Witam, mam pytanko do znawców morderstwa kolejkowego, poszukuje tłumaczenia na j. polski norm NEM np. normy NEM006
http://www.morop.org/de/normes/nem006_d.pdf
czy gdzieś w "internecie" takie tłumaczenia są ? a może jakaś książka ? prasa ? nigdzie nie mogę znaleźć
Norma NEM 006
Moderatorzy: kartonwork, kierownik
- YoQuieroFumar
- Posty: 40
- Rejestracja: sob mar 13 2010, 11:34
- YoQuieroFumar
- Posty: 40
- Rejestracja: sob mar 13 2010, 11:34
- Heinrich Kosmala
- Posty: 2214
- Rejestracja: sob paź 04 2008, 11:28
- Lokalizacja: Landau/Niemcy
- x 170
Witaj milocha, oto moje tłumaczenie NEM 006:
NEM 006 (Normen Europäischen Modellbahnen - europejskie normy modelarstwa kolejowego)
Symbole cech modeli pojazdów
Wydanie 1995
1. Uwagi ogólne
Celem niniejszej normy jest ujednolicenie oznakowania cech charakterystycznych modeli pojazdów w katalogach producentów, w celu ułatwienia orientacji dystrybutorom i klientom.
Te symbole mogą być rozszerzone o
- wewnętrzne systemy (np. silnik, napęd, cyfrowe systemy kontroli)
- dodatkowe wyposażenie
- części zamienne
i wtedy nie są przedmiotem niniejszego standardu.
Katalogi powinny zawierać opis używanych symboli, przy czym symbole powinny być stosowane w połączeniu z odpowiednimi, im przynależnymi numerami.
2. Symbole
A - Ogólne informacje na temat dostawy
A1 - nowość (nowa konstrukcja)
A2 - nowa wersja istniejącego modelu, (np. nowe kolory albo napisy) lub ponowne wydanie wcześniejszego modelu
Uwagi do A 1 i A 2; zaliczenie do A 1 albo do A 2 leży w gestii producenta.
A 3 - seria specjalna, np. wydanie dla konkretnej administracji kolejowej
A 4 - unikalne, limitowane wydanie
A 5 - model z kończącej się produkcji
A 6 - termin dostawy (kwartał- albo miesiąc i rok)
B - Ogólne informacje o wersji modelu
B 1 - optionalnie; wersja administracji kolejowej lub kraju
B 2 - oznaczenie epoki w/g NEM 800, względnie dodatkowo periodu czasowego w/g NEM 801
B 3 - skala w odniesieniu do długości
C - informacje o systemie napędowym
C 1 - pojazd przeznaczony jest dla dwu-przewodowego systemu zasilania prądem stałym i dla izolowanych zestawów kołowych
C 2 – pojazd przeznaczony jest dla dwu-przewodowego systemu zasilania prądem zmiennym i dla nie izolowanych zestawów kołowych
Uwagi do C 1 i C 2; te symbole są stosowane tylko wtedy, gdy modele nie są oferowane w systemie charakterystycznym dla danego wytwórcy. W objaśnieniu ewentualnych specjalnych symboli NEM, które odnoszą się dla tego specjalnego modelu, powinny być one pojedyńczo opisane.
C3 –zestaw kołowy izolowany - zestaw kołowy w/g NEM 310/311 ("zestaw kołowy dla prądu stałego")
C 4 - zestaw kołowy nie izolowany. Nie izolowany zestaw kołowy w/g NEM 340 ("zestaw kołowy dla prądu zmiennego")
D - informacje o parametrach technicznych pojazdów
D 1 – długość między zderzakami
D 2 - minimalny promień skrętu (tylko w przypadku, gdy istnieją ograniczenia w odniesieniu do normalnie stosowanych parametrów)
D 3 – przełączalne na zasilanie linią napowietrzną
D 4 – elektryczne złącze (interfejs) dla pojazdu napędowego w/g NEM 651/652/653/654
D 5 – wyposażone w elektroniczne sterowanie wielu pojazdów
D 6 – liczba kół z pierścieniami gumowymi
D 7.1 – lokomotywa jest wyposażona w wytwornicę dymu
D 7.2 – przygotowane do instalacji
E – informacje o oświetleniu pojazdu napędowego
E 1 – za pomocą punktów świetlnych (lewo = przód, prawo = tył), przykład: potrójne reflektory, dwa czerwone światła tylne.
E 2 – oznaczenie dodatkowe: zmienia się w kierunku jazdy.
F - informacje o wyposażeniu wagonów
F 1.1 – z wyposażeniem wewnętrznym
F 1.2 - wyposażenie wewnętrzne może być dodatkowo zainstalowane
F 2.1 – wyposażone w oświetlenie wewnętrzne
F 2.2 - oświetlenie wewnętrzne może być dodatkowo zainstalowane
F 3.1 – ze światłami pozycyjnymi (tylnymi)
F 3.2 – światła pozycyjne mogą być dodatkowo zainstalowane
G - urządzenia łączące i zderzaki
G 1 – model ma zderzaki sprężynowe
G 2 – model wyposażony jest w sprzęgło (np. NEM 355, 362) i sprzęgło kinetyczne (NEM 352) oraz umożliwia przy zastosowaniu odpowiedniego sprzęgła jazdę „zderzak do zderzaka“
G 3 - model wyposażony jest w sprzęgło (np. NEM 355, 362), ale bez sprzęgła kinetycznego (odstęp miedzy zderzakami!)
