyby tak jeszcze z 10 zdjęć samych burt z zewnątrz tak od dziobu do rufy bym mógł zrobić sobie taką panoramę, aby mieć jakąś skalę i punkty odniesienia do pomiarów, a także wszystkie płaszczyzny blach poszycia, to waloryzacja byłaby pełna, - przynajmniej kadłuba.
Tyle się naczytałem o niedokładnościach w MM, że wziąłem się za moje wycinanki i wyszło mi, że mój Dar będzie miał 84 cm bez bukszprytu. Z tym, co wiem i mam wychodzą jakieś nieścisłości. Gdyby ktoś mógł podesłać mi jakieś inne plany do konfrontacji z moimi, yłbym "dźwięczny” jak nie wiem co.
pomocy proszę o ??? dotyczące "Daru Pomorza"
Dawno mnie tu nie było.
O tym nie wiedziałem, że obcina się takie rzeczy. Oczywiście że chciałbym go zrobić w pełnej gali z okresu świetności Daru.
Przy prostym przeskalowaniu wychodzą mi inne wymiary niż podawane, tyle się naczytałem o słabościach planów z MM, że jeżeli mogę prosić kolegów o podesłanie choćby linii teoretycznych lub innych planów kadłuba byłbym wdzięczny.
I jeszcze jedno pytanie.
Być może, że nie na tym forum nie wypada o tym pisać, ale co myślicie o wykonaniu Daru z metalu, tak jak w oryginale.
O tym nie wiedziałem, że obcina się takie rzeczy. Oczywiście że chciałbym go zrobić w pełnej gali z okresu świetności Daru.
Przy prostym przeskalowaniu wychodzą mi inne wymiary niż podawane, tyle się naczytałem o słabościach planów z MM, że jeżeli mogę prosić kolegów o podesłanie choćby linii teoretycznych lub innych planów kadłuba byłbym wdzięczny.
I jeszcze jedno pytanie.
Być może, że nie na tym forum nie wypada o tym pisać, ale co myślicie o wykonaniu Daru z metalu, tak jak w oryginale.
pomocy proszę o ??? dotyczące "Daru Pomorza"
Oczywiście że zbieram nadal wszystko o Darze Pomorza.
Jak będę miał więcej czasu umieszczę wszystko na serwerze dla przyszłych
zainteresowanych tym tematem.
Tutaj szkoda zapełniać a po wtóre szkoda mi zmniejszać już posiadane
zdjęcia, bo traci się na szczegółach. Tak na wszelki wypadek skrzynkę mam
pustą by dużo się zmieściło.
Aktualnie by zacząć pracę musiałbym skonsultować się w sprawie wręg,
bo moje z MM coś mi nie pasują wymiarowo. Dla tego proszę, kto ma plany
wręg to też bardzo proszę o przesłanie na skrzynkę
Jak będę miał więcej czasu umieszczę wszystko na serwerze dla przyszłych
zainteresowanych tym tematem.
Tutaj szkoda zapełniać a po wtóre szkoda mi zmniejszać już posiadane
zdjęcia, bo traci się na szczegółach. Tak na wszelki wypadek skrzynkę mam
pustą by dużo się zmieściło.
Aktualnie by zacząć pracę musiałbym skonsultować się w sprawie wręg,
bo moje z MM coś mi nie pasują wymiarowo. Dla tego proszę, kto ma plany
wręg to też bardzo proszę o przesłanie na skrzynkę
pomocy proszę o ??? dotyczące "Daru Pomorza"