[Relacja] Lokomotywa elektryczna uniwersalna EU07-353

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Adamowicz
Posty: 153
Rejestracja: pt lut 18 2005, 8:28
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki
x 13

[Relacja] Lokomotywa elektryczna uniwersalna EU07-353

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Adamowicz »

Obrazek
zdjęcie dzięki uprzejmości Krzysztofa Sawickiego www.antylameriada.net

Plany budowy modelu lokomotywy tej chyba najbardziej charakterystycznej na PKP serii zrodziły się wraz z przeczytaniem
artykułu o elektrowozach typu 4E i 303E w "Świecie Kolei" 9/2002 i 10/2002. Okazja nadarzyła się dzięki niezastąpionemu ubottowi, który onegdaj opublikował skany części dokumentacji technicznej od lokomotyw typu 303E: Uwaga, nowy link! http://plany.zonk.pl/eu07/eu07.zip
Nieocenioną pomocą okazały się zdjęcia wnętrza i mało dostępnych miejsc EU07 autorstwa Jacka Jastrzębskiego: http://jastrzab.lhs.pl

Geneza lokomotyw EU07 sięga roku 1959, kiedy to w warsztatach English Electric Co. powstały pierwsze egzemplarze lokomotyw EU06 zgodnie ze specyfikacją poznańskiego COBiRTK. Były to lokomotywy średniej mocy o układzie osi Bo'Bo' (po 2 napędzane w 2 wózkach) przeznaczone do ciągnięcia zarówno pociągów pasażerskich, jak i towarowych. Wraz z partią 20 "anglików" kupiono także licencję na ich konstrukcję, a rodzimej produkcji podjął sie PAFAWAG. Dla lokomotyw typu 4E opuszczających wrocławską fabrykę stworzono nową serię - EU07. Do połowy lat 70 wyprodukowano 240 maszyn tego typu. Od 1977 rozpoczęto budowę dwuczłonowej wersji tychże lokomotyw - ET41, typ 203E. Gdy popyt na towarowe jamniki się skończył powrócono do budowy lokomotyw EU07 jednak z pewnymi modyfikacjami w konstrukcji pochodzącymi jeszcze z typu 203E (samonośne nadwozie, zmiany w instalacji NN), stąd zmiana typu na 303E. Numercja tychże dla odróżnienia od typu 4E zaczyna się od 301. Produkcję przejęły poznańskie zakłady Cegielskiego - łącznie wyprodukowano 242 "cegiełki". Obecnie część lokomotyw w trakcie naprawy głównej otrzymuje przekładnie o mniejszym przełożeniu dla zwiększenia żywotności silników. Tworzą one odrębną już serię maszyn EP07.

Model będzie przedstawiał lokomotywę nr 353 z lokomotywowni Łódź Olechów (ot, taki lokalny patriotyzm :) ) w malowaniu fabrycznym. Stan na 1985 rok. Skala 1:20. Model powstaje całkowicie OD PODSTAW.
Ostatnio zmieniony pn sty 28 2008, 22:17 przez Adamowicz, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Adamowicz
Posty: 153
Rejestracja: pt lut 18 2005, 8:28
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Adamowicz »

Dość już tego lania wody, przejdźmy do konkretów.
Oto co powstało jeszcze w zeszłe wakacje:
Zestaw kołowy:
ObrazekObrazekObrazekObrazek
po kolei: w rozkładzie na części pierwsze, z wałem drążonym i krzyżakami sprzęgła Alsthom luzem, widok na przetłoczenia na wewnętrznej stronie koła i w całej okazałości wraz z przyległosciami.
Awatar użytkownika
Adamowicz
Posty: 153
Rejestracja: pt lut 18 2005, 8:28
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Adamowicz »

W tym roku natomiast zacząłem od rozrysowania wózków:
ObrazekObrazekObrazek
Wiem, publikowanie takich zdjęć powinno być karalne
i następnie ich sklejenia:
ObrazekObrazekObrazek
Ponieważ jeszcze nie są wykończone, wstrzymam się z dokładniejszymi zdjęciami :twisted:
Awatar użytkownika
Adamowicz
Posty: 153
Rejestracja: pt lut 18 2005, 8:28
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Adamowicz »

Utrapieniem w tym modelu są elementy podwójne, a nawet poczwórne i 2^n-krotne :twisted: . Tu np. kolejna wersja (ładniejsza? :oops: ) krzyżaka sprzęgła Alsthom (w oryginale i modelu sztuk 8):
Obrazek
A tu już w komplecie i na miejscu:
Obrazek
w dodatku działa jak prawdziwy, o czym świadczy jego niewspółśrodkowość względem osi (wał drążony się omsknął w trakcie fotografowania).
Awatar użytkownika
Adamowicz
Posty: 153
Rejestracja: pt lut 18 2005, 8:28
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Adamowicz »

Równolegle powstały kolejne mnogie i skomplikowane elementy jak maźnice:
ObrazekObrazekObrazekObrazek
A tu wstępna przymiarka:
Obrazek
Awatar użytