Dużo ludzi pyta czym szpachlować i jak to robić. Postanowiłem zebrać do kupy wszystkie informacje na ten temat z forum kartonwork.
Na początek należy zacząć od rodzajów szpachli i produktów występujących na rodzimym rynku.
PODZIAŁ SZPACHLI:
- Samochodowe – najdroższe, ale najlepsze ze wszystkich
- Modelarskie - tanie, bardzo dobre, dostępne w sklepach modelarskich
- Samoróbki i do ogólnego zastosowania – tanie, dobre, bardzo łatwo dostępne ( markety, sklepy z farbami)
Dzielimy szpachle także po ich schnięciu :
- schnące objętościowo - - zamazać dziurę, a później to tylko szlifowanie i odtwarzanie utraconych elementów oryginalnego modelu
-schnące powierzchniowo - schnące powierzchniowo wymagają nakładania cienkimi warstwami, po wyschnięciu warstwy poprzedniej
SZPACHLE OGÓLNIEDOSTEPNE NA POLSKIM RYNKU
MODELARSKIE:
Italeri 3995 Putty
Ok. 10zł
http://hawid.com.pl/s/obrazek.php?src=i ... .jpg&w=150
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Wadom Szpachlówka modelarska 30ml
Ok. 5zł
Szybkoschnący środek powstały na bazie kleju z dodatkiem wypełniacza. Możemy nim uzupełnić nierówności lub ubytki powierzchni. Nadaje się do tworzyw sztucznych na bazie polistyrenu. Można ją także stosować do drewna , metalu , kartonu.. Najlepiej jest nakładać cienkie warstwy, a jeśli komuś zależy na pośpiechu można delikatnie podgrzać suszarką. Nakładanie ponawiamy do momentu wypełnienia ,lub wyrównania nierówności. Jeśli warstwa nie jest zbyt gruba , po wyschnięciu można ją szlifować. Jeśli natomiast nałożyliśmy sporo warstw , susząc ciepłym powietrzem, dobrze byłoby odczekać parę godzin do całkowitego wyschnięcia . Wtedy ścieranie nadmiaru będzie łatwiejsze , szpachlówka nie będzie się ciągnąć. Doskonale nadaje się także do drewna. Dobre rezultaty można uzyskać przy wyrównaniu miękkiego drewna balsy . Doskonale się szlifuje i niewielkim wysiłkiem można uzyskać gładką powierzchnię, co przy miękkiej balsie nie jest bez znaczenia. Jest więc jedynym dostępnym środkiem do wykańczanie tego typu powierzchni , nie biorąc pod uwagę drogich preparatów akrylowych. Znakomicie, również z tego samego powodu, nadaje się do modeli z kartonu. Do tego doskonale można ją malować. Wszystkimi rodzajami farb
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Szpachla modelarska REVELL 260ml
Ok. 11zł
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Szpachla Modelarska Humbrol 31ml
Ok. 12zł
SZPACHLÓWKI OGÓLNODOSTĘPNE
Szpachlówka Wamod 30ml
Ok. 4 zł
Idealna do modeli kartonowych,jeśli chodzi o efekt zapachowy to trochę ją czuć.
Nie nadaje się do modelowania w czasie szpachlowania.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Poxipol 14ml
Ok. 8zł
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
FILLER PC 01
plastyczna masa szpachlowa do zastosowania zewnętrznego i wewnętrznego. Służy do wypełniania dziur, szczelin i pęknięć niewielkiej szerokości i głębokości. Posiada większą niż gips twardość i przyczepność do szeregu różnych materiałów i ich łączeń: drewna, betonu, cegieł, tynków, ceramiki budowlanej itp. Intensywny biały kolor, znacznie ułatwia póżniejsze malowanie farbami różnego rodzaju. Daje się szlifować ręcznie i mechanicznie.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Molto – szpachlówka do drewna
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kit do drewna
SZPACHLÓWKI SAMORÓBKI
- mieszanką talku technicznego z humbrolem (tym którym potem maluję)
- szpachlować można mieszaniną talku, mąki czego sypkiego w połączeniu z lakierem nitro itp.
-zwykła "olejna " , matowa , biała farba podkładowa do drzwi i okien.
Dodaje się do niej po prostu zmielonej czy utartej na papierze ściernym zwykłej bialłj kredy, dodaje sie małymi porcjami, ciągle mieszając .
Można uzyskać tak różne konsystencje , proporcje pi razy drzwi do eksperymentowania , jak za gęste i zostanie to terpentyny i przyda się na następny raz. Można robić różne konsystencje np. tylko zagęszczając do różnych " gęstości " farbę czy do uzyskania konsystencji przypominającej plastelinę czy kit.
Nakładana cienkimi warstwami schnie bardzo szybko i bardzo dobrze się szlifuje, doskonała do rożnych domowych reperatur.
PODSTAWY KORZYSTANIA Z SZPACHLÓWKI
-Jeśli to ma się mocno trzymać i być trwałe to muszą to być specyfiki tego samego rodzaju. W miarę możliwości wszystkie
Przykład:
- podkład minia olejna - szpachlówka ftalowa - warstwa nawierzchniowa olejna / powinny być na bazie tego samego rozcieńczalnika!
- kolejno nakładane warstwy łączą się ze sobą dokładnie , nawzajem się przenikając / następna rozpuszcza powierzchnię poprzedniej , dokładnie się do niej "przyklejając" .
-podłoże pod szpachlowanie musi być twarde
-Przede wszystkim trzeba nałożyć kilka warstw szpachlówki. Jeśli wcześniej nie zalepiłeś np. gazetą miejsc łączenia segmentów to pewnikiem będzie pękać.
JAK SZPACHLOWAĆ
1.czym szpachlować? Jest sporo możliwości do wyboru. I z pewnością każdy modelarz poleciłby co innego. Ale ogólnie najczęściej stosowana jest szpachlówka własnej produkcji. Charakteryzuje się łatwością w "przyrządzeniu" , jej konsystencja jest uzależniona wyłącznie od potrzeb modelarza, możne ja używać z łatwością itd. Jest to typowa mieszanka lakieru "NITRO" z talkiem, najlepiej technicznym. Oba składniki miesza się razem w takich proporcjach, aby szpachlówka miała taka konsystencje, jakiej potrzebujemy: więcej talku - gęsta, więcej lakieru- rzadsza. Poza tą jest dostępnych jeszcze kilka innych "specyfików". Osobiście spotkałem się z używaniem do kartonówek szpachli samochodowej- jest twarda, wytrzymała...I niestety bardzo droga! Poza tym w ostatnim czasie udało mi się poszukać nowy produkt, występujący pod komercyjna nazwą " kit do drewna”. Jest to gotowa masa stolarska- dobrze kryje, świetnie trzyma się podłoża, jest dość twarda, a zarazem idealnie się szlifuje...No i oczywiste jest dość tania!
2. Jak szpachlować? Najlepiej szpachlować...Tak, aby było dobrze i zarazem wygodnie! Ja osobiście używając szpachlówkę z lakieru i talku wykonuje ja dość rzadką, tak, aby dała się nakładać za pomocą pędzelka jak bardzo gęsta farba! W ten sposób nakładam dwie, czasami trzy cienkie warstwy. Pomiędzy każda warstwa następuje przerwa na wyschnięcie i przeszlifowanie. Taki sposób zapewnia idealna gładkość.
3. Co pod szpachlówkę? Wydaje się ze skoro model się szpachluje nie ma znaczenia co będzie pod spodem! I otóż nic bardziej błędnego! Dotyczy to szczególnie kadłubów okrętów- gdzie powierzchnie są duże! Dlatego podłoże pod szpachlowanie powinno być twarde, sztywne bez większych szczelin i nierówności! Im poszycie będzie równiejsze tym łatwiej będzie pokryć je szpachlówką! Dlatego poszycie okrętu, który będzie przeznaczony nie powinno być wykonane z załączonych do niego części. Powinno być wykonane z tektury lub conajmniej grubego Bristolu! Zapewni to sztywność konstrukcji i spowoduje, że wykonawca modelu będzie mógł spać spokojnie- bez obaw,że któregoś dnia poszycie jego modelu zacznie się wyginać do środka...Aż w końcu całe popęka!!!
