MAZ-543 (30-lat historii...)

technika, historia, dokumentacja, linki itp

Moderatorzy: kartonwork, kierownik

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Wspominałem wcześniej że MAZ-543 został opracowany z wykorzystaniem niektórych elementów, węzłów technicznych i agregatów swego poprzednika MAZ-537...
Faktycznie...inżynierowie MAZ a później MZKT stworzyli coś na wzór powtarzalnego bloku zawieszenia i elementów podwozia pozwalające produkować fabryce niejako na „plac” i zmieniając elementy dodatkowe nadwozia i zabudów, w zależności od zapotrzebowania lub aktualnych zamówień realizować wiele modeli MAZ-a. Takie ujednolicenie i unifikacja wszystkiego, co znajduje się poniżej „zderzaka” miało i ma ogromne znaczenie dla logistyki zaopatrzenia i napraw tego typu sprzętu w armii.... jeden podstawowy typ elementów podwozia, jeden podręcznik dla mechaników, jeden zestaw naprawczy, zamienność elementów pomiędzy nośnikami MAZ 8x8 (zresztą nie tylko, bo ten system przeniesiono na produkcję MZKT i ZIL....)

Zawieszenie przednie MAZ-537....

ObrazekObrazekObrazek

Przez całą długość MAZ-a w osi podłużnej pojazdu znajduję się rama stalowa wykonana z 4 elementów blach stalowych o grubości 5mm, ukształtowanych przy pomocy tłoczenia i połączonych ze sobą za pomocą spawania (2x5mm+2x5mm ...) Przypomina ona dwie odwrócone na osi symetrii litery Z lub, jak kto woli S.... z lekkim rozchyleniem w górnej części ramy na zewnątrz tworząc kształtem literę V ...Taki typ ramy w nomenklaturze Rosyjskiej nazywa się KORYTOWYM....
Koryto posiada wzmocnienia poprzeczne wykonane z profili zamkniętych,z przyspawanymi kołnierzami, mocowanymi za pomocą śrub przelotowych do lewej i prawej belki „koryta”...
Od czoła i od tyłu znajduje się w standardowym osprzęcie zamontowany fabrycznie hak holowniczy z amortyzacją tylnią.....

Szczegóły „koryta” i elementów mocowanych do niego, zawieszenie na wałkach skrętnych...

ObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazek

Przedni zderzak jest elementem konstrukcyjnym „koryta”
Zawieszenie wykonano w systemie wałków skrętnych... przy czym punkty mocowania, sposób mocowania jest niezmienny dla wielu modeli MAZ, zmienia się natomiast ich średnica zależnie od tego, jaką wersję zamówiła armia... (zmienia się nośność podwozia...)

Zawieszenie na wałkach skrętnych jest w Rosyjskim wykonaniu tak nie zawodne, że zdecydowano się na zastosowanie go w jeszcze dwóch markach Nowych ZIL i GAZ, a od początku produkcji jest montowane w podwoziach specjalnych BAZ, BZKT.....i ZIL systemu PEM-1 6x6.... podzespoły znajdujące się w „korycie” omówię następnym razem nadmienię tylko teraz że przekładnia główna w MAZ – ach jest ślimakowa co również jest nie często spotykanym rozwiązaniem ....

W kolejności GAZ-VODNIK, ZIL-„KALAN”, BAZ, BZKT, ZIL systemu PEM-1...

ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazek

Wcześniej omawiałem system obrony przeciw okrętowej i przeciw desantowej .... tak miał wyglądać jego następca na MAZ-543M....

Obrazek

A tak wygląda na nowym podwoziu MZKT –7930 system BAL-E... (ale to przy okazji...)

ObrazekObrazek

No i rysunki.... osobiście uważam, że i tak najważniejsze są zawsze zdjęcie i umiejętność posługiwania się geometrią wykreślną ...

ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazek

:) :idea: :)
Awatar użytkownika
gulus
Posty: 1245
Rejestracja: sob maja 24 2003, 22:22
Lokalizacja: Ełk, mazury

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: gulus »

Czyje to wezykowe malowanie?

gulus
Obrazek
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

To taka próba rosyjskiej armii wprowadzania nowych kamuflaży w azjatyckiej części swego terytorium...a dokładniej w 1990-92...... Taką tajemnicą poliszynela jest to że była to też propozycja przedłożona armii Iraku bodajże tuż przed pierwszą wojną o Kuwejt ale po interwencjach Amerykanów u Gorbaczowa.... (było to omawiane nawet w zachodnich mediach......) Rosjanie „oficjalnie” odcięli się od pomocy Saddamowi pozostawiając jednak swych doradców wojskowych i obserwatorów i to przez cały okres trwania konfliktu (pierwszego....)

PS. Będą też inne kamuflaże ......
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

grzegorz, czy ja dobrze widzę, że ten MAZ ma resorowanie na wzdłużnych drążkach skrętnych (po dwa na każde koło)?

a na tym zdjęciu widać, że rama jest urwana. to jest tył pojazdu czy też w MAZ-ie występują tylko tzw. ramy szczątkowe przy przednich i tylnych osiach?

Obrazek
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Nie , nie Rado :-) ... to jest zdecydowanie tył nośnika MAZ-543.... a wystająca zabudowa to kompleks mieszkalny (akurat w tym przypadku cywilny... przedsiębiorstwa zajmującego się wydobyciem ropy i gazu....)
W żadnym wypadku nie ma czegoś takiego jak rama częściowa...natomiast zasugerowałeś mi ważną informację dla modelarzy.... posiadając opracowane podwozie jednego MAZ-a 8x8 można zrobić wiele zabudów, i pokusić się o wykonanie następnych wersji rozwojowych o rosnących numerach...włącznie z innymi kabinami.....

I oczywiście dobrze widzisz że ma zawieszenie oparte na wałkach skrętnych....to z pewnością najlepszy sposób amortyzacji tego typu pojazdów jaki stosuje się seryjnie...w pojazdach wojskowych takiego przeznaczenia....
:) :idea: :idea: :)
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

Ale tym zawieszeniem to jestem (mile) zaskoczony. Nie sądziłem, że Rosjan stać na takie "ekstrawagancje". Na poprzednich fotkach nie było tego dokładnie widać, myślałem, że sztampa: sztywne mosty + resory piórowe. To ja jeszcze poproszę o jakiś rysunek, jeśli masz, całego układu przeniesienia napędu.
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Resory piórowe stosują w MAZ-ach ale tylko przy wariancie ...ciągnik siodłowy , i nie w zamian, tylko jako uzupełnienie montując je nad zawieszeniem bazowym.... W wariancie ciągnik siodłowy występuje dodatkowa rama stalowa z ceowników podnosząca poziom montażu mechanizmów siodła znacznie ponad górny poziom opon... i pomijając naturalnie następujące zmiany wymuszone rozwojem techniki i postępem w zasadzie jest to powtórzenie konstrukcji zastosowanej w MAZ-537.... zmieniono oczywiście układy hamulcowe stabilizatory itp. Itd. Ciekawym podejściem Rosyjskiej armii jest to że MAZ-ów nie wysyła się do fabryki na modernizację ale dokonuje się jej w wojskowych zakładach remontowych przy okazji przeglądów lub drobnych napraw.... Można spotkać nowsze MAZ-y ze starszym osprzętem i odwrotnie... zamienność jest prawie „100%” – owa.....
Co do układu to na razie zdjęcie....Obrazek
Hm.... :idea: :idea:
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

Układ o jaki pytałeś Rado...w schemacie......

Obrazek
:) :idea: :)
Mariusz_wro
Posty: 29
Rejestracja: pt cze 10 2005, 20:15
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mariusz_wro »

Temat znowu drganal.Na rysunku tylnej czesci MAZ-a wreszcie zobaczylem ,,stolek pancerny" :).Widzialem sporo fotek i szkicow zestawu ELBRUS ale wreszcie ktos to umiescil-prawie pelny realizm:)..(w zestawie DRAGONA tego nie ma co mnie bardzo zmartwilo :)......)
Pzdr.
Mariusz
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 652
Rejestracja: pn lis 24 2003, 19:19
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: grzegorz »

„Stołek pancerny” hihihi dobre...mam szczegóły Mariusz, i podstawy rakiety , i jej okablowania przed startowego ... na pewno je wstawię....... Przy okazji...są trzy rodzaje tylnej części łoża podstawy rakiety...(poprawcie mnie jeśli nie użyłem Polskiej nazwy....)
Występuje standardowy typ Rosyjski , zmieniony Iracki, i zmieniony Chiński.....(zmiany w wyglądzie są spowodowane zastosowaniem przez te kraje innej rakiety (i innego silnika startowego....)
Obrazek
ODPOWIEDZ