Balilla Marka Mielnika

inne techniki modelarskie - plastik, żywica, drewno itd.

Moderatorzy: kartonwork, Tempest, Edmund_Nita

wojtek_fajga
Posty: 76
Rejestracja: ndz lip 08 2007, 22:08
Lokalizacja: EPBY

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: wojtek_fajga »

Istnieje coś takiego co się nazywa linka poliamidowa. Charakteryzuje się tym, że przy podgrzaniu się kurczy. Planuję coś takiego zastosowac do naciągów w Nieuporcie 17. Chcę powklejac w miejsca mocowania pętelki z cienkiej żyłki, a następnie poprzewlekac tę nitkę, przykleic i naprężyc przez podgrzanie. Nigdy tego jeszcze nie robiłem, więc sam jestem ciekaw jak wyjdzie...
Marek Mielnik
Posty: 34
Rejestracja: śr lip 25 2007, 17:24
Lokalizacja: HEL

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marek Mielnik »

Wojtek, zobacz w "New technology i manufaktura" trzecia poz. Okonek, są plany Nieuportów i między innymi słupki oraz naciąg.
Też o tym słyszałem. Mam tylko pytanie czy linki będziesz przyklejał bezpośrednio do słupków lub powierzchni płata, czy przedziurawisz płat i je przełożysz ?

PS niedługo pokażę jak robię kalkomanie.
Obrazek
"Żółty" zbudowałem z kartonu a to co w prawdziwym samolocie było ze sklejki i blachy zrobiłem z karty telefonicznej. Swoją drogą to warto zbierać te karty bo jest ich coraz mniej a te do doładowania komórki za bardzo się do tego nie nadają.
POZDRAWIAM
Marek Mielnik
Posty: 34
Rejestracja: śr lip 25 2007, 17:24
Lokalizacja: HEL

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marek Mielnik »

Obrazek
Poprawione linki naciągu. Teraz myślę nad taśmami usztywniającymi komorę płatów. Lecz to nie taśmy stwarzają problem, lecz mocowania do których są przytwierdzone.
POZDRAWIAM
wojtek_fajga
Posty: 76
Rejestracja: ndz lip 08 2007, 22:08
Lokalizacja: EPBY

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: wojtek_fajga »

Marek Mielnik pisze:Mam tylko pytanie czy linki będziesz przyklejał bezpośrednio do słupków lub powierzchni płata, czy przedziurawisz płat i je przełożysz ?
Planuję je mocowac w nakłucia wykonane igłą krawiecką przy pomocy kropelki kleju CA. Nie będę płata wiercił na wylot.


Rzuc Marku okiem tutaj:
http://www.pme.org.pl/index.php?option= ... 7&Itemid=1

Tomek Gronczewski opisał tu jak wykonał taśmy i ich mocowania w Balilli.
Marek Mielnik
Posty: 34
Rejestracja: śr lip 25 2007, 17:24
Lokalizacja: HEL

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marek Mielnik »

Wiem to właśnie Tomasz Gorączewski narysował mi rysunek dzięki któremu Witek Kozakiewicz "załatwił mi blaszkę fototrawienną. To właśnie im zawdzięczam kratownicę od spodu o czym po zakończeniu pracy napiszę.

A czy kiedykolwiek zawieszałeś naciąg i jak tak to z jakim skutkiem?
POZDRAWIAM
Marek Mielnik
Posty: 34
Rejestracja: śr lip 25 2007, 17:24
Lokalizacja: HEL

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marek Mielnik »

SPROSTOWANIE OSOBA KTóRA MI POMOGłA TO

Tomasz Gronczewski

przepraszam Tomku za przekręcenie Twojego nazwiska.
POZDRAWIAM
wojtek_fajga
Posty: 76
Rejestracja: ndz lip 08 2007, 22:08
Lokalizacja: EPBY

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: wojtek_fajga »

Marek Mielnik pisze: A czy kiedykolwiek zawieszałeś naciąg i jak tak to z jakim skutkiem?
Naciągów usztywniających w modelach wielopłatowych nie robiłem jeszcze. W modelu Nieuporta 17 będę to pierwszy raz robił.
Technikę, którą zamierzam wykorzystac stosuję jednak od pewnego czasu do wykonywania anten.

Oto poniżej przykład.
Linka jest przyklejona do pętelki w dolnej części masztu antenowego, przewleczona przez pętelkę przymocowaną do statecznika pionowego i przyklejona do górnej części masztu.
Pętelki w stateczniku i dolnej części masztu są wklejone w nakłute igłą miejsca klejem CA.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Marek Mielnik
Posty: 34
Rejestracja: śr lip 25 2007, 17:24
Lokalizacja: HEL

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marek Mielnik »

OK! zobaczę jak wyjdzie Ci Wojtku w dwupłacie jak dobrze to być może zastosuje u siebie w następnych modelach a jak nie za bardzo to mam jeszcze jeden pomysł dość skuteczny z którym się z Tobą podzielę.
POWODZENIA
Marek Mielnik
Posty: 34
Rejestracja: śr lip 25 2007, 17:24
Lokalizacja: HEL

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marek Mielnik »

Następne elementy, które w tej chwili wykonuję to taśmy usztywniające komorę płatów. Moje taśmy wykonane są z metalu - pozwoli to na ich swobodniejsze (przynajmniej taką mam nadzieję) zamontowanie w modelu z jednoczesnym usztywnieniem jego konstrukcji.
Obrazek
taśmy te będą poddane jeszcze obróbce na razie jest to stan surowy.

Na prywatną skrzynkę przychodzą pytania z czego korzystam przy budowie modeli od podstaw.
Balillę robie tylko i wyłącznie na podstawie rysunku zamieszczonego w książce p. T Goworka (który jest dla mnie autorytetem w dziedzinie lotnictwa).


Obrazek
Obrazek
skserowałem 20 sztuk tych planów i poszczególne elementy przenoszę na płaty plastiku a dalej wycinam bądź formuję nad parą.
W ten sposób zbudowałem Nieuporta, którego plany zamieścił p. Bączkowski w swojej książce.
Obrazek
Oczywiście wspomagam się materiałami znalezionymi w internecie zwłaszcza o sposoby kamuflażu i wnętrza kabin.
SERDECZNIE POZDRAWIAM.
ps czy na forum są osoby budujące modele samolotów całkowicie od podstaw -chodzi mi o wymianę doświadczeń przy wykonywaniu niektórych elementów?
Marek Mielnik
Posty: 34
Rejestracja: śr lip 25 2007, 17:24
Lokalizacja: HEL

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marek Mielnik »

Witam, przedstawiam "taśmy", które zamontowałem w A1. Taśmy wykonałem z metalu, mają one na celu rzeczywiste wzmocnienie konstrukcji płatów w moim modelu. Trudność w ich zamocowaniu wynikała z obrania prawidłowej kolejności, ponieważ w przeciwieństwie do żyłek bądź drucików są one szerokie. Gdybym montował je odwrotnie końce taśm nie zeszły by się na słupkach.
Niestety musiałem zdemontować "boczny" naciąg a to ze względu na łatwiejsze operowanie między słupkami podczas montażu taśm. Teraz czeka mnie "doprowadzanie" modelu do jako takiego wyglądu przed położeniem lakieru i ponowne zamontowanie bocznego naciągu. W między czasie wykonuję zbiornik paliwowy i jego pasy podtrzymujące.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

POZDRAWIAM
ODPOWIEDZ