Formy do odlewania cegieł z gipsu, z czego?*

budowle, modelowanie przestrzeni i wnętrz.
Broń, figurki oraz modele SF

Moderatorzy: kartonwork, Rafal N.

stillman
Posty: 365
Rejestracja: wt sty 20 2004, 19:36
Lokalizacja: WMG

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: stillman »

akwabud pisze:Ze swej strony polecam gips modelarski (tzw sztukatorski ).
Szkoda pieniędzy na sztukatorski. Jest po prostu drogi. Optymalnym rozwiązaniem od strony praktycznej jak i finansowej jest zakup gipsu szpachlowego (ok 1,5 PLN/kg) plus pigmenty do farb (2-5 PLN za kolor).
A jak ktoś chce się pobawić czymś droższym, proponuję fugę. Twardsza, zabarwiona w masie przez producenta, nieco lepiej się nią pracuje niż gipsem. Mankament zasadniczy - cena.
stillman
Posty: 365
Rejestracja: wt sty 20 2004, 19:36
Lokalizacja: WMG

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: stillman »

A jesli chodzi o spoinę to dobrym sposobem jest murowanie na zaprawę wikolowo-gipsową. Narzędzie przydatne przy takiej pracy: fugaczka (nomenkulatura fachowa ;-)).

Jesli chodzi o przepalenia cegieł. Optymalnie jest dodać dwa barwniki lekko różniące się odcieniem i wymieszać tak aby aby.
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

Dzięki, stillman! Z barwieniem, jak widzę, trzeba by było poeksperymentować. A jeśli chodzi o fugę to zastanawiałem się nad etapem przed jej położeniem: jak "murować" te cegiełki, żeby między nimi powstała zawsze równa i jednakowa przerwa. Murarze "1:1" :) używają do tego celu prętów kwadratowych o boku 1 cm (szerokość przyszłej fugi). Tu by chyba trzeba coś podobnego zastosować, tylko w skali. Dla 1:50 to by było 0,2 mm. Drut, pasek plastikowy,... ???
akwabud

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: akwabud »

Nie ma potrzeby stosowania fugi. Jeżeli opracujesz dokładnie model cegiełki w skali, to zrób na dolnej i bocznej krawędzi mały uskok - rzędu 0,2 mm - przy klejeniu cegieł z sobą będzie on imitować fugę. Pamiętaj - w realistycznym murze fugi nie są równe. Co do cieniowania - Wystarczy zabarwić tylko jednym barwnikiem. Kolor w masie będzie jaśniejszy. Tym samym barwnikiem rozrobionym z białą emulsją do barwy potrzebnej pomaluj mur. Odczekaj z 10 minut, weż gąbkę zwilżoną wodą i zetrzyj farbę z ściany. Ostrożnie z ilością wody - tylko trochę aby nie zmyć wszystkiego - na wyczucie. Otrzymasz fakturę ściany cieniowaną. Aby nanieść ślady przydymienia, nalotów i tym podobnych zacieków, pomaluj fragmenty potrzebnym kolorem i po chwili tak samo je zetrzyj. Trochę retuszu i masz potrzebny efekt.
Co do gipsu - Gips szpachlowy odpada z dwóch przyczyn - po pierwsze za długo schnie, po drugie - przy grubszych warstwach ma tendencje do kurczenia się i pękania.
Gips modelarski - 25 kg około 30 zł ( INTERGRĄD) schnie dość szybko - około 15-20 minut i nadaje się do dalszej obróbki mechanicznej. Można w nim wiercić, ciąć i szlifować ( robi się z niego sztukaterię na ściany i sufity) , a po całkowitym wyschnięciu ( około 24 godzin) jest bardzo lekki.
Najtańszym rozwiązaniem jest gips budowlany - lecz ma też kilka minusów - za szybko schnie, po wyschnięciu jest dość ciężki, oraz elementy wykonane z niego nie mają takiej odporności na obróbkę mechaniczną jak z modelarskiego.
Dobrą metodą jest użycie kleju gipsowego do płyt - tylko on z reguły już ma kolor ( żółty, różowy )
Awatar użytkownika
wokram
Posty: 137
Rejestracja: czw paź 23 2003, 23:08
Lokalizacja: z huty, tej nowej

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: wokram »

widzę, że postępuję jak burżuj - do odlewów używam gipsu dentystycznego III klasy twardości, twardy, doskonały w obróbce, szybko schnie, jedyna wada to cena, 25zł/5kg lub 72zł/25kg
akwabud

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: akwabud »

No cóż - gips dentystyczny - moim zdaniem to najlepszy wybór - jest tylko małe ale - ta CENA !!!! Ale ktoś mi kiedyś powiedział że modelarstwo nie jest tanim hobby - i moim zdaniem ma racje ....
Na materiałach nie ma co oszczędzać jeżeli dzieło ma przetrwać więcej niż okres budowy i pierwszą wystawę.
Ale każdy budowniczy ma wolną rękę, i wybiera sam co i z czego, oraz jak będzie budował. Pełna wolność i demokracja - ale fajnie brzmi !!! :lol: :lol: :lol:
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

akwabud, dzięki za cenne informacje. masz zapewne już sporo doświadczenia w tworzeniu modeli budynków tą metodą. można je gdzieś w necie pooglądać, najlepiej w poszczególnych etapach budowy? bo czy np. jak robisz taki budynek to odtwarzasz mur taki jak jest w rzeczywistości (na 1,5 cegły, 2 cegły grubości) czy robisz szkielet (kartonowy, drewniany,...) i cegiełkami okładasz tylko lico muru? amoże jeszcze inaczej to wygląda?
a gdzie należy szukać tego gumosilu i czy jest on w stanie oddać niuans w postaci 0,2 mm na dwóch krawędziach cegiełki? same pytania ale to bardzo ciekawa sprawa, aż się zdziwiłem, że tak wiele osób też to fascynuje.
stillman
Posty: 365
Rejestracja: wt sty 20 2004, 19:36
Lokalizacja: WMG

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: stillman »

akwabud pisze:Nie ma potrzeby stosowania fugi. Jeżeli opracujesz dokładnie model cegiełki w skali, to zrób na dolnej i bocznej krawędzi mały uskok - rzędu 0,2 mm - przy klejeniu cegieł z sobą będzie on imitować fugę.
Tu bym polemizował. Wszystko zalezy przecieżod skali opracowani oraz naszej chęci odwzorowania rzeczywistości w miniaturze.
Gips szpachlowy odpada z dwóch przyczyn - po pierwsze za długo schnie, po drugie - przy grubszych warstwach ma tendencje do kurczenia się i pękania.
Gips modelarski - 25 kg około 30 zł ( INTERGRĄD) schnie dość szybko - około 15-20 minut i nadaje się do dalszej obróbki mechanicznej. Można w nim wiercić, ciąć i szlifować ( robi się z niego sztukaterię na ściany i sufity) , a po całkowitym wyschnięciu ( około 24 godzin) jest bardzo lekki.
Najtańszym rozwiązaniem jest gips budowlany - lecz ma też kilka minusów - za szybko schnie, po wyschnięciu jest dość ciężki, oraz elementy wykonane z niego nie mają takiej odporności na obróbkę mechaniczną jak z modelarskiego.
Zasadniczo (z punktu widzenia składu) gipsy dostępne w sprzedaży dzielą się na trzy grupy.
- gips budowlany o dość dużym ziarnie, najcześciej w kolorze ciemnoszarym po stwardnieniu, z bardzo dużym dodatkiem przyspieszaczy powodujących szybkie związanie.
- gips szpachlowy o ziarnie znacznie mniejszym niż budowlany, kolor w zależności od producenta od białego do ciemnoszarego, dłuższy znacznie czas wiązania co pozwala na manipulowanie nim przez kilkanaście do kilkudziesięciu minut.
- gips sztukatorski (niekiedy zwany modelarskim), wielkość ziarna zbliżona do szpachlowego, ale co ważne, BIAŁY kolor. Parametry wiązania praktycznie takie same jak gipsu szpachlowego.

Jest jeszcze dość droga odmiana zwana gipsem alabastrowym, o bardzo wysokiej gładkości i poprawionych parametrach technicznych. Pomijam tutaj gipsy dentystyczne, które z gipsem mają raczej niewiele wspólnego poza nazwą handlową. Są to specjalne mieszaniny mineralne dające wysokie możliwości w odwzorowaniu miniaturowych detali oraz wysoką twardość a co za tym idzie odporność przy obróbce mechanicznej.

Jeśli chodzi o skurcz. Największy skurcz występuje w gipsach budowlanych, jako, że służą one jedynie do zgrubnych prac, nie jest to poważna wada. Gipsy szpachlowe i sztukatorskie cechują się bardzo niskiem współczynnikiem skurczu (praktycznie pomijalnym), ale co ważne, rzeczywista jego wartość jest zależna od producenta. Najlepsze parametry mają chyba Nida gipsy. Wygląda to mniej więcej tak. Im droższy gips od uznanego producenta, tym lepsze parametry techniczne, im taniej tym gorzej. Stanowczo odradzam gipsy zupełnie nieznanych producentów.

(wszystkie informacje z pamięci i z notatek studenckich ;-))
egar

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: egar »

rado pisze:a orientujecie się może czy tym gipsowym cegiełkom mozna oprócz malowania nadawać kolor np. przez barwienie ich w masie? jeśli tak to czym?
Gips barwi sie albo zwykłymi pigmentami do farb , albo specjalnymi do zapraw i tynków.

Przestestowane, efekt fajny.
Awatar użytkownika
dudus
Posty: 75
Rejestracja: śr lis 03 2004, 10:54

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: dudus »

Jeśli nie uda Ci się zrobić własnej to luknij tu i zapraszam do linka z podpisu

viewtopic.php?t=13558
OLFA Ostro tniemy
www.dudus.com.pl
ODPOWIEDZ