Stratopolonez – polski tylnonapędowy samochód wyścigowy z umieszczonym centralnie silnikiem V6 o pojemności 2,4 l i mocy 280 KM. Wyprodukowano tylko jeden egzemplarz pojazdu w 1978 roku. Brał udział w rajdach do 1985 roku, kiedy to został przekazany do Muzeum Techniki i Przemysłu NOT. Pojazd powstał z wraku Lanci Stratos, którą rozbił w czasie rajdu kierowca Andrzej Jaroszewicz. Nadwozie nie nadawało się do niczego, ale silnik i układ przeniesienia napędu wyszły z wypadku bez szwanku. Wtedy to zapadła decyzja o połączeniu tychże elementów z nadwoziem ówczesnej polskiej dumy jaką był Polonez. Potężny silnik i wysoki moment obrotowy wymusiły zastosowanie na tylnej osi opon o szerokości 350 mm, przez co znacząco trzeba było poszerzyć błotniki ( jest to bardzo charakterystyczny element tego samochodu ). Jako ciekawostkę moża podać, że do chłodzenia silnika użyto chłodnicy od cieżarówki Star. Poza Andrzejem Jaroszewiczem, za kierownicą zasiadali również: Adam Polak, Maciej Stawowiak i Marian Bublewicz.
Model wydawnictwa EXTRA MODEL, możliwy do złożenia w dwóch stopniach trudności. Prostym ( bez wnętrza, płaska tylna klapa, płaskie koła ) lub trudniejszym. Ja wybrałem tą drugą opcję. Do modelu przewidziane są dodatki wycinane laserowo, ale ja z nich nie skorzystałem. Najtrudniejsze do wykonania były dodatkowe wloty powietrza umieszczone na tylnych drzwiach. Uwagę trzeba też zwrócić przy budowie kół wewnętrzne obręcze felg mają za duże naddatki przez co może być problem z zamknięciem kół. Model fajnie się budowało i myślę że to nie ostatnia "rajdówka" z papieru jaką zrobiłem.
W porównaniu z wersją cywilną:
I trochę z warsztatu jako, że relacji nie prowadziłem:
Teraz czas wrócić do rozgrzebanych projektów.
Do następnego
[G] Stratopolonez - Extra Model 1:25
Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.
[G] Stratopolonez - Extra Model 1:25
Pozdrawiam,
Karol
Karol