[Relacja/Galeria] P-51D-20 Mustang, Ridge Runner III, AH, 4-5/2015

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 206
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 109

Re: [Relacja] P-51D-20 Mustang, Ridge Runner III, AH, 4-5/2015

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

Witam,

Skrzydeł ciąg dalszy. Wyciąłem nadrukowane światła rozpoznawcze aby wykonać ich imitacje. Odbłyśniki wykonałem z folii aluminiowej z kropla kleju imitującego żarówkę, osłony to folia pomalowana farbami transparentnymi. Wyciąłem również otwory pod światła pozycyjne - wykonam je później z kawałka plastiku.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Gotowe skrzydła dokleiłem do kadłuba:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 206
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 109

Re: [Relacja] P-51D-20 Mustang, Ridge Runner III, AH, 4-5/2015

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

Zapraszam do kolejnej odsłony relacji.

Dokleiłem wlot powietrza do chłodnicy oleju. Przednie krawędzie zeszlifowałem, a pręt widoczny w środku zeszlifowałem aby uzyskać płaski przekrój.
Obrazek

Zamontowałem przejścia kadłub-skrzydło - niestety przy lewym skrzydle zacząłem zgrywanie oklejki górnej i dolnej od strony płata, przez co przy kadłubie części się nie zgrały - przy prawym skrzydle zacząłem od kadłuba i wyszło dużo lepiej.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Po wykonaniu statecznika poziomego i przejść kadłub-statecznik główna bryła samolotu jest gotowa i mogę zacząć zajmować się pozostałymi detalami.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Zacząłem od klapy wylotowej układy chłodzenia silnika - wszystkie ścianki zeszlifowałem, aby je trochę odchudzić.
Obrazek
Obrazek

Następnie przyszła pora na kolektory wylotowe - pomalowane 'burnt iron'
Obrazek

Przy okazji postanowiłem zmierzyć się z wymianą omawianych wcześniej paneli. Postanowiłem podzielić je na pół, tak by zachować linię łączenia elementów. Na zdjęciach poniżej nie wygląda to najlepiej, ale przy naturalnym świetle i oglądaniu z trochę większej odległości nie rzucają się w oczy. Jaśniejszy fragment pod środku prawego panela to efekt przypadkowego zeszlifowania nadruku - poprawię to gdy będę dorabiał kolor do retuszu kołpaka śmigła.
Obrazek

Wykonałem również pokrywy podwozia - oczywiście tutaj też elementy zostały zeszlifowane, aby zbliżyć się do oryginalu
Obrazek

I rzut oka na całość:
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
Tempest
Posty: 3315
Rejestracja: sob maja 10 2003, 0:15
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
x 110

Re: [Relacja] P-51D-20 Mustang, Ridge Runner III, AH, 4-5/2015

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tempest »

oczywiście tutaj też elementy zostały zeszlifowane, aby zbliżyć się do oryginalu
A tak dokładniej to co zostało zeszlifowane ? Bo jakoś nie wiem co w tych detalach można zeszlifować ?

Jeśli chodzi o te niuanse że coś tam z prawej strony jest inaczej niż z lewej, to na pocieszenie mogę powiedzieć tylko, że nie da się w tym samym momencie zobaczyć strony prawej i lewej, przynajmniej używając narządu wzroku umieszczonego w twarzoczaszce homo-sapiens. Bo opiniami nie-homos-sapiens bym się nie przejmował :D

Świetny model wychodzi.
Pozdrawiam
Tempest

Szukajcie a znajdziecie...
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 206
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 109

Re: [Relacja] P-51D-20 Mustang, Ridge Runner III, AH, 4-5/2015

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

Tempest - rzeczywiście wyraziłem się mało konkretnie - zeszlifowane zostały zewnętrzne elementy pokryw, tak aby uzyskać jak najmniejszą grubość (zaznaczone niebieskimi strzałkami), a także krawędzie trzech przetłoczeń w środku pokrywy, tak aby uniknąć schodka w miejscu łączenia i zbliżyć się do efektu wytłoczonej blachy(zielona strzałka) - poniżej porównanie aktualnej pokrywy i tej wykonanej bez żadnych modyfikacji. Pół biedy gdyby zawsze po prawej, albo zawsze po lewej elementy wychodziły te gorsze elementy - tu niestety jest raz z prawej, a raz z lewej, wiec ciężko mi będzie wybrać ten 'lepszy profil' :)

Obrazek

Przy okazji zamieszczam zdjęcie paneli w świetle dziennym
Obrazek
Awatar użytkownika
greatgonzo
Posty: 295
Rejestracja: pt lis 30 2007, 22:45
Lokalizacja: Giżycko
x 12

Re: [Relacja] P-51D-20 Mustang, Ridge Runner III, AH, 4-5/2015

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: greatgonzo »

Czekaj, namęczyłeś się, żeby odtworzyć linię podziałową, która nie istniała?!
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 206
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 109

Re: [Relacja] P-51D-20 Mustang, Ridge Runner III, AH, 4-5/2015

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

greatgonzo - nie. Zbyt optymistycznie uznałem, że panele zmieszczą się na elemencie kołpaka - owszem teoretycznie wchodzą prawie na styk, ale w rzeczywistości po wycięciu paneli z modelu i przy próbie wpasowania ich w element już tak fajnie nie pasowały. Koniec końców udało mi się umieścić jeden panel bez rozcinania, jednak drugi musiałem rozciąć. Tak więc by zachować symetrie rozciąłem oba i wtedy zmieściłem wszystko bez problemu
Obrazek
Awatar użytkownika
Tempest
Posty: 3315
Rejestracja: sob maja 10 2003, 0:15
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
x 110

Re: [Relacja] P-51D-20 Mustang, Ridge Runner III, AH, 4-5/2015

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tempest »

Koniec końców udało mi się umieścić jeden panel bez rozcinania, jednak drugi musiałem rozciąć. Tak więc by zachować symetrie rozciąłem oba
I trzeba było pozostawić cały panel całym i postawić model na półce tym nie rozciętym panelem w stronę widza aby cieszył oko a nie rozcinać oba bo przecież ten rozcięty panel nie byłby widoczny. Ja tam zawsze (to znaczy tak raz na 3-5 lat jak coś tam skleję w sposób mniej lub bardziej nieudaczny) modele stawiam tą lepszą stroną w stronę widza aby cieszyła moje oko. :D
Pozdrawiam
Tempest

Szukajcie a znajdziecie...
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 206
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 109

Re: [Relacja] P-51D-20 Mustang, Ridge Runner III, AH, 4-5/2015

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

Przyszedł czas na podwozie. Wykorzystałem koła Eduarda z bieżnikiem w kształcie rombów wzorując się na poniższym zdjęciu. Niestety wystąpił ten sam problem co w przypadku kół do Fw-190 - średnica felg była mniejsza niż średnica otworu w oponie - choć tym razem nie było aż tak źle i dodatkowa warstw farby wystarczyła aby wypełnić przestrzeń między elementami. Niestety po pomalowaniu felg aerograf postanowił, że bez nowych uszczelek nie będzie dalej współpracował :) Tak więc opony malowane pędzlem, przez co wyszły trochę bardziej błyszczące niż zazwyczaj. Na szczęście pigment je zmatowił.

Obrazek
Źródło: http://www.americanairmuseum.com/aircraft/19392

Obrazek Obrazek

Aby uniknąć schodka przy zwijaniu golenie rozciąłem na poszczególne 'sekcje' i skleiłem je w tuby po czym nasuwałem na siebie. Całość osadziłem na rdzeniu z cienkiego papieru i folii aluminiowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu można również w łatwy sposób zmienić ugięcie amortyzatora, choć trzeba też uważać, aby obie golenie miały taką samą wysokość.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Podwozie tylne - sklejając je popełniłem błąd i wkleiłem wspornik za wysoko - sugerowałem się rozmiarem części. Podczas wpasowywania goleni do wnęki zorientowałem się ze coś jest nie tak i po wykonaniu małego wcięcia wkleiłem wspornik w poprawnej pozycji, zaznaczonej na zielono.

Obrazek

Klapy podwozia w oryginale są dość ubogie, tak więc dodałem popychacze i miejsca ich zamocowania.

Obrazek Obrazek

W sterze kierunki postanowiłem trymery wykonać jako osobne powierzchnie. W tym celu odciąłem je od reszty steru a następnie lekko zagiąłem przednią krawędź. Dorobiłem również światło pozycyjne z kawałka plastiku - zdjęcia przedstawiają kolejno wyszlifowaną ramkę, zamontowane światło, oraz polakierowane światło. Dopiero na tych zdjęciach zobaczyłem tą 'wielką' szczelinę na łączniu dwóch części steru - postaram się to jeszcze jakoś załatać farbą. Krawędź spływu oczywiście zeszlifowana.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Nadal podtrzymuję opinię z budowy pierwszego modelu z tej wycinanki - przez zastosowany sposób mocowania goleni trudno jest uzyskać sztywność podwozia. Musiałem dokleić klapy podwozia abym mógł bez obaw postawić model na kołach - ale mimo tego całość jest bardzo chybotliwa.

Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
laszlik
Posty: 2068
Rejestracja: pn cze 07 2004, 1:42
Lokalizacja: WAW
x 112

Re: [Relacja] P-51D-20 Mustang, Ridge Runner III, AH, 4-5/2015

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: laszlik »

Nie jestem na 100% pewien, ale felgi w tych kołach wydają się jakoś dziwnie małe w stosunku do opon. W mojej Foce, koła od Eduarda, które widać na zdjęciach mają felgę za małą w stosunku do otworu w oponie, ale proporcjonalnie do opony za dużą. Ja już chyba Panu Eduardowi podziękuję za współpracę. To tak tylko o jakości ich produktów a nie Twoim wykonaniu. To drugie bardzo mi się podoba. Golenie i koła wyszły bardzo ładnie. A jeżeli chcesz usztywnić osadzenie goleni we wnęce, to polecam Ci Poxipol dwuskładnikowy przeźroczysty. Foka to drugi model w którym go zastosowałem i naprawdę robi robotę. Przykleił mi metalowe golenie do kartonu na kamień.
-Dziadku, ruskie w kosmos poleciały!
-Wszystkie?
-Nie, dwóch tylko.
-To co mi d... zawracasz!?

ZŁO SQUAD
Awatar użytkownika
greatgonzo
Posty: 295
Rejestracja: pt lis 30 2007, 22:45
Lokalizacja: Giżycko
x 12

Re: [Relacja] P-51D-20 Mustang, Ridge Runner III, AH, 4-5/2015

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: greatgonzo »

Tak więc by zachować symetrie rozciąłem oba i wtedy zmieściłem wszystko bez problemu
Modelarstwo kartonowe budzi mój niekłamany podziw, ale niektóre zawarte w nim niuanse wciąż mnie zadziwiają :).

Fajnie wychwyciłeś, że przewody hamulcowe przy goleniach P-51 są częściowo metalowe, a częściowo gumowe. Ale wąż gumowy od razu rzuca się w oczy i nie jest to rzut pozytywny. Za długi, za cienki. Brakuje tez tego 'widelczyka' na czole goleni miedzy kołem, a lagą.

https://www.alamy.com/close-up-of-the-w ... 41143.html
ODPOWIEDZ