[R/G] P-47M Thunderbolt, AH, czyli dzbanek by QŃ

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
QN
Posty: 1114
Rejestracja: czw gru 04 2003, 8:29
Lokalizacja: Stasi Las
x 166

[R/G] P-47M Thunderbolt, AH, czyli dzbanek by QŃ

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: QN »

Dawno nic nie pokazywałem uprawiając skrytoklejstwo. Ale w końcu się zebrałem, jakiś etap budowy skończyłem i postanowiłem coś w końcu pokazać.

Tym razem padło na dzbanka od AH. Wersja M, czyli chyba najszybszy tłokowy samolot myśłiwski II WŚ.

Model świetnie opracowany. Arkusze pokryłem Caponem rozcieńczonym nitro 1:1. Jak tak się zastanowię, to robiłem to latem ... zeszłego roku. Tempo iście zabójcze.

Zacząłem od silnika.

Jak dla mnie był nieco uproszczony. Cylindry nie do końca odzwierciedlały kształt tych z silnika R-2800-57, więc sobie sam trochę porysowałem.

Elementy składowe cylindrów:

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Gotowe podzespoły cylindra i sklejony komplet 18:

Obrazek
Obrazek

Potem trzeba było się wziąć za mozolne owijanie drutów. Najpierw górna część, potem dół.

Obrazek
Obrazek

Na ostatnim zdjęciu widać, jaka jest różnica między cylindrem z wycinanki, a moją wersją.

Komplet odrutowanych:

Obrazek
Obrazek

Potem zabrałem się za część centralną silnika. Tu też starałem się trochę lepiej oddać detale:

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Potem reszta detali wyposażenia silnika:

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Żeby sprawdzić, czy silnik będzie pasował i czy nie trzeba czegoś w nim przerobić wykonałem owiewkę silnika:

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Na razie tylko elementy zewnętrzne. Całość klejona na BCG, spoina wzmacniana po wyschnięciu wikolem.
Czerwony kolor jeszcze ma różnice w błyszczeniu (ciemniejsze plamy na zdjęciach owiewki). Całość powinna zniknąć po ostatecznym pokryciu powierzchni lakierem błyszczącym, a potem matowym.
Ostatnio zmieniony pn cze 10 2024, 14:48 przez QN, łącznie zmieniany 1 raz.
Mateusz Skałecki
Posty: 479
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 102

Re: [R] P-47M Thunderbolt, AH, czyli dzbanek by QŃ

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Widzę że jesteś a tym samym etapie co ja. Też tak na początku chciałem zrobić, czyli owijać drutem, ale zrezygnowałem bo trudno jest uzyskać ostre przejście tam gdzie zmienia się kierunek żebrowania.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
Awatar użytkownika
Marcin_Matejko
Posty: 92
Rejestracja: ndz lip 18 2010, 15:50
x 3

Re: [R] P-47M Thunderbolt, AH, czyli dzbanek by QŃ

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marcin_Matejko »

Walka z silnikiem tytaniczna. :shock: Ja bym się poddał z taką ilością cylindrów, raczej zrobiłbym jeden i resztę odlał z żywicy.
Bardzo podoba mi się retusz krawędzi na styku pierścieni formujących kształt osłony jak to uzyskałeś, jeśli można wiedzieć :?:
Per aspera ad astra
Awatar użytkownika
QN
Posty: 1114
Rejestracja: czw gru 04 2003, 8:29
Lokalizacja: Stasi Las
x 166

Re: [R] P-47M Thunderbolt, AH, czyli dzbanek by QŃ

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: QN »

Tam praktycznie nie ma retuszu. Wszystkie części mają ścięte czarne krawędzie, są fazowane. Najważniejsze jest idealne spasowanie części. Klejone na BCG. Po dodaniu wikolu na łączeniu od wewnątrz zalał on wszelkie mikroszczeliny. Farba do retuszu to mieszanina czerwonego i białego. Na kartonie czerwony kolor ma zazwyczaj różowy odcień. Wszelkie drobne skazy na krawędzi delikatnie potraktowałem farbą. Ale nie nanosiłem farby pędzelkiem, tylko pojedynczym włosem z pędzla. Punkt po puncie. Całość czerwonej części owiewki na wszelki wypadek jest pryśnięta mgiełką z aerografu, ale tak, żeby nie nie zniknęły nity i linie poszycia blach.
Awatar użytkownika
Sicore
Posty: 1266
Rejestracja: wt gru 16 2003, 9:59
Lokalizacja: FRA/LUZ
x 41

