[Budowa od podstaw] Sd.Kfz. 167 StuG IV Spät
Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.
- Przemek W.
- Posty: 360
- Rejestracja: wt sie 31 2004, 11:02
- Lokalizacja: Nysa
- x 7
[Budowa od podstaw] Sd.Kfz. 167 StuG IV Spät
Witam!
Na rozgrzewkę...by przypomnieć sobie jak to się robi ;)
Wybrałem to właśnie działo szturmowe. Nie za popularny pojazd wśród modelarzy. Dokumentacji o nim też nie wiele ;)
Ale jakoś powolutku powstaję model późnej wersji StuG-a IV.
Model oczywiście budowany od zera. Nie wzorowałem się na żadnym modelu. Oparłem się na książkach o StuG-u i Panzer IV.
Na początek...zawieszenie układu jezdnego. Zawieszenie wózków w oryginale:
Widać późny typ odbijaczy i brak 2 śrub na górze. To charakterystyczna cecha późnego typu montażu. Widać otwory na śrubki, lecz w kadłubie już ich nie ma. Później w toku produkcji późnych serii Panzer IV etc te 2 otwory zniknęły całkowicie. Często spotyka się mieszanie typy montażu.
Wspornik zawieszenia systemu napinającego pojazdu. Widać na fotce że są tylko 2 wsporniki. W Panzer IV było ich aż 5. Dopatrzyłem się tej różnicy stosunkowo niedawno...i nie wiem dlaczego zrezygnowano z 5 wsporników.
A tak to wygląda w modelu. Przepraszam za jakość fotek...zbieram na nowy aparat ;)
Kolejne fotki wkrótce
Pzdr.
Na rozgrzewkę...by przypomnieć sobie jak to się robi ;)
Wybrałem to właśnie działo szturmowe. Nie za popularny pojazd wśród modelarzy. Dokumentacji o nim też nie wiele ;)
Ale jakoś powolutku powstaję model późnej wersji StuG-a IV.
Model oczywiście budowany od zera. Nie wzorowałem się na żadnym modelu. Oparłem się na książkach o StuG-u i Panzer IV.
Na początek...zawieszenie układu jezdnego. Zawieszenie wózków w oryginale:
Widać późny typ odbijaczy i brak 2 śrub na górze. To charakterystyczna cecha późnego typu montażu. Widać otwory na śrubki, lecz w kadłubie już ich nie ma. Później w toku produkcji późnych serii Panzer IV etc te 2 otwory zniknęły całkowicie. Często spotyka się mieszanie typy montażu.
Wspornik zawieszenia systemu napinającego pojazdu. Widać na fotce że są tylko 2 wsporniki. W Panzer IV było ich aż 5. Dopatrzyłem się tej różnicy stosunkowo niedawno...i nie wiem dlaczego zrezygnowano z 5 wsporników.
A tak to wygląda w modelu. Przepraszam za jakość fotek...zbieram na nowy aparat ;)
Kolejne fotki wkrótce
Pzdr.
Ostatnio zmieniony czw kwie 30 2009, 21:31 przez Przemek W., łącznie zmieniany 3 razy.
- Przemek W.
- Posty: 360
- Rejestracja: wt sie 31 2004, 11:02
- Lokalizacja: Nysa
- x 7
Bartku - do Tigera wrócę na 100 %.
Nie kleiłem od ponad roku...z Tiger-a zostało mi gąski i koła. Reszta do wywalenia...czas z kartonem robi swoje. W trakcie prac na StuG-iem pracuje także nad Tygrysem. Powiększam dokumentacje i kleje od nowa kadłub.
Nie traktuje klejenia modeli jako zawodów. Liczy się dla mnie efekt
Wszystko w swoim czasie. Klejenie modeli w taki a nie inny sposób daje mi bardzo dużo satysfakcji
Pzdr !
Nie kleiłem od ponad roku...z Tiger-a zostało mi gąski i koła. Reszta do wywalenia...czas z kartonem robi swoje. W trakcie prac na StuG-iem pracuje także nad Tygrysem. Powiększam dokumentacje i kleje od nowa kadłub.
Nie traktuje klejenia modeli jako zawodów. Liczy się dla mnie efekt
Wszystko w swoim czasie. Klejenie modeli w taki a nie inny sposób daje mi bardzo dużo satysfakcji
Pzdr !
- Przemek W.
- Posty: 360
- Rejestracja: wt sie 31 2004, 11:02
- Lokalizacja: Nysa
- x 7
Witam po przerwie...
Trochę wolnego czasu przez święta i weekend to i przy modelu posiedzieć można było
Kolejne elementy - zaślepki wlewów paliwa. Znajdowały się tylko z lewej strony pojazdu.
Tak wyglądały w oryginale:
A tak to wygląda w modelu:
Następnie zaczepy. Dużo szlifu i nadawanie profilu. BCG + Wikol- potem szlif. Znowu BCG-szlif...i tak do uzyskania odpowiedniego efektu. Starałem się jak najdokładniej odzwierciedlić wygląd zaczepu.
Fotki oryginału:
I model:
I jeszcze zdjęcie tyłeczka ;) Można zauważyć że w porównaniu z wczesnymi kadłubami P IV nie ma już charakterystycznego podcięcia.
Fotka oryginału dobrze to pokazuje
Dodałem kilka detali, prawy zaczep prawie gotowy...jeszcze schnie
Po za tym przykleiłem ponad 150 śrub. Po bokach i z tyłu pojazdu.
Mocowania wózków jezdnych, odbijacze. Mam gotowe detale zawieszenia rolek podtrzymująch, ale na razie wstrzymałem się z ich montażem. Przeszkadzały by mi w dalszej pracy.
Następnie...powoli zabieram się za koła. Zacznę od rolek, potem jezdne, napinające i napędowe.
Życzę wszystkim Szczęśliwego Nowego Roku, dużo czasu na modelarstwo i udanej zabawy sylwestrowej
Cdn...
Trochę wolnego czasu przez święta i weekend to i przy modelu posiedzieć można było
Kolejne elementy - zaślepki wlewów paliwa. Znajdowały się tylko z lewej strony pojazdu.
Tak wyglądały w oryginale:
A tak to wygląda w modelu:
Następnie zaczepy. Dużo szlifu i nadawanie profilu. BCG + Wikol- potem szlif. Znowu BCG-szlif...i tak do uzyskania odpowiedniego efektu. Starałem się jak najdokładniej odzwierciedlić wygląd zaczepu.
Fotki oryginału:
I model:
I jeszcze zdjęcie tyłeczka ;) Można zauważyć że w porównaniu z wczesnymi kadłubami P IV nie ma już charakterystycznego podcięcia.
Fotka oryginału dobrze to pokazuje
Dodałem kilka detali, prawy zaczep prawie gotowy...jeszcze schnie
Po za tym przykleiłem ponad 150 śrub. Po bokach i z tyłu pojazdu.
Mocowania wózków jezdnych, odbijacze. Mam gotowe detale zawieszenia rolek podtrzymująch, ale na razie wstrzymałem się z ich montażem. Przeszkadzały by mi w dalszej pracy.
Następnie...powoli zabieram się za koła. Zacznę od rolek, potem jezdne, napinające i napędowe.
Życzę wszystkim Szczęśliwego Nowego Roku, dużo czasu na modelarstwo i udanej zabawy sylwestrowej
Cdn...
Ostatnio zmieniony wt sty 06 2009, 11:53 przez Przemek W., łącznie zmieniany 1 raz.
- Przemek W.
- Posty: 360
- Rejestracja: wt sie 31 2004, 11:02
- Lokalizacja: Nysa
- x 7
Witam po przerwie
Cały weekend spędzony przy "desce". Pracowałem nad zawieszeniem. Projektowanie zajęło mi trochę czasu, ale są pierwsze efekty
Pierwsze, testowy oczywiście wózek jezdny. Kleiłem go z myślą o sprawdzeniu czy wszystko pasuje, czy dobrze obliczyłem grubość piór amortyzatora etc.
Tak to wyglądało w oryginale. 99 % zdjęć oryginały w tej relacji pochodzi z Poznania, gdzie trwa odnowa późnego StuG-a IV wydobytego niedaleko Grzegorzewa.
A tak prezentuję się na swoim miejscu w modelu.
Niektórym wózki mogą wydawać się...duże...czy nie w skali, ale są przerysowane z oryginalnych rysunków z fabryki M.A.N.
Dużo osób mogło przywyknąć do widoków wózków z wycinanek...które z rzeczywistością mają mało wspólnego.
Przykładowy rys. na podstawie którego powstały elementy wózka
Trwają pracę na rolkami podtrzymującym i kołami jezdnymi. Zdjęcia wkrótce ;)
Cdn...
