FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
Wysokość nie jest jedynym problemem tego projektu. W pozostałych projektach również jest również niepoprawna, chociaż faktycznie jest najlepsza w D9. Problemem jest również szerokość płyty pancernej i wiatrochronu, która znacznie odbiega od oryginału. A co za tym idzie zwężenie kadłuba przy KM jest złe. Według japońskiej monografii, którą posiadam rozstaw luf w KM pokrywa się ze skrajną szerokością płyty pancernej i oramowania wiatrochronu. Rysunek jest zwymiarowany i szerokość podana to 260mm (na rys ponizej sama szyba ma 126,5mm od osi symetrii). W skali daje nam to 7.87mm, natomiast w wycinance jest około 9.8mm. Zauważyłem to właśnie przymierzając części żywiczne do KM z Eduarda, bo również planowałem ten model z odsłoniętym silnikiem. Piszesz o tym wcześniej, ale zaznaczasz że jest to efekt skali i grubości plastiku w połówkach kadłuba. Niestety dochodzi jeszcze ten błąd z wycinanki.
Może się przyda:
Może się przyda:
FW-190 D-9 FW-190 A-4 Spitfire mk.Vb Spitfire mk.Vc Spitfire mk.XVIe PZL P.11c JU-88D-1 B-239 P-40E Jak-1b P-47D-11 Spitfire LF.IX Spitfire mk.Ia Hawker Hurricane
F4U Corsair
"Buduję miniaturowe 'repliki' samolotów, a nie kartonowe modele"
Piotr Rowiński
F4U Corsair
"Buduję miniaturowe 'repliki' samolotów, a nie kartonowe modele"
Piotr Rowiński
-
- Posty: 479
- Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
- Lokalizacja: Wielkopolska
- x 102
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
Ja rozstaw KM sobie wcześniej sprawiłem i był do przyjęcia. Po twoim poście jeszcze raz sobie sprawdziłem i w zasadzie jest ok. Czy ty mierzyłeś ten rozstaw dla tej właśnie wycinaki, czy dla innej? Moja osłona ma rozstaw KM 7,9mm a na części okaptowania silnika jest jak widać też około 7,9mm.
Wracając do owiewki. Dorobiłem w programie dwg rysunek i sobie go wydrukowałem po uprzednim dopasowaniu jako tako kolorów na drukarce.
Wkleiłem szybki i teraz jest odpowiednia wysokość.
Teraz już z plastiku takie wzmocnienie z tyłu owiewki i spasowana na sucho. Kolor jeszcze dokładnie dopasuję na etapie lakierowania.
Wracając do owiewki. Dorobiłem w programie dwg rysunek i sobie go wydrukowałem po uprzednim dopasowaniu jako tako kolorów na drukarce.
Wkleiłem szybki i teraz jest odpowiednia wysokość.
Teraz już z plastiku takie wzmocnienie z tyłu owiewki i spasowana na sucho. Kolor jeszcze dokładnie dopasuję na etapie lakierowania.
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
Ja pisalem o szerokosci wiatrochronu a nie KM, zaznaczylem tylko ze rozstaw KM pokrywa sie z szerokoscia wiatrochronu, czyli 130mm od osi. Przytoczony przeze mnie obrazek to potwierdza, bo jest podany wymiar 126.5mm plus rama, czyli kolo 130mm. Jak zmierzysz szerokosc calkowita szyby pancernej/wiatrochronu w modelu to wynosi ok 9.8mm, a wedlug tego co napisalem wczesniej powinno byc 7.87mm.
FW-190 D-9 FW-190 A-4 Spitfire mk.Vb Spitfire mk.Vc Spitfire mk.XVIe PZL P.11c JU-88D-1 B-239 P-40E Jak-1b P-47D-11 Spitfire LF.IX Spitfire mk.Ia Hawker Hurricane
F4U Corsair
"Buduję miniaturowe 'repliki' samolotów, a nie kartonowe modele"
Piotr Rowiński
F4U Corsair
"Buduję miniaturowe 'repliki' samolotów, a nie kartonowe modele"
Piotr Rowiński
-
- Posty: 479
- Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
- Lokalizacja: Wielkopolska
- x 102
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
Rozpocząłem prace nad przedziałem uzbrojenia i silnikiem. Łoże silnika muszę wykonać nowe bo z tego żywicznego nie będzie pasowało ze względu na wspomnianą szerokość kadłuba. Muszę też już wykonać silnik i przednie okaptowanie aby dopasować łoże na długość.
Dokończyłem przedni segment chłodnicy oleju. żywiczny element z Eduarda zeszlifowałem aby pasował do kartonowego i potem wkleiłem pręt polistyrenowy aby uzyskać ładne zaokrąglenie przedniego segmentu przy wlocie.
Po oszlifowaniu pomalowałem ten pręt farbą. Jak widać wyszedł fajny efekt tak jakby podziału blach. Oczywiście będzie to zaszpachlowane bo ma być gładkie.
Dokończyłem przedni segment chłodnicy oleju. żywiczny element z Eduarda zeszlifowałem aby pasował do kartonowego i potem wkleiłem pręt polistyrenowy aby uzyskać ładne zaokrąglenie przedniego segmentu przy wlocie.
Po oszlifowaniu pomalowałem ten pręt farbą. Jak widać wyszedł fajny efekt tak jakby podziału blach. Oczywiście będzie to zaszpachlowane bo ma być gładkie.
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
Wyszlo to naprawde dobrze. Ten pret, ktory uzyles do krawedzi natarcia chlodnicy to jakis gotowiec typu Plastruct? W jaki sposob sie ksztaltuje proste prety plastikowe? Ja do takich rzeczy uzywam drutow miedzianych, ale one maja problem ze szlifowaniem i malowaniem, wiec plastikowe zamienniki bylyby wskazane.
FW-190 D-9 FW-190 A-4 Spitfire mk.Vb Spitfire mk.Vc Spitfire mk.XVIe PZL P.11c JU-88D-1 B-239 P-40E Jak-1b P-47D-11 Spitfire LF.IX Spitfire mk.Ia Hawker Hurricane
F4U Corsair
"Buduję miniaturowe 'repliki' samolotów, a nie kartonowe modele"
Piotr Rowiński
F4U Corsair
"Buduję miniaturowe 'repliki' samolotów, a nie kartonowe modele"
Piotr Rowiński
-
- Posty: 479
- Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
- Lokalizacja: Wielkopolska
- x 102
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
Pręt Plastruct fi 1,0mm. Wstępnie nawinięty na pręt stalowy o średnicy 6mm. Trzeba mocno dociskać aby zrobił się plastyczny. Po jakimś czasie on się będzie prostował więc trzeba szybko go przykleić na klej cyjanoakrylowy. Jak zauważyłeś tam powstał taki rant na którym ten pręt się trzymał. Potem napuściłem klej od wewnątrz pierścienia. Oczywiście papier był wcześniej zabezpieczony trzema warstwami lakieru z zewnątrz aby nie doszło do przebicia kleju.
-
- Posty: 479
- Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
- Lokalizacja: Wielkopolska
- x 102
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
Wykonałem kołpak. Namęczyłem się z nim prawie dwa wieczory
W zasadzie to wykonałem dwa, ten po lewej zrypałem, nie trzymał osi i generalnie był krzywy.
W tym drugim postarałem się bardziej i przy wycinaniu elementów kartonowych robiłem taki szablony krzywizny i dopiero przy ich użyciu wycinałem łuki. Dorobiłem też sobie taki szablon aby kontrolować prawidłowy kształt kołpaka.
W zasadzie to wykonałem dwa, ten po lewej zrypałem, nie trzymał osi i generalnie był krzywy.
W tym drugim postarałem się bardziej i przy wycinaniu elementów kartonowych robiłem taki szablony krzywizny i dopiero przy ich użyciu wycinałem łuki. Dorobiłem też sobie taki szablon aby kontrolować prawidłowy kształt kołpaka.
Ostatnio zmieniony śr kwie 15 2020, 17:31 przez Mateusz Skałecki, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 479
- Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
- Lokalizacja: Wielkopolska
- x 102
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
Pokaże jak wykonuje serie otworów o małych średnicach imitujących nity. Generalnie otwory robię przez kawałek przeźroczystego pleksi. Podkładam kawałek plastiku grubości 0,2mm, potem dany element z plastiku i na wierzch pleksi w wywierconymi otworami. Dzięki temu wiem dokładnie w którym miejscu będzie otwór.
Efekt na zdjęciach poniżej.