4. Kiedy podjąc decyzje o szpachlowaniu? Wydawać by się mogło ze ta decyzje można podjąć na każdym kroku. Nawet, gdy już jest wykonane poszycie- nawet ze zbyt giętkiego materiału- wystarczyłoby tylko drugi raz je okleić i będzie Ok., Ale trzeba zważyć również uwagę na wymiary! Model po szpachlowaniu zwiększa swoje wymiary! Grubość szpachlówki po wszelkich zabiegach szlifowania i malowania to zaledwie 0,5-1,0 mm. a więc wydaje się, że niewiele. Jednak, gdy szpachluje się w okręcie tylko części podwodną, a burty części nadwodnej przykleja się z "zestawu" okazać się może, że będą za krótkie to znacznie! Dlatego decyzja o szpachlowaniu powinna być podjęta przed rozpoczęciem sklejania, tak, aby była jeszcze możliwość zmniejszenia elementów szkieletu i poszycia o gróbość szpachlówki. W takim przypadku będzie pewność, że kadłub po wyszpachlowaniu i oszlifowaniu będzie odpowiednich wymiarów!
5. Szlifowanie. Do szlifowania najlepiej używać drobnego papieru ściernego i to już od samego początku! Nie polecam używania na początku zbyt grubego papieru, gdyż robi głębokie rysy, trudne do usunięcia. Jednak wybór odpowiedniej granulacji papieru ściernego należy pozostawić samemu modelarzowi. Metoda prób i błędów pozwoli dojść do odpowiednich grubości i wyboru najlepszego przedziału granulacji.
Z reguły stosuje się kilka granulacji papieru. Te grubsze do wstępnego zeszlifowania naddatku.
Średnie do uzyskania jednolitej linii bez większych dołów. No i papiery bardzo miałkie stosowane właściwie jako "polerowanie”, czyli nadawanie ostatecznego wyglądu. Ja stosuję od numeru 200 do 2000 i na koniec jeszcze polerka gąbkami, takie jak na przykład do paznokci.
6. Co dalej? Niezależnie czy udało nam się zadowalający efekt osiągnąć po jednym pokryciu warstwą szpachlówki czy dopiero za którąś z kolei- model jest wyszpachlowany! Teraz kolej na sprawdzenie naszej pracy! MALOWANIE!!! Dopiero teraz okaże się czy efekt naszej pracy jest taki zadowalający. To dopiero po pokryciu modelu pierwsza warstwa farby uwidocznia się wszelkie niedociągnięcia, które nie były wcześniej widoczne! Oby było ich jak najmniej- a z czasem dochodzi się do takiej wprawy, że takie coś wogóle nie występuje! Jednak, gdy pojawiły się jakieś wady- należy kolejny raz wyszpachlować- najlepiej tylko okolice tego miejsca i ponownie wyszlifować! Przed przystąpieniem do szpachlowania na malowanym podłożu należy papierem ściernym zmatowić poszycie! Gwarantuje to lepszą przyczepność do podłoża! Przed każdorazowym malowanie należy model dokładnie oczyścić od pyłu powstałego w czasie szlifowania. najlepiej wilgotną szmatką.
7. Malowanie! Wybór farby. Farba powinna być matowa- dlatego odpadają wszelkiego rodzaju farby olejne!!! Najlepiej nadają się farby przeznaczone do modeli plastikowych: " HUMBROL”, „PACTRA”, „ TAMIYA" itp.. Kolejną rzeczą poprawiającą efekt jest sposób nanoszenia farby. Nie da się ukryć, że najlepsze efekty osiąga się metoda natryskową( aerograf) umożliwia to pomalowanie całego kadłuba dużego modelu jedna puszeczka( 14 ml) farby!!! Przy tym nie ma żadnych zacieków. Dobór koloru. Przy tym nie należy kierować się kolorem, jaki miały części modelu w wycinance- a raczej planami, fotografiami itp. ( często zdarza się, ze farba drukarska nie jest w stanie oddać prawdziwego odcienia oryginału). Dwukrotne dokładne pokrycie modelu pozwoli na osiągnięcie zadowalających efektów.
8. Do czego jeszcze? Oczywiście szpachlować można prawie wszystko- nie tylko kładłyby w okrętach. Nawet można szpachlować poszczególne elementy, które po sklejeniu mają niezbyt atrakcyjny wygląd np.. wszelkiego rodzaju elementu okrągłe, koliste itp. ( kołpaki śmigieł, luf w czołgach, koła w pojazdach i tysiące innych elementów)- zasadniczo wszystko, na co ma się ochotę!