Pzdr.
Cały weekend spędzony przy "desce". Pracowałem nad zawieszeniem. Projektowanie zajęło mi trochę czasu, ale są pierwsze efekty
Pierwsze, testowy oczywiście wózek jezdny. Kleiłem go z myślą o sprawdzeniu czy wszystko pasuje, czy dobrze obliczyłem grubość piór amortyzatora etc.
Tak to wyglądało w oryginale. 99 % zdjęć oryginały w tej relacji pochodzi z Poznania, gdzie trwa odnowa późnego StuG-a IV wydobytego niedaleko Grzegorzewa.
A tak prezentuję się na swoim miejscu w modelu.
Niektórym wózki mogą wydawać się...duże...czy nie w skali, ale są przerysowane z oryginalnych rysunków z fabryki M.A.N.
Dużo osób mogło przywyknąć do widoków wózków z wycinanek...które z rzeczywistością mają mało wspólnego.
Przykładowy rys. na podstawie którego powstały elementy wózka
Trwają pracę na rolkami podtrzymującym i kołami jezdnymi. Zdjęcia wkrótce ;)
Cdn...
Pzdr.
- Przemek W.
- Posty: 360
- Rejestracja: wt sie 31 2004, 11:02
- Lokalizacja: Nysa
- x 7
Witam po przerwie
Dziś mała aktualizacja...ostatnio brak czasu na klejenie Prace przy kołach posuwają się ślamazarnie ;)
Tylni pancerz poszedł do kosza.... :/ Popełniłem błąd przy mocowaniu zaczepu (zły kąt). Próbowałem zedrzeć sam hak...ale BCG tak związał całość....że mógł być usunięty tylko z tylnym pancerzem
Dobrze że mało tam rzeczy trzeba przykleić ;)
Przy okazji trochę uplastyczniłem tylną płytę, dodając kilka detali i lepiej odzwierciadlając wygląd elementów.
Zaczep tym razem zamontowany równolegle do podłoża ;)
Szukałem odpowiedniego łańcuszka...małego, z cienkiego drutu. Najmniejszy jaki można było dostać w sklepie był o wiele za duży ;)
Postanowiłem zrobić sobie sam...w rękę igłę lekarską 0,35 mm, drut miedziany 0,1 mm i OLFA. Zacząłem działać
Tak wyglądał w oryginale...
A taki udało mi się zrobić
Ciąg dalszy nastąpi...
Pzdr.
Dziś mała aktualizacja...ostatnio brak czasu na klejenie Prace przy kołach posuwają się ślamazarnie ;)
Tylni pancerz poszedł do kosza.... :/ Popełniłem błąd przy mocowaniu zaczepu (zły kąt). Próbowałem zedrzeć sam hak...ale BCG tak związał całość....że mógł być usunięty tylko z tylnym pancerzem
Dobrze że mało tam rzeczy trzeba przykleić ;)
Przy okazji trochę uplastyczniłem tylną płytę, dodając kilka detali i lepiej odzwierciadlając wygląd elementów.
Zaczep tym razem zamontowany równolegle do podłoża ;)
Szukałem odpowiedniego łańcuszka...małego, z cienkiego drutu. Najmniejszy jaki można było dostać w sklepie był o wiele za duży ;)
Postanowiłem zrobić sobie sam...w rękę igłę lekarską 0,35 mm, drut miedziany 0,1 mm i OLFA. Zacząłem działać
Tak wyglądał w oryginale...
A taki udało mi się zrobić
Ciąg dalszy nastąpi...
Pzdr.
- Przemek W.
- Posty: 360
- Rejestracja: wt sie 31 2004, 11:02
- Lokalizacja: Nysa
- x 7
Wiem że są okrągłe...próbowałem zrobić podłużne, ale po kilku próbach...nic nie wyszło. Drut za cienki...
Gdybym zrobił jak piszesz...wyszły by w kształcie elipsy, ale za duże. Dla mnie liczy się sam fakt że jest tam odpowiednio mały łańcuszek
Zresztą...mało kto zwróci na niego uwagę jak model zostanie ukończony.
Pzdr.
Gdybym zrobił jak piszesz...wyszły by w kształcie elipsy, ale za duże. Dla mnie liczy się sam fakt że jest tam odpowiednio mały łańcuszek
Zresztą...mało kto zwróci na niego uwagę jak model zostanie ukończony.
Pzdr.