G 4 – oznaczenia dodatkowe do G 2 i G 3: urządzenie jest zainstalowane tylko z jednej strony, np. przy tendrze
G 5 - model posiada sprzęgło własnej konstrukcji wytwórcy. Zamiast neutralnego symbolu może być przedstawiony rzeczywisty wygląd sprzęgła, np.: N-sprzęgło w/g NEM 357, H0-standard-sprzęgło w/g NEM 360
Uwagi odnośnie G2 do G5: gdy G 2 należy do wyposażenia standardowego, trzeba tylko w wyjątkowych przypadkach stosować symbole wg G 3 i G 5.
Pozdrawiam
NEM 006 (Normen Europäischen Modellbahnen - europejskie normy modelarstwa kolejowego)
Symbole cech modeli pojazdów
Wydanie 1995
1. Uwagi ogólne
Celem niniejszej normy jest ujednolicenie oznakowania cech charakterystycznych modeli pojazdów w katalogach producentów, w celu ułatwienia orientacji dystrybutorom i klientom.
Te symbole mogą być rozszerzone o
- wewnętrzne systemy (np. silnik, napęd, cyfrowe systemy kontroli)
- dodatkowe wyposażenie
- części zamienne
i wtedy nie są przedmiotem niniejszego standardu.
Katalogi powinny zawierać opis używanych symboli, przy czym symbole powinny być stosowane w połączeniu z odpowiednimi, im przynależnymi numerami.
2. Symbole
A - Ogólne informacje na temat dostawy
A1 - nowość (nowa konstrukcja)
A2 - nowa wersja istniejącego modelu, (np. nowe kolory albo napisy) lub ponowne wydanie wcześniejszego modelu
Uwagi do A 1 i A 2; zaliczenie do A 1 albo do A 2 leży w gestii producenta.
A 3 - seria specjalna, np. wydanie dla konkretnej administracji kolejowej
A 4 - unikalne, limitowane wydanie
A 5 - model z kończącej się produkcji
A 6 - termin dostawy (kwartał- albo miesiąc i rok)
B - Ogólne informacje o wersji modelu
B 1 - optionalnie; wersja administracji kolejowej lub kraju
B 2 - oznaczenie epoki w/g NEM 800, względnie dodatkowo periodu czasowego w/g NEM 801
B 3 - skala w odniesieniu do długości
C - informacje o systemie napędowym
C 1 - pojazd przeznaczony jest dla dwu-przewodowego systemu zasilania prądem stałym i dla izolowanych zestawów kołowych
C 2 – pojazd przeznaczony jest dla dwu-przewodowego systemu zasilania prądem zmiennym i dla nie izolowanych zestawów kołowych
Uwagi do C 1 i C 2; te symbole są stosowane tylko wtedy, gdy modele nie są oferowane w systemie charakterystycznym dla danego wytwórcy. W objaśnieniu ewentualnych specjalnych symboli NEM, które odnoszą się dla tego specjalnego modelu, powinny być one pojedyńczo opisane.
C3 –zestaw kołowy izolowany - zestaw kołowy w/g NEM 310/311 ("zestaw kołowy dla prądu stałego")
C 4 - zestaw kołowy nie izolowany. Nie izolowany zestaw kołowy w/g NEM 340 ("zestaw kołowy dla prądu zmiennego")
D - informacje o parametrach technicznych pojazdów
D 1 – długość między zderzakami
D 2 - minimalny promień skrętu (tylko w przypadku, gdy istnieją ograniczenia w odniesieniu do normalnie stosowanych parametrów)
D 3 – przełączalne na zasilanie linią napowietrzną
D 4 – elektryczne złącze (interfejs) dla pojazdu napędowego w/g NEM 651/652/653/654
D 5 – wyposażone w elektroniczne sterowanie wielu pojazdów
D 6 – liczba kół z pierścieniami gumowymi
D 7.1 – lokomotywa jest wyposażona w wytwornicę dymu
D 7.2 – przygotowane do instalacji
E – informacje o oświetleniu pojazdu napędowego
E 1 – za pomocą punktów świetlnych (lewo = przód, prawo = tył), przykład: potrójne reflektory, dwa czerwone światła tylne.
E 2 – oznaczenie dodatkowe: zmienia się w kierunku jazdy.
F - informacje o wyposażeniu wagonów
F 1.1 – z wyposażeniem wewnętrznym
F 1.2 - wyposażenie wewnętrzne może być dodatkowo zainstalowane
F 2.1 – wyposażone w oświetlenie wewnętrzne
F 2.2 - oświetlenie wewnętrzne może być dodatkowo zainstalowane
F 3.1 – ze światłami pozycyjnymi (tylnymi)
F 3.2 – światła pozycyjne mogą być dodatkowo zainstalowane
G - urządzenia łączące i zderzaki
G 1 – model ma zderzaki sprężynowe
G 2 – model wyposażony jest w sprzęgło (np. NEM 355, 362) i sprzęgło kinetyczne (NEM 352) oraz umożliwia przy zastosowaniu odpowiedniego sprzęgła jazdę „zderzak do zderzaka“
G 3 - model wyposażony jest w sprzęgło (np. NEM 355, 362), ale bez sprzęgła kinetycznego (odstęp miedzy zderzakami!)
G 4 – oznaczenia dodatkowe do G 2 i G 3: urządzenie jest zainstalowane tylko z jednej strony, np. przy tendrze
G 5 - model posiada sprzęgło własnej konstrukcji wytwórcy. Zamiast neutralnego symbolu może być przedstawiony rzeczywisty wygląd sprzęgła, np.: N-sprzęgło w/g NEM 357, H0-standard-sprzęgło w/g NEM 360
Uwagi odnośnie G2 do G5: gdy G 2 należy do wyposażenia standardowego, trzeba tylko w wyjątkowych przypadkach stosować symbole wg G 3 i G 5.
Pozdrawiam