9. Praktyka! Najlepsze efekty osiąga się z czasem...Im więcej się szpachluje tym lepsze efekty się osiąga. Dlatego należy się tego nie bać i próbować! Do odważnych świat należy!!!
* Artykuł ten nie jest mojego autorstwa a jedynie zbiorem mądrości przekazanych przez forumowiczów na forum.
Szczególne podziękowania należą się : Paweł22w, Gulus, Vivit, Gk, Szpejarz, Pablo, Junior II, Bundy, Paperman, CRS, Wujek Andrzej
I wielu wielu innych, których nie wymieniłem za co przepraszam. Mam nadzieje, że osoby których wiedzę wykorzystałem nie będą mieli do mnie pretensji o to, ponieważ każdy przekazywał tylko część wiedzy, którą postanowiłem zebrać i połączyć, by nowi użytkownicy mieli to co trzeba w jednym wątku.
[Tutorial] Szpachlowanie*
Moderatorzy: kartonwork, Rafal N.
[Tutorial] Szpachlowanie*
==============
.:LIFE IS BRUTAL:.
==============
.:LIFE IS BRUTAL:.
==============
Trochę nowości:D
Kupiłem tą szpachlówkę WAMOD'u za 3,50zł w Gdyni w Walentynce (dośc drogi modelarski sklep ). Nie zwróciłem do dzis uwagi na datę ważności.
Ma ona konsystencje płynną - troche gęstrza od super glue. Kolor to taka zmętniona woda, Widać białe smugi :/ nie wiem chyba tak ma byś Szpachlówka reaguje z plastikiem. Wnika w niego i zmiękcza - gdy spróbujemy zedrzec jeszcze galerowatą szpachlówkę to jest mozliwość zerwania trochę plastiku Sam się o tym przekonałem ;d
Po zachnieciu daje do dobre spoiwo i bardzo twarde - scala się z podłożem nadodatek jest łatwo obrabialne papierem ściernym. Ładnie poleruję się już przy 600 jednak polecam 1000
Sam osobiscie polecam, miałem w skelpie jeszcze do wyboru revella za 17 zł sic!
Sorki za nie polskie pismo, ale klawiatura mi nawala i nie moge tego za nic poprawić ( ach ta technika)
Kupiłem tą szpachlówkę WAMOD'u za 3,50zł w Gdyni w Walentynce (dośc drogi modelarski sklep ). Nie zwróciłem do dzis uwagi na datę ważności.
Ma ona konsystencje płynną - troche gęstrza od super glue. Kolor to taka zmętniona woda, Widać białe smugi :/ nie wiem chyba tak ma byś Szpachlówka reaguje z plastikiem. Wnika w niego i zmiękcza - gdy spróbujemy zedrzec jeszcze galerowatą szpachlówkę to jest mozliwość zerwania trochę plastiku Sam się o tym przekonałem ;d
Po zachnieciu daje do dobre spoiwo i bardzo twarde - scala się z podłożem nadodatek jest łatwo obrabialne papierem ściernym. Ładnie poleruję się już przy 600 jednak polecam 1000
Sam osobiscie polecam, miałem w skelpie jeszcze do wyboru revella za 17 zł sic!
Sorki za nie polskie pismo, ale klawiatura mi nawala i nie moge tego za nic poprawić ( ach ta technika)
==============
.:LIFE IS BRUTAL:.
==============
.:LIFE IS BRUTAL:.
==============
ja mogę dodać swoje pięć groszy na temat szpachlówek samoróbek, ostatnio przetestowałem następujący wynalazek - kapon+pył z cyklinowania wykańczającego parkietu dębowego, masa po wyschnięciu nie popękała, kolorem i strukturą przypomina płytę mdf, ale jest od niej twardsza, bardzo dobrze się obrabia (papier ścierny, pilnik, wiercenie, etc, etc), niestety jeżeli nie robimy właśnie parkietu lub nie mamy znajomego parkieciarza to może być problem z pyłem (zostają jeszcze okoliczne zakłady produkujące parkiet)
- Waller_Yan
- Posty: 26
- Rejestracja: śr wrz 01 2004, 23:05
- Lokalizacja: Lublin