MAZ-543 (30-lat historii...)
Moderatorzy: kartonwork, kierownik
Hm.... najpierw wyjaśnienie mojej przyznaje, dla nie siedzących w temacie trudnej „zagadki”... (Czasami się zapędzam....)
Pokazany pojazd kołowo-gąsienicowy to opracowana w 1965 roku hybryda BTR i BMP znana w Rosji pod nazwą OBIEKT 19.
Jest to wspólny projekt dwóch fabryk produkujących znane nam rodziny BMP i BTR.
Wiodącym w tym przedsięwzięciu było Biuro Konstrukcyjne Ałtajskiej Fabryki Traktorów.
Inżynierowie oparli się na bazie układu napędowego 8x8 jednego z wariantów BTR.
Pomiędzy pierwszą i ostatnią oś napędową (obie z napędem, przednia skrętna...) wstawiono podnoszony, i opuszczany, zarówno w trakcie jazdy i postoju układ gąsienicowy zbudowany na zapożyczonych elementach od rodziny BMP....
Spieszenie desantu następowało poprzez wyłazy umieszczone w tylnej części kadłuba na jego górnej powierzchni, tuż przed komorą silnika.
Napęd w wodzie zapewniają dwa pędniki „tunelowe” (w języku rosyjskim wodno - odrzutowe ...) czas do opuszczenia i podniesienia dodatkowego napędu gąsienicowego to 15-20s.
Masa bojowa-13,1T
Prędkość maksymalna-80km/h
Zasięg bojowy-50km
Załoga 2+8
Uzbrojenie analogiczne do BMP-1
Interesujące jest to, że w Rosji nic nie dzieje się bez przyczyny, pojazd trzykrotnie był eksponowany w trakcie ostatnich targów przemysłu ciężkiego i zbrojeniowego w Niżnym Tagile, a w trakcie ostatnich pokazów bojowo – terenowych miał naniesiony nowy kamuflaż przeznaczony dla oddziałów zmechanizowanych stacjonujących w Azji i na dalekim wschodzie...( Stąd moja aluzja do regionu geograficznego....).
Napotkałem już szczątkowe wypowiedzi na wschodnich forach, sugerujące odświeżanie niektórych wydawałoby się zapomnianych konstrukcji rosyjskiego przemysłu zbrojeniowego jako synonim prężnej myśli technicznej, z przeznaczeniem dla regionów i krajów o najtrudniejszych warunkach terenowych i klimatycznych. Tak jest np. z KRAZ wariant 8x8 był opracowany we wczesnych latach 70-tych, długo nic, a tu nagle wywrotki, dźwigi, nośniki specjalne i to w produkcji seryjnej..... Nagłe pojawienie się VODNIK-a, TIGRA (odpowiednik HMMWV...) , GAZ rodziny SADKO, i parę innych konstrukcji....
Rysunek boczny tego cuda.... (nie chce wyprzedzać faktów ale coś szumi na wschodzie, że jeszcze go zobaczymy, i nie była to tylko reklama możliwości produkcyjnych....)
Pokazany pojazd kołowo-gąsienicowy to opracowana w 1965 roku hybryda BTR i BMP znana w Rosji pod nazwą OBIEKT 19.
Jest to wspólny projekt dwóch fabryk produkujących znane nam rodziny BMP i BTR.
Wiodącym w tym przedsięwzięciu było Biuro Konstrukcyjne Ałtajskiej Fabryki Traktorów.
Inżynierowie oparli się na bazie układu napędowego 8x8 jednego z wariantów BTR.
Pomiędzy pierwszą i ostatnią oś napędową (obie z napędem, przednia skrętna...) wstawiono podnoszony, i opuszczany, zarówno w trakcie jazdy i postoju układ gąsienicowy zbudowany na zapożyczonych elementach od rodziny BMP....
Spieszenie desantu następowało poprzez wyłazy umieszczone w tylnej części kadłuba na jego górnej powierzchni, tuż przed komorą silnika.
Napęd w wodzie zapewniają dwa pędniki „tunelowe” (w języku rosyjskim wodno - odrzutowe ...) czas do opuszczenia i podniesienia dodatkowego napędu gąsienicowego to 15-20s.
Masa bojowa-13,1T
Prędkość maksymalna-80km/h
Zasięg bojowy-50km
Załoga 2+8
Uzbrojenie analogiczne do BMP-1
Interesujące jest to, że w Rosji nic nie dzieje się bez przyczyny, pojazd trzykrotnie był eksponowany w trakcie ostatnich targów przemysłu ciężkiego i zbrojeniowego w Niżnym Tagile, a w trakcie ostatnich pokazów bojowo – terenowych miał naniesiony nowy kamuflaż przeznaczony dla oddziałów zmechanizowanych stacjonujących w Azji i na dalekim wschodzie...( Stąd moja aluzja do regionu geograficznego....).
Napotkałem już szczątkowe wypowiedzi na wschodnich forach, sugerujące odświeżanie niektórych wydawałoby się zapomnianych konstrukcji rosyjskiego przemysłu zbrojeniowego jako synonim prężnej myśli technicznej, z przeznaczeniem dla regionów i krajów o najtrudniejszych warunkach terenowych i klimatycznych. Tak jest np. z KRAZ wariant 8x8 był opracowany we wczesnych latach 70-tych, długo nic, a tu nagle wywrotki, dźwigi, nośniki specjalne i to w produkcji seryjnej..... Nagłe pojawienie się VODNIK-a, TIGRA (odpowiednik HMMWV...) , GAZ rodziny SADKO, i parę innych konstrukcji....
Rysunek boczny tego cuda.... (nie chce wyprzedzać faktów ale coś szumi na wschodzie, że jeszcze go zobaczymy, i nie była to tylko reklama możliwości produkcyjnych....)
Co do pytań ...:
„
...w jaki sposób przenoszony jest napęd na koła w "monstrach" tego typu?
***
historia MAZ-a się nie kończy; nad czym teraz pracują w fabryce MAZ?
...i pytanie dlaczego w Wojsku Polskim nie rozpowszechnił się MAZ?
...i czym się różnią S 300V od S 400?”
tworzę dla Ciebie i czytających hobbystów elaborat wraz ze zdjęciami, i rychło go wstawię ....
(mam trochę problemów z dostępem do dysków ..i stąd te opóźnienia, przyznaję dla mnie również irytujące.... Zdobyłem w międzyczasie materiał z oficjalnych strzelań i obsługi artyleryjskiego systemu na MAZ-543 kal 130mm,pokazywałem go wcześniej, i tak jak w wątku o pociągach specjalnych będzie uzupełnienie....)
:-)
„
...w jaki sposób przenoszony jest napęd na koła w "monstrach" tego typu?
***
historia MAZ-a się nie kończy; nad czym teraz pracują w fabryce MAZ?
...i pytanie dlaczego w Wojsku Polskim nie rozpowszechnił się MAZ?
...i czym się różnią S 300V od S 400?”
tworzę dla Ciebie i czytających hobbystów elaborat wraz ze zdjęciami, i rychło go wstawię ....
(mam trochę problemów z dostępem do dysków ..i stąd te opóźnienia, przyznaję dla mnie również irytujące.... Zdobyłem w międzyczasie materiał z oficjalnych strzelań i obsługi artyleryjskiego systemu na MAZ-543 kal 130mm,pokazywałem go wcześniej, i tak jak w wątku o pociągach specjalnych będzie uzupełnienie....)
:-)
Nieco przyspieszymy.... :-)
Teraz...
Dwa rzuty elementów zawieszenia i osi obrotu „podnoszenia” łoża rakiety.... Wykadrowałem je, ponieważ jak wspomniałem dużo wcześniej prezentuje zlepek dobranych najbardziej wiarygodnych materiałów, jakie posiadam i udało mi się zdobyć...Hm...
Niestety nie wiem, dlaczego ale „grafik”, towarzysz z NRD rysujący te akurat rzuty w sylwetce bocznej MA-543 umieścił wannę zawieszenia od ZIL-135... Myślę, że dla zbierających te rysunki nie będzie trudno umiejscowić je we właściwym położeniu z tyłu MAZ-a.... Nie chciałem wprowadzać zamieszania, więc wyciąłem to, co błędne....
A dla podkręcenia apetytów pierwsze zrzuty ekranowe ze wspominanych przeze mnie materiałów filmowych (w cudowny sposób wycyganionych od „bratwy” ze wschodu... o opaczności dzięki ci..... hihihihi ), w sumie dobre cztery godziny materiałów ......
No i będę przyspieszał jeszcze bardziej.... hm.... Mam pytanie.... może tak szczegółowa monografia o rodzinie BTR...np. BTR-80
Teraz...
Dwa rzuty elementów zawieszenia i osi obrotu „podnoszenia” łoża rakiety.... Wykadrowałem je, ponieważ jak wspomniałem dużo wcześniej prezentuje zlepek dobranych najbardziej wiarygodnych materiałów, jakie posiadam i udało mi się zdobyć...Hm...
Niestety nie wiem, dlaczego ale „grafik”, towarzysz z NRD rysujący te akurat rzuty w sylwetce bocznej MA-543 umieścił wannę zawieszenia od ZIL-135... Myślę, że dla zbierających te rysunki nie będzie trudno umiejscowić je we właściwym położeniu z tyłu MAZ-a.... Nie chciałem wprowadzać zamieszania, więc wyciąłem to, co błędne....
A dla podkręcenia apetytów pierwsze zrzuty ekranowe ze wspominanych przeze mnie materiałów filmowych (w cudowny sposób wycyganionych od „bratwy” ze wschodu... o opaczności dzięki ci..... hihihihi ), w sumie dobre cztery godziny materiałów ......
No i będę przyspieszał jeszcze bardziej.... hm.... Mam pytanie.... może tak szczegółowa monografia o rodzinie BTR...np. BTR-80
No gąsienic nie ma ... i niestety w Polsce również nie służył...(pomijam armię zaprzyjaźnioną....), ale może raz byś popełnił narodową makietkę sytuacyjną np. BTR-80 z napisem nachlapanym farbą „moskale won do domu” hm.... Na Pomorzu działacze uwielbiali by nas.... teraz wybory idą... może trzeba się przyszłej władzy nieco podlizać.... hm..... :-))))))