Re: [R] P-47M Thunderbolt, AH, czyli dzbanek by QŃ

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sicore »

A nie myślałeś nad żywicznym silnikiem? Choć wiem, że Twoje podejście, jest takie, by wszystko samemu.
Maska wyszła zacnie, szkoda, że z kształtem wlotu nie do końca. Powinien być bardziej jajowaty, węższy od dołu.
Może przy wklejaniu wlotów do chłodnic da się to lekko naciągnąć.
Obrazek
ZŁO SQUAD

Samuraj nie ma celu, tylko drogę.
Ki-61 . I-16 typ10 . MS.406 C1 . Bf-109D
Awatar użytkownika
QN
Posty: 1114
Rejestracja: czw gru 04 2003, 8:29
Lokalizacja: Stasi Las
x 166

Re: [R] P-47M Thunderbolt, AH, czyli dzbanek by QŃ

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: QN »

To chyba trochę kwestia perspektywy zdjęcia i braku wręgi utrzymującej kształt:

Obrazek

Ale trzeba będzie o tym pamiętać, jak będę robił wnętrze i wklejał wręgi.

Muszę jeszcze pomyśleć nad kształtem przedniej części wlotu. Nie powinien być ostry, tylko zaokrąglony. Trzeba by coś dorobić. Może jakiś kawałek zaokrąglonej tekturki, w szarym kolorze? I tak będę musiał pomyśleć nad wewnętrznymi elementami. Te z wycinanki nie oddadzą krągłości. To chyba będzie jeden z bardziej wymagających elementów.

A co do silnika masz rację. Takie osobiste skrzywienie - ja sam, ja sam! Ja u dzieciaka:-0
Nawet jeśli wiem, że nie będzie to tak piękne jak silnik z żywicy.

Poza tym i tak nie mam zamiaru go otwierać. Będzie widoczny tylko z przodu - dlatego nie robię kolektorów.
Dzbanki z widocznymi silnikami na wszystkich znanych mi zdjęciach mają całkowicie zdjęte osłony i wyglądają niespecjalnie.

Dzięki za wszelkie krytyczne uwagi. Jak coś skopię, to może jeszcze dam radę coś poprawić.

Zastanawiam się nad kolorem wnętrza owiewki silnika. Szary czy yellow zinc chromate?
Nie potrafię jednoznacznie tego zdefiniować.

Poz tym doczytałem, że wersja M miała wnętrze kabiny malowane dull dark green (bardziej niebieski w odcieniu) a nie interior green (bardziej zielony), a kolor z wycinanki przypomina ten drugi. I tu też zastanawiam się co zrobić.
Awatar użytkownika
greatgonzo
Posty: 295
Rejestracja: pt lis 30 2007, 22:45
Lokalizacja: Giżycko
x 12

Re: [R] P-47M Thunderbolt, AH, czyli dzbanek by QŃ

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: greatgonzo »

Zastanawiam się nad kolorem wnętrza owiewki silnika
Anodowane aluminium.
Awatar użytkownika
Sicore
Posty: 1266
Rejestracja: wt gru 16 2003, 9:59
Lokalizacja: FRA/LUZ
x 41

Re: [R] P-47M Thunderbolt, AH, czyli dzbanek by QŃ

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sicore »

greatgonzo pisze: pn wrz 05 2022, 0:47 Anodowane aluminium.
Anodowane na jaki kolor?
ZŁO SQUAD

Samuraj nie ma celu, tylko drogę.
Ki-61 . I-16 typ10 . MS.406 C1 . Bf-109D
Awatar użytkownika
QN
Posty: 1114
Rejestracja: czw gru 04 2003, 8:29
Lokalizacja: Stasi Las
x 166

Re: [R] P-47M Thunderbolt, AH, czyli dzbanek by QŃ

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: QN »

Jak dobrze zrozumiałem, to taki matowy odcień aluminium.

Dzięki.
Awatar użytkownika
greatgonzo
Posty: 295
Rejestracja: pt lis 30 2007, 22:45
Lokalizacja: Giżycko
x 12

Re: [R] P-47M Thunderbolt, AH, czyli dzbanek by QŃ

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: greatgonzo »

Sicore pisze: pn wrz 05 2022, 1:18 Anodowane na jaki kolor?
Wot, szutnik!
ODPOWIEDZ