MAZ-543 (30-lat historii...)
Moderatorzy: kartonwork, kierownik
MAZ-543 (30-lat historii...)
Najpierw nieco historii.....
Po „oswobodzeniu” Białorusi na terenie fabryki samochodów DAIMLER-BENZ ( !!! hihihi)
W 1944 roku rozpoczęto budowę Mińskiej Fabryki Samochodów...
Pierwszym głównym modelem produkowanym prze nich był MAZ-200 i MAZ-205. Te dwa modele były już produkowane wcześniej w „Jarosławskiej Fabryce Samochodów”. Głównym konstruktorem w organizowanym w niej biurze konstrukcyjnym został inż. „Szaposznik” , wcześniej kierujący Moskiewskim „ZIS-em”.
Fabryka dostała zadanie jak najszybszego skonstruowania i rozpoczęcia produkcji ciężkich samochodów ciężarowych z napędem na wszystkie osie o podwyższonej przejezdności w trudnym terenie...
Pierwszym modelem został MAZ-525 (wywrotka o nośności 25T), potem MAZ-532 (do transportu ściętych drzew), następny to MAZ-541 ( przeznaczony do holowania samolotów o wadze ponad 85T).
W 1957r. Mieli już na tyle doświadczenia że rozpoczęli produkcję wersji MAZ-530 (wywrotka o nośności 40T !!!!!)......
W 1954 roku rozporządzeniem Ministra transportu ZSRR na bazie biura Szaposznikowa stworzono odział „SKB-1” zajmujący się konstruowaniem tylko pojazdów wieloosiowych z przeznaczeniem dla sił zbrojnych „ojczyzny” (Rosjanie bardzo lubią to określenie....)
Teraz pominę kilkanaście modeli (przepraszam , ale konstruktorom było już z górki...hihihihi) i zatrzymam się na roku 1959 bo w tym roku oddziały rakietowe ZSRR rozpoczęły testy nowej rakiety „TEMP” (o zasięgu 600km...) , a Minister Obrony w zakładach MAZ (obecnie nazwa jest zmieniona) zamówił MAZ-543 ...
Nośnik ten produkowano nieustannie przez prawie 30 lat i można się doliczyć około 60 ( słownie sześćdziesięciu typów zabudowy podstawowej... !!!) wersji zabudów, i trzech wariantów samego podwozia bazowego.....
Są to MAZ-543, MAZ-543P (często na zachodzie oznaczany jako A) i MAZ-543M
Kilka zdjęć na dobry początek (czysto poglądowo na produkcję MAZ-a w Mińsku) :-)
12
34
56
78
910
Wojsko Polskie także coś potrafii...:-)
11
W wątku tym omówię dla was większość zabudów militarnych skupiając się na wariancie z wyrzutnią „ELBRUS” (jest do kupienia kilka różnych modeli) która to była używana również w naszej armii.. Nie pominę również wielbicieli techniki P-POŻ.. Mam nadzieję że skusi was zamieszczany przeze mnie materiał do odnowienia lub rozpoczęcia prac przy tym modelu......Wzorem wątku o pociągach, będę wstawiał tutaj również rysunki dla modelarzy... :-)
PS. Bardzo dziękuję kolegom ze wschodu za okazana mi wyrozumiałość przez tyle lat znajomości i za pomoc merytoryczną w gromadzeniu materiałów do mojego HOBBY...
„Spasiba” :-)
Po „oswobodzeniu” Białorusi na terenie fabryki samochodów DAIMLER-BENZ ( !!! hihihi)
W 1944 roku rozpoczęto budowę Mińskiej Fabryki Samochodów...
Pierwszym głównym modelem produkowanym prze nich był MAZ-200 i MAZ-205. Te dwa modele były już produkowane wcześniej w „Jarosławskiej Fabryce Samochodów”. Głównym konstruktorem w organizowanym w niej biurze konstrukcyjnym został inż. „Szaposznik” , wcześniej kierujący Moskiewskim „ZIS-em”.
Fabryka dostała zadanie jak najszybszego skonstruowania i rozpoczęcia produkcji ciężkich samochodów ciężarowych z napędem na wszystkie osie o podwyższonej przejezdności w trudnym terenie...
Pierwszym modelem został MAZ-525 (wywrotka o nośności 25T), potem MAZ-532 (do transportu ściętych drzew), następny to MAZ-541 ( przeznaczony do holowania samolotów o wadze ponad 85T).
W 1957r. Mieli już na tyle doświadczenia że rozpoczęli produkcję wersji MAZ-530 (wywrotka o nośności 40T !!!!!)......
W 1954 roku rozporządzeniem Ministra transportu ZSRR na bazie biura Szaposznikowa stworzono odział „SKB-1” zajmujący się konstruowaniem tylko pojazdów wieloosiowych z przeznaczeniem dla sił zbrojnych „ojczyzny” (Rosjanie bardzo lubią to określenie....)
Teraz pominę kilkanaście modeli (przepraszam , ale konstruktorom było już z górki...hihihihi) i zatrzymam się na roku 1959 bo w tym roku oddziały rakietowe ZSRR rozpoczęły testy nowej rakiety „TEMP” (o zasięgu 600km...) , a Minister Obrony w zakładach MAZ (obecnie nazwa jest zmieniona) zamówił MAZ-543 ...
Nośnik ten produkowano nieustannie przez prawie 30 lat i można się doliczyć około 60 ( słownie sześćdziesięciu typów zabudowy podstawowej... !!!) wersji zabudów, i trzech wariantów samego podwozia bazowego.....
Są to MAZ-543, MAZ-543P (często na zachodzie oznaczany jako A) i MAZ-543M
Kilka zdjęć na dobry początek (czysto poglądowo na produkcję MAZ-a w Mińsku) :-)
12
34
56
78
910
Wojsko Polskie także coś potrafii...:-)
11
W wątku tym omówię dla was większość zabudów militarnych skupiając się na wariancie z wyrzutnią „ELBRUS” (jest do kupienia kilka różnych modeli) która to była używana również w naszej armii.. Nie pominę również wielbicieli techniki P-POŻ.. Mam nadzieję że skusi was zamieszczany przeze mnie materiał do odnowienia lub rozpoczęcia prac przy tym modelu......Wzorem wątku o pociągach, będę wstawiał tutaj również rysunki dla modelarzy... :-)
PS. Bardzo dziękuję kolegom ze wschodu za okazana mi wyrozumiałość przez tyle lat znajomości i za pomoc merytoryczną w gromadzeniu materiałów do mojego HOBBY...
„Spasiba” :-)
Ostatnio zmieniony wt maja 24 2005, 16:33 przez grzegorz, łącznie zmieniany 1 raz.
Siema
Siema Grzegorzu!!!
To dopieor poczatek a jzu mi sie podoba:D tylko tak dalej.
Najbardziej mnie sie podoba zabudowa chybaszpital polowy i działa samobiezne, nie wiesz moze jaki to kaliber??
Pozdr. NobelEXC
To dopieor poczatek a jzu mi sie podoba:D tylko tak dalej.
Najbardziej mnie sie podoba zabudowa chybaszpital polowy i działa samobiezne, nie wiesz moze jaki to kaliber??
Pozdr. NobelEXC
Warsztat:
Broshuis Trailer - 73% - prace wstrzymane
MB Actros 6x4 - 60 %
Broshuis Trailer - 73% - prace wstrzymane
MB Actros 6x4 - 60 %
Ciężki cztero osiowy samobieżny nośnik MAZ-543 powstał w Mińskiej Fabryce Samochodów Ciężarowych . Założenia określono w 1959r. A pierwszy oficjalny pokaz odbył się oczywiście z okazji parady w dniu zwycięstwa 9-maja 1962r.
Z dużą odpowiedzialnością można stwierdzić że jest to w założeniach konstrukcja oparta na słynnym poprzedniku MAZ-537. Konstruktorzy wysoko podnosząc sobie poprzeczkę położyli nacisk na jeszcze większe możliwości trakcyjne, zwiększenie nośności, niezawodność i uniwersalność. Przy MAZ-543 wykorzystano dużą ilość elementów z konstrukcji poprzednika tj. 537 : zapożyczono zawieszenie... niektóre węzły konstrukcji i agregaty, w pierwszych okresach produkcji stosowano nawet analogicznej budowy silnik typu D12A-525.(czterosuwowy wysokoobrotowy diesel , chłodzony cieczą, układ V o kącie rozwarcia cylindrów 60 stopni...)Zużycie paliwa około 98l /100km, zapas paliwa 2x420l
Silnik od MAZ-a...
Awangardowym natomiast rozwiązaniem była kabina....
Po raz pierwszy w ZSRR zastosowano do jej budowy tworzywa sztuczne. Zastosowano włókno szklane i żywice epoksydowe (całość wykonywano jako wielowarstwowy laminat...)
Kabina jest czteromiejscowa dzielona na dwa, dwumiejscowe przedziały.(obydwa przedziały dla lepszego dostępu do przedziału silnikowego są odchylane do przodu)
Tak jak na jednym ze zdjęć powyżej.... i na tym rysunku... :-)
Pomiędzy przedziałami umiejscowiono przedział silnikowy (napędowy). W zależności od wersji załoga składała się z dwóch do czterech żołnierzy. Kierowca zawsze siedział w lewej części jako pierwszy w tandemowym przedziale. Prawy przedział pozostawał do dyspozycji dla zabieranej ewentualnie dodatkowej załogi (jej rodzaj zależał od zabudowanego sprzętu)Wyposażenie dodatkowe prawego przedziału również zależało od pełnionej roli podwozia bazowego.....Sam nośnik (podwozie bez zabudowy) był przystosowany do działania w temperaturach od -40 do +50 stopni Celsjusza .... Na tamte czasy to była rewolucja (MAZ-543) ... zarówno w technologii jak i sposobie myślenia inżynierów.......
Lewy przedział (kierowania)...
Prawy przedział (załogowy)
Na wszystkie pytania będę odpowiadał w kolejnych omawianych wariantach zabudowy... (także spoko... pytajcie o co chcecie ) Tz. dojdę do wariantu opiszę go i odpowiem na pytania zadawane, do konkretnego typu...:-)
Z dużą odpowiedzialnością można stwierdzić że jest to w założeniach konstrukcja oparta na słynnym poprzedniku MAZ-537. Konstruktorzy wysoko podnosząc sobie poprzeczkę położyli nacisk na jeszcze większe możliwości trakcyjne, zwiększenie nośności, niezawodność i uniwersalność. Przy MAZ-543 wykorzystano dużą ilość elementów z konstrukcji poprzednika tj. 537 : zapożyczono zawieszenie... niektóre węzły konstrukcji i agregaty, w pierwszych okresach produkcji stosowano nawet analogicznej budowy silnik typu D12A-525.(czterosuwowy wysokoobrotowy diesel , chłodzony cieczą, układ V o kącie rozwarcia cylindrów 60 stopni...)Zużycie paliwa około 98l /100km, zapas paliwa 2x420l
Silnik od MAZ-a...
Awangardowym natomiast rozwiązaniem była kabina....
Po raz pierwszy w ZSRR zastosowano do jej budowy tworzywa sztuczne. Zastosowano włókno szklane i żywice epoksydowe (całość wykonywano jako wielowarstwowy laminat...)
Kabina jest czteromiejscowa dzielona na dwa, dwumiejscowe przedziały.(obydwa przedziały dla lepszego dostępu do przedziału silnikowego są odchylane do przodu)
Tak jak na jednym ze zdjęć powyżej.... i na tym rysunku... :-)
Pomiędzy przedziałami umiejscowiono przedział silnikowy (napędowy). W zależności od wersji załoga składała się z dwóch do czterech żołnierzy. Kierowca zawsze siedział w lewej części jako pierwszy w tandemowym przedziale. Prawy przedział pozostawał do dyspozycji dla zabieranej ewentualnie dodatkowej załogi (jej rodzaj zależał od zabudowanego sprzętu)Wyposażenie dodatkowe prawego przedziału również zależało od pełnionej roli podwozia bazowego.....Sam nośnik (podwozie bez zabudowy) był przystosowany do działania w temperaturach od -40 do +50 stopni Celsjusza .... Na tamte czasy to była rewolucja (MAZ-543) ... zarówno w technologii jak i sposobie myślenia inżynierów.......
Lewy przedział (kierowania)...
Prawy przedział (załogowy)
Na wszystkie pytania będę odpowiadał w kolejnych omawianych wariantach zabudowy... (także spoko... pytajcie o co chcecie ) Tz. dojdę do wariantu opiszę go i odpowiem na pytania zadawane, do konkretnego typu...:-)
Ostatnio zmieniony wt maja 24 2005, 20:53 przez grzegorz, łącznie zmieniany 1 raz.
to może ja
1. jaką moc ma ten silnik? i czy były jakieś jego wersje rozwojowe?
2. dziwny jest układ siedzeń w prawej kabinie: pierwsze przodem do kierunku jazdy, drugie tyłem (oba na tym samym poziomie) a potem jeszcze trzecie, też przodem do kier. jazdy, wyżej niz dwa pierwsze ale wydaje się, że miedzy drugim a trzecim mało jest miejsca na nogi obu "zawodników"
3. przed pierwszym siedzeniem w prawej kabinie jest tablica rozdzielcza. co się na niej znajduje?
4. jak widzę na zdjęciach z pierwszego Twojego postu była też wersja bez prawej kabiny. co instalowano w jej miejsce?
1. jaką moc ma ten silnik? i czy były jakieś jego wersje rozwojowe?
2. dziwny jest układ siedzeń w prawej kabinie: pierwsze przodem do kierunku jazdy, drugie tyłem (oba na tym samym poziomie) a potem jeszcze trzecie, też przodem do kier. jazdy, wyżej niz dwa pierwsze ale wydaje się, że miedzy drugim a trzecim mało jest miejsca na nogi obu "zawodników"
3. przed pierwszym siedzeniem w prawej kabinie jest tablica rozdzielcza. co się na niej znajduje?
4. jak widzę na zdjęciach z pierwszego Twojego postu była też wersja bez prawej kabiny. co instalowano w jej miejsce?
O ...?? Ty to masz talent Rado, wyrwałeś mnie z odrętwienia... najpierw o silniku
· W Rosyjskich dieslach tej wielkości drugi człon nazwy to prawie zawsze moc... tak wiec ten silnik ma 525 koni mechanicznych...
· Oczywiście są następne wersje tego silnika ale nie stosuje ich się w MAZ-543 dla tego ich nie wymieniam....
· MAZ z jednym przedziałem (kabiną) to wersja MAZ 543M (jedna z ostatnich modernizacji ) omówię ją w tym wątku ale nieco później i szczegółowo ( w miejscu po prawej kabinie umiejscowiono dodatkowe urządzenia wspomagające i agregaty (różne w zależności od rodzaju zabudowy jaką ma dźwigać MAZ).....
· No a teraz najlepsze... Rado proszę czytaj wolniej to niczego nie przeoczysz.... (piszę to bez drwiny w głosie bo mi także się to zdaża....) Zacytuje sam siebie...
„Kabina jest czteromiejscowa dzielona na dwa, dwumiejscowe przedziały.(obydwa przedziały dla lepszego dostępu do przedziału silnikowego są odchylane do przodu)
Tak jak na jednym ze zdjęć powyżej.... i na tym rysunku... :-) „
Powiedz Rado ...gdzie ty tam widzisz trzy miejsca... są dwa miejsca , w tandem, jeden za drugim..
· Co do tablicy rozdzielczej przed kierowcą bo tylko taką widać na zdjęciach dokładne rozmieszczenie zegarów zamieszczę nieco później ...
Rado ma dobry system...hihihi jest dociekliwy a ja mam masę szczegółów do przekazania ... pytań się nie boje ale jak odpowiedzieć gdy nie ma na nie odpowiedzi....hihihihi jest ok.
Od razu odpowiem Karolowi ....Karol to oczywiście nie fotomontaż....a jedna z wersji jakie badano.... jak wiesz stawiano Nevy na różnych podwoziach......
:-)
· W Rosyjskich dieslach tej wielkości drugi człon nazwy to prawie zawsze moc... tak wiec ten silnik ma 525 koni mechanicznych...
· Oczywiście są następne wersje tego silnika ale nie stosuje ich się w MAZ-543 dla tego ich nie wymieniam....
· MAZ z jednym przedziałem (kabiną) to wersja MAZ 543M (jedna z ostatnich modernizacji ) omówię ją w tym wątku ale nieco później i szczegółowo ( w miejscu po prawej kabinie umiejscowiono dodatkowe urządzenia wspomagające i agregaty (różne w zależności od rodzaju zabudowy jaką ma dźwigać MAZ).....
· No a teraz najlepsze... Rado proszę czytaj wolniej to niczego nie przeoczysz.... (piszę to bez drwiny w głosie bo mi także się to zdaża....) Zacytuje sam siebie...
„Kabina jest czteromiejscowa dzielona na dwa, dwumiejscowe przedziały.(obydwa przedziały dla lepszego dostępu do przedziału silnikowego są odchylane do przodu)
Tak jak na jednym ze zdjęć powyżej.... i na tym rysunku... :-) „
Powiedz Rado ...gdzie ty tam widzisz trzy miejsca... są dwa miejsca , w tandem, jeden za drugim..
· Co do tablicy rozdzielczej przed kierowcą bo tylko taką widać na zdjęciach dokładne rozmieszczenie zegarów zamieszczę nieco później ...
Rado ma dobry system...hihihi jest dociekliwy a ja mam masę szczegółów do przekazania ... pytań się nie boje ale jak odpowiedzieć gdy nie ma na nie odpowiedzi....hihihihi jest ok.
Od razu odpowiem Karolowi ....Karol to oczywiście nie fotomontaż....a jedna z wersji jakie badano.... jak wiesz stawiano Nevy na różnych podwoziach......
:-)
Ostatnio zmieniony wt maja 24 2005, 18:54 przez grzegorz, łącznie zmieniany 1 raz.
nie przysypiać, nie przysypiać! pisać kolegom ciekawe rzeczy!grzegorz pisze:O ...?? Ty to masz talent Rado, wyrwałeś mnie z odrętwienia...
doczytuję i doglądam w necie i chcę zaspokoić swoją ciekawość.grzegorz pisze:Powiedz Rado ...gdzie ty tam widzisz trzy miejsca... są dwa miejsca , w tandem, jeden za drugim..
co do siedzeń w prawej kabinie - oglądnij to zdjęcie. widać na nim wyraźnie trzecie miejsce. chyba, że oparcie przedniego fotela jest standardowo opuszczone i mylę je z drugim siedzeniem. bo to samo jest widoczne na Twojej fotce powyżej.