Współczesne pociągi bojowe

technika, historia, dokumentacja, linki itp

Moderatorzy: kartonwork, kierownik

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Historia współczesnych pociągów pancernych ZSRR i Rosji rozpoczyna się ponownie w 1968r. Na dalekowschodnich granicach po względnym spokoju lat powojennych narodził się nowy konflikt... Konflikt pomiędzy ZSRR I Chinami ( skąd inąd zaprzyjaźnionymi.... krajami) Od pogróżek Chińscy towarzysze ( hihihi ) przeszli do czynów i zbrojnie zajęli wyspę leżącą na granicy pomiędzy oboma mocarstwami.. Ta wyspa to Damansk.... Walki toczyły ze strony ZSRR Wojska Ochrony Pogranicza i doborowe jednostki pancerne i artylerii 135-tej Armii Oceanu Spokojnego... Walki trwały ok. dwóch tygodni z różnym szczęściem dla Rosjan... między innymi stracili sprawny T-62, na tamte czasy najnowocześniejszy czołg w tej części świata...
Po opanowaniu sytuacji militarnej i po ocenie przez GRU sztabu generalnego (kontrwywiad wojskowy) podjęto decyzje o przeniesieniu w rejon wschodniej Azji znacznych sił wojskowych i logistycznych.. Pokłosiem tej decyzji było między innymi przebudowanie Bajkalsko – Amurskiej magistrali kolejowej umieszczając nitki torów w odległości nie mniejszej niż 100kilometrów od granicy z Chinami.....
Na wyposażeniu dywizji znajdujących się w Mongolii znalazły się czołgi T-34/85, IS-2, IS-3, IS-4, T-54, T-55, OT-55, wyrzutnie samobieżne BM-13 itp....
Głównym priorytetem armii stało się ochranianie szlaków kolejowych... Liczne tunele mosty, węzły przeładunkowe to niezbędne, ale również łatwe do utracenia strategiczne dla tego regionu cele militarne...Armia musiała reanimować pomysł zastosowania pociągów pancernych. Ich budowę powierzono Harkowskim Zakładom im. Małyszewa.
(część pierwsza opowieści.....)

Wagon sztabowy...

Obrazek

Wagon platforma do transportu czołgów... (T-62...)

Obrazek

Wagon platforma z podwyższoną ochroną pancerną do transportu lekkich czołgów i transporterów (PT-76...W tym przypadku PT-76 jest użyty jako pojazd rozpoznania i wsparcia zwiadu....)

Obrazek

I oczywiście coś dla modelarzy.... :-)

Obrazek
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Dziś lokomotywa... jedna z wielu stosowanych do ciągnięcia składów opancerzonych i specjalnych.... w przypadku pociągu pancernego wyprodukowanego w Harkowie stosowano dwie lokomotywy spalinowe w składzie...
Obie lokomotywy (4-osiowa i 3-osiowa) były również produkowane w wymienianych przeze mnie zakładach Małyszewa.
Dziś lokomotywa główna TGM-6 (4-osiowa)
Stosowano w zasadzie ciężkie lokomotywy manewrowe (oczywiście ciężkie jak na lata 70-te), ponieważ pociąg pancerny był przeznaczony do patrolowania i ochrony i nie było konieczności rozwijania prędkości i pokonywania odległości jak przy składach dalekobieżnych.

Lokomotywa z opancerzeniem ....

Obrazek

Widok na tył lokomotywy...

Obrazek

Widok na zabudowę kabiny od czoła lokomotywy ...

Obrazek

Lokomotywa TGM w służbie cywilnej...

Obrazek
Obrazek
Obrazek

No i coś dla modelarzy...

Obrazek
Mateusz Rogowski
Posty: 37
Rejestracja: ndz lut 20 2005, 13:22
Lokalizacja: gDYNIA

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Rogowski »

No no super to wygląda !!!!
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Powracam do materiału przedstawionego już tutaj dla was o pociągach specjalnych z wyrzutniami rakiet.... Jak dla mnie to co teraz przedstawię to absolutna rewelacja z tej grupy uzbrojenia i dotyczy... uwaga wyrzutni rakiet w specjalnie zbudowanych wagonach poruszających się w metrze...
Dane te otrzymałem od człowieka zajmującego się teraźniejszością i historia Moskiewskiego metra i są poparte materiałem zdjęciowym.. (facet pewnie już nie pracuje tam gdzie pracował ...hihihih no cóż cena „głasnosti...” w roku 2003 miał nawet swoją stronę www ...)
„W latach 70 USA ujawniło plany budowy kolejowych systemów startowych dla rakiet międzykontynentalnych z głowicami jądrowymi, dla przeciwwagi w wyścigu zbrojeń ówczesne ZSRR rozpoczęło opracowywanie analogicznego systemu pod kodową nazwą SS-24 SKALPEL poruszający się po ogólnie dostępnych szlakach kolejowych...równolegle wprowadzili na trasach moskiewskiego metra skład (y) o kodowej nazwie projektu KROT-M ... To cudo techniki składało się z zestawu 3 wagonów:
· Wagon dowodzenia z autonomicznym zasilaniem w elektryczność (na wypadek przerw w dostawie prądu do metra)
· Wagon – wyrzutnia rakietowa z balistyczną rakietą
· Wagon zabezpieczenia dyżuru bojowego z 4 przedziałami sypialnymi dla obsługi, i kabinę sterującą całym składem
Kompleks powinien pełnić bojowy dyżur poruszając się po linii metra pomiędzy specjalnie dla niego przygotowanymi sztolniami startowymi przygotowanymi w newralgicznych punktach stolicy Rosji...
Takich sztolni budowniczowie metra przygotowali 3 szt. bezpośrednio wciętymi w konstrukcję tuneli metra.
Skład podjeżdżał pod sztolnie (rozpoczyna się proces otwierania specjalnych zasłon) podnosi kontener startowy jednocześnie podjeżdżając pod otwór aż do pełnego wyprostowania rakiety z kontenerem....
Na powierzchni sztolnie były upodobnione do budynków wspomagających codzienna pracę metra (np. wentylatorownie z filtrami...) a takich budynków w Moskwie jest nie mało...”

Wagon wyrzutnia...

Obrazek


Wagon zabezpieczenia... z kabiną sterowania...

Obrazek

Sztolnia na terenie zakładu obsługi metra .....

Obrazek
Awatar użytkownika
Piterski
Posty: 1079
Rejestracja: wt sty 11 2005, 19:17
Lokalizacja: Warszawa
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Piterski »

Ten wątek jest rewelacyjny :)
W budowie: Halny;
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Dla lekkiej przeciwwagi żeby nie być posądzonym o stronnicze przedstawianie tylko Rosjan... ( hihihi ).. Teraz wspomniany przy opisie wyrzutni z Moskiewskiego metra Amerykański system LGM-118... nie wiem dlaczego „imperialiści” nazwali go „strażnikiem pokoju”
Ciekawe jest to że wywalili na ten typ transportu wyrzutni rakiety międzykontynentalnej ogromne pieniądze, i zaraz potem zrezygnowali z tego kierunku odstawiając wagony do muzeum...
Jest to na moje nieszczęście najlepiej udokumentowany tego typu obiekt... bo stoi w muzeum... (nieszczęście bo na drugim końcu świata Rosjanie też odstawiają tyle że na poligony lub do jednostek wojskowych za wysokie ogrodzenie, i udokumentowanie takich nośników graniczy z cudem...)
Pominę tutaj dokładne opisy (proszę o wybaczenie) ale jeśli wpiszemy do wyszukiwarki LGM-118 to materiału jest dość na książkę....
Oto przyczyna bezsenności rosyjskich generałów....
:-)

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Ciąg dalszy napewno nastąpi.... :-)
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Super! W ubiegłym tygodniu w TV dawali pierwsze części filmu "Podziemia III Rzeszy". Podziemne tunele, fabryki , szyby startowe dla V2 i następnych generacji. Amerykanie i Rosjanie najwyraźniej sięgnęli do korzeni.

A propos: jako mieszkaniec krainy kopalń (widzę z okna) :lol: sugeruję używanie nazwy "szyb" dla wydrążenia podziemnego pionowego , a nazwy "sztolnia" dla poziomego lub do poziomu zbliżonego (ale mądrze, nie :roll: )

Codziennie czytam ten wątek i zauważam takich smutnych panów za oknem :cool: :cool: :cool:
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Kierowniku znowu masz rację ...hihi dosłownie przetłumaczyłem słowo sztolnia.. po polsku powinienem użyć szybu... dziękuję za poprawienie..:-)

A propo smutnych panów w szarych garniturkach to najlepsze dopiero przed nami... :-)


PS. A może koledzy mają jakowe zapytania... Chętnie odpowiem albo sam zasięgnę rady... Mogę ewentualnie odwołać się do tekstów Rosyjskich... siłą rzeczy nie tłumaczę wszystkiego bo zajęło by to zbyt wiele miejsca... No chyba że jest takie życzenie... :-)
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Pociągu pancernego ciąg dalszy....
Wcześniej wspominałem że w składzie omawianego Rosyjskiego pociągu pancernego występują dwie lokomotywy...4-osiowa i 3-osiowa.. Teraz kolej na mniejszą z nich.

W składach przeznaczonych do patrolowania i rozpoznania stosowano dwie lokomotywy spalinowe. W sytuacji wymagającej rozdzielenia pociągu pozostawienia jakiegoś wagonu, nagłej konieczności oddalenia się w dwóch kierunkach (oskrzydlenia ...), awarii, czy w końcu rozdzielenia składu aby umożliwić zjazd pojazdów na podwoziu gąsienicowym lub kołowym, używano drugiej jednostki pociągowej znajdującej się w zestawie.
Jest to znacznie mniejsza opancerzona w podobny sposób jak jednostka główna lokomotywa manewrowa TGM-1

Lokomotywa z opancerzeniem...

Obrazek

Widok na tył lokomotywy...

Obrazek

Lokomotywa TGM w służbie cywilnej...

Obrazek
Obrazek
Obrazek

No i oczywiście coś dla modelarzy kolejowych... (choć mam nadzieję że nie tylko...) :-)

Obrazek


W ostatnich kilku latach ponownie pociągi pancerne trafiły na pierwszą linię walk...
Ma to miejsce w Azjatyckiej części byłego ZSRR...
Pełnia kilka podstawowych ról ..
· Stanowią zabezpieczenie szlaków komunikacyjny..
· Zwalczają „bandytyzm, przemyt, i terroryzm”, (żeby nie wywoływać dyskusji politycznej napisałem to w „ ... „ ..) ...
· Zabezpieczają główne dworce kolejowe ( towarowe i pasażerskie) ...
· Ochraniają żołnierzy jednostek kolejowych w trakcie remontów, przeglądów i innych prac bezpośrednio związanych z utrzymaniem ruchu kolejowego....
(Kierownik zapewne wymieniłby znacznie więcej, ja poprzestałem tylko na głównych zadaniach...)
Pomijając bezpośrednią walkę, najczęściej asystują przy naprawach na szlaku.... I takie składy posiadają już inne lokomotywy, nie opancerzone, większe, zdolne do pociągnięcia nie tylko wagonów pancernych ale i wagonów ze sprzętem naprawczym...
Są to lokomotywy manewrowe rodzaju TEM.... ( w różnych wariantach od TEM-2 do TEM-21 w typowo cywilnych malowaniach , choć często ze znakiem przynależności do wojsk kolejowych...)

Obrazek

:idea:

Jeśli jest problem z transferem .. oto url do zdjęć...

http://i3.photobucket.com/albums/y68/Sz ... c20992.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y68/Sz ... 85b0e8.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y68/Sz ... 9d33cc.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y68/Sz ... 0d65b5.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y68/Sz ... 81553e.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y68/Sz ... 41a88c.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y68/Sz ... 2707b7.jpg

proszę...
Awatar użytkownika
kopajt
Posty: 548
Rejestracja: wt mar 30 2004, 20:21
Lokalizacja: Radom

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kopajt »

Wątek stał się na tyle popularny, że trzeba poczekać do końca miesiąca - przekroczony limit na fotobukecie :(
Najlepsze modele dopiero przed nami :)
w produkcji: Endurance (Interstellar)
KMH "Sokół" Radom
ODPOWIEDZ