F-22- różnice między wersjami*
Moderatorzy: kartonwork, Aviator, Rafal N.
F-22- różnice między wersjami*
Mam maleńki problem. Otóż zwiedzając sklepy modelarskie i strony internetowe szukałem modelu F-22. Zamiast tego znalazłem całą gamę samolotów, czyli: YF-22, F/A-22, F-22 Raptor oraz F-22 Lightning II. Czy są między nimi jakieś poważniejsze różnice (szczególnie między dwoma ostatnimi)?
YF-22 był prototypem oraz hmmm demonstratorem technologi i różni sięod obecnie produkowanych modeli F-22. Seryjny F-22 nie ma tak ostrego nosa, ma krotsze podwozie (nizej posadzony kadłub względem ziemi) i jest troche dluzszy. Oczywiscie podaje tylko różnice widoczne na pierwszy rzut oka bez wdawania się w szczegóły konstrukcyjne oraz rożnice w wyposarzeniu ;) (to do czepialskich)
YF-22
Seryjny F-22
Natomiast F-22 Rator a F-22 Lightning II oprocz nazwy niczym się nie różnią
YF-22
Seryjny F-22
Natomiast F-22 Rator a F-22 Lightning II oprocz nazwy niczym się nie różnią
USMC 3rd Force Recon Company Reenactor
F/A to nie jest oznaczenie stosowane w US Navy, ale odnosi się do zadań wykonywanych przez dany statek powietrzny. F(od fighter) oznacza zadania myśliwskie, zaś A(od attack) zadania typowo uderzeniowe. Oznacza to między innymi wielozadaniowość samolotu.
Co do F/A-22, to na początku miał to być myśliwiec przewagi powietrznej (następca F-15), zaś od niedawno uznano, że taka konfiguracja nie wystarczy, zwłaszcza że rozwój samolotu pochłania ogromne sumy pieniędzy(nieopłąca sie obecnie wdrażać samolotu bez cech wielozadaniowości), i w związku z tym samolot został przekwalifikowany.
Natomiast nazwa Lightning odnosi do początków tego samolotu, później zmieniono ją na Raptor
Podsumowując, obecna, prawidłowa nazwa tego samolotu to F/A-22 Raptor.
Co do F/A-22, to na początku miał to być myśliwiec przewagi powietrznej (następca F-15), zaś od niedawno uznano, że taka konfiguracja nie wystarczy, zwłaszcza że rozwój samolotu pochłania ogromne sumy pieniędzy(nieopłąca sie obecnie wdrażać samolotu bez cech wielozadaniowości), i w związku z tym samolot został przekwalifikowany.
Natomiast nazwa Lightning odnosi do początków tego samolotu, później zmieniono ją na Raptor
Podsumowując, obecna, prawidłowa nazwa tego samolotu to F/A-22 Raptor.
Niezgodze się z Tobą co do braku różnic pomiedzy YF-22 a F-22 spójrz chociażby na zdjęcia które przedstawiłem. F-22 jest niższy, jak już wcześniej wspominałem nos ma bardziej obły (YF-22 miał ostry), Tylnia część kadłuba gdzie znajdują się silniki w YF-22 była prawie że płaska natomiast w F-22 jest już lekko obła. Dodatkowo zmienione delikatnie wloty powietrza, podwozie a to tylko kilka najbardziej rzucających się w oczy różnic.KOCUREK pisze:nie niema , to sa tylko wersje jego yf to oznaczenie prototypu, f/a to oznacznie w marynarce wojennej np f/a18 a f22 to juz oznaczeni seryjne
ps i model ktury cie interesuje wydal hobby model nr 15
mam go i jest bardzo ładnie opracowany morze kiedys go zrobie
USMC 3rd Force Recon Company Reenactor
Generalnie roznice sa kosmetyczne... Ksztalt samolotu seryjnego jest efektem modyfikacji i przerobek 9 podajze prototypow (lacznie) oblatywyanych i testowanych na ziemi. Nie wydaje mis ie, zeby zmienione zostaly gabaryty. To ze zdjecia cos pokazuja, wcale o niczym nie swiadczy (np moze byc zdjecie nieproporcjonalnie przeskalowane, lub samo ujecie moze mylic). A naogladalem sie tych zdjec, wierzcie mi ;) Ponadto zmiana gabarytow wplynelaby znaczoaco na wlasciwosci aerodynamiczne, ze juz nie wspomne o samej konstrukcji platowca. Samolot byl od podstaw projektowany przy uzyciu komputerow i oprogramowania wspomagajacego prjektowanie. Od podstaw konstruowany i liczony byl tak, zeby spelnic okreslone wymogi juz od samego poczatku. Przekonstruowanie calego platowca nie mialo racji bytu, tym bardziej, ze projekt i tak sporo przewalil swoj budzet...
Zgadazm sie natomiast co do zmian kosmetycznych. Zmieniono nieco konstrukcje podwozia (byly jakies jazdy ze skladaniem go), pierwsze prototypy (te latajace) nie mialy systemu wektorowania ciagu, z tad roznica w ksztalcie dysz wylotowych, no i w nosie samoloty testowe mialy aparature telemetryczna, pozniejsze samoloty mialy rowniez juz radar (z tad roznice w ksztalcie nosa). Koniec koncow, seryjne egzemplarze nie maja nawet iglicy antenowej (bo nie maja aparatury telemetrycznej)
To takie szybciochem wyjasnienie...
Pozdr.
Zgadazm sie natomiast co do zmian kosmetycznych. Zmieniono nieco konstrukcje podwozia (byly jakies jazdy ze skladaniem go), pierwsze prototypy (te latajace) nie mialy systemu wektorowania ciagu, z tad roznica w ksztalcie dysz wylotowych, no i w nosie samoloty testowe mialy aparature telemetryczna, pozniejsze samoloty mialy rowniez juz radar (z tad roznice w ksztalcie nosa). Koniec koncow, seryjne egzemplarze nie maja nawet iglicy antenowej (bo nie maja aparatury telemetrycznej)
To takie szybciochem wyjasnienie...
Pozdr.
Czekam Przy okazji moze sie jeszcze czegos dowiem. Nie pamietam juz, ale wydaje mi sie, ze czytalem ten artykul w skrzydlatej polsce tak na szybciocha, na stojaco w jakims saloniku prasowym czekajac na pociag . Z tego co pamietam, to bylo tak w granicach 2002 roku i od tamtej pory sporo sie zmienilo w projekcie F-22. Przede wszystkim pierwsze samoloty trafily do jednostek USAF na testy poligonowe, czyli osiagnely, jak gdyby, koncowy etap swojego rozwoju. Po drodze, tak jak to juz bylo napisane wczesniej, stwierdzono, ze samolot nadaje sie rowniez do misji P-Z i przemianowano go na F/A-22 (co nie ukrywam, srednio mi sie spodobalo - od tego ma byc JFS). Jeszcze co do nazewnictwa. F-22 byl pierwszym zatwierdzonym projektem od dluzszego czasu. Mial byc projektem przelomowym, najnowoczesniejszym samolotem na swiecie (w sumie, to chyba tak jest), a jego nazwa miala byc holdem dla innego legendarnego samolotu Lockheeda - P-38 Lightninga. W sumie to nie wiem czemu z tego zrezygnowano...
Pozdrawiam.
Pozdrawiam.
Yunior pozwolisz,że nieco Cię uprzedzę (nie musze schodzić do piwnicy ).Cytat za SP 1/1999 : Najważniejsze różnice pomiędzy YF-22 i F-22:
- przesunięcie kabiny i wlotów powietrza do tyłu, uzyskano w ten sposób m.in. polepszenie widoczności z kabiny, a samolot uległ skróceniu o ponad pół metra,
- zmiana kształtu osłony anteny radiolokatora dla polepszenia warunków jej pracy,
- usunięcie nadajnika danych aerodynamicznych,
- mniejszy skos krawędzi natarcia i mniejsza powierzchnia skrzydeł,
- mniejsze usterzenie pionowe,
- wieksze usterzenie poziome,
- usunięcie hamulców aerodynamicznych z górnej powierzchni kadłuba,
- załamanie krawędzi spływu usterzenia poziomego,
- przekonstruowanie osłony sondy uzupełniania paliwa w locie ( w YF-22 pochodziła ona z F-117),
- zmiana obrysu klapolotek,
wydłużenie klapkrawędzi natarcia skrzydeł w kierunku kadłuba po usunięciu czujników podczerwieni,
- załamanie krawędzi spływu skrzydeł,
- zmiana obrysu dysz wylotowych silników,m.in. w celu zmniejszenia masy.
Oczywiście artykuł jest dużo obszerniejszy i bogato ilustrowany (6 stron).
Jak widac różnice pomiędzy YF-22 a F-22 są dosyć znaczące...
http://www.aerospaceweb.org/question/pl ... arison.jpg
- przesunięcie kabiny i wlotów powietrza do tyłu, uzyskano w ten sposób m.in. polepszenie widoczności z kabiny, a samolot uległ skróceniu o ponad pół metra,
- zmiana kształtu osłony anteny radiolokatora dla polepszenia warunków jej pracy,
- usunięcie nadajnika danych aerodynamicznych,
- mniejszy skos krawędzi natarcia i mniejsza powierzchnia skrzydeł,
- mniejsze usterzenie pionowe,
- wieksze usterzenie poziome,
- usunięcie hamulców aerodynamicznych z górnej powierzchni kadłuba,
- załamanie krawędzi spływu usterzenia poziomego,
- przekonstruowanie osłony sondy uzupełniania paliwa w locie ( w YF-22 pochodziła ona z F-117),
- zmiana obrysu klapolotek,
wydłużenie klapkrawędzi natarcia skrzydeł w kierunku kadłuba po usunięciu czujników podczerwieni,
- załamanie krawędzi spływu skrzydeł,
- zmiana obrysu dysz wylotowych silników,m.in. w celu zmniejszenia masy.
Oczywiście artykuł jest dużo obszerniejszy i bogato ilustrowany (6 stron).
Jak widac różnice pomiędzy YF-22 a F-22 są dosyć znaczące...
http://www.aerospaceweb.org/question/pl ... arison.jpg