Teoretycznie takie serie otworów można zrobić jak to pokazywał Andrzej Ziober, to znaczy za pomocą zębatki najpierw trasował na plastiku delikatne wgłębienia, a potem wiercił otwory. Próbowałem tej metody, jednak wymaga ona bardzo cienkich i ostrych zębatek, potem dochodzi jeszcze wpatrywanie się w to miejsce aby trafić z wiertełkiem o średnicy około 0,2mm i oczy dostają ostro. Czasem można zboczyć z trasy i popsuć jeden otwór co wyraźnie się odznacza.
Dla otworów o średnicy od 0,15 do 0,4 mm używam pleksi grubości 0,5mm wyjętą z takich ramek do zdjęć z IKEI. Większe otwory muszą mieć grubszą pleksi lub poliwęglan.
Do równego nawiercenia plexi wykonałem taki przyrząd.
Tam jest wklejona taka tuleja która jest bardzo dokładnie spasowana w wiertłami aby zachować osiowość.
Taki pasek plexi z czasem się wyrabia więc trzeba wykonać nowy.
Przyszłością jest zakup frezarki CNC do takich prac, jednak obecnie jedyna taka modelarska o bardzo dobrych parametrach CNC Wegstr (powtarzalność 0,02mm) jest piekielnie droga. (2990 euro) Zakup planowany w przyszłym roku do wykonania otworów na nity z kulek BGA w modelu AH-64
Efekt na zdjęciach poniżej.
Teoretycznie takie serie otworów można zrobić jak to pokazywał Andrzej Ziober, to znaczy za pomocą zębatki najpierw trasował na plastiku delikatne wgłębienia, a potem wiercił otwory. Próbowałem tej metody, jednak wymaga ona bardzo cienkich i ostrych zębatek, potem dochodzi jeszcze wpatrywanie się w to miejsce aby trafić z wiertełkiem o średnicy około 0,2mm i oczy dostają ostro. Czasem można zboczyć z trasy i popsuć jeden otwór co wyraźnie się odznacza.
Dla otworów o średnicy od 0,15 do 0,4 mm używam pleksi grubości 0,5mm wyjętą z takich ramek do zdjęć z IKEI. Większe otwory muszą mieć grubszą pleksi lub poliwęglan.
Do równego nawiercenia plexi wykonałem taki przyrząd.
Tam jest wklejona taka tuleja która jest bardzo dokładnie spasowana w wiertłami aby zachować osiowość.
Taki pasek plexi z czasem się wyrabia więc trzeba wykonać nowy.
Przyszłością jest zakup frezarki CNC do takich prac, jednak obecnie jedyna taka modelarska o bardzo dobrych parametrach CNC Wegstr (powtarzalność 0,02mm) jest piekielnie droga. (2990 euro) Zakup planowany w przyszłym roku do wykonania otworów na nity z kulek BGA w modelu AH-64
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
Super, że pokazujesz takie tipy.
Bardzo interesujące.
Dzięki
pzdr Grzegorz
Bardzo interesujące.
Dzięki
pzdr Grzegorz
pzdr Grzegorz
ZŁO SQUAD
ZŁO SQUAD
-
- Posty: 479
- Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
- Lokalizacja: Wielkopolska
- x 102
Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany
Rozpocząłem też prace nad skrzydłami i na pierwszy ogień poszły klapy. Ponieważ w moim wydawnictwie ich nie było ( zostały dodane od modelu A-4 w 2013) to postanowiłem się posiłkować przy wykrojach modelem D-9 który mam. Jakże byłem zdziwiony kiedy ujrzałem że te wycięcia prostokątne w klapach nie są symetryczne.
Tak jest we wszystkich wydaniach FW-190 z klapami.
Wg dokumentacji fabrycznej i zdjęć te wycięcia powinny być symetryczne.
Sprawdziłem też dodatki do modeli ( blachy i żywice) i tam też wszystkie są symetryczne, wiec zastanawiam się skąd autor opracowania wziął taki pomysł. Mam nadzieję że nie z tego zdjęcia bo tu klapa po porostu jest urwana. Wystarczy policzyć otwory.
Tak jest we wszystkich wydaniach FW-190 z klapami.
Wg dokumentacji fabrycznej i zdjęć te wycięcia powinny być symetryczne.
Sprawdziłem też dodatki do modeli ( blachy i żywice) i tam też wszystkie są symetryczne, wiec zastanawiam się skąd autor opracowania wziął taki pomysł. Mam nadzieję że nie z tego zdjęcia bo tu klapa po porostu jest urwana. Wystarczy policzyć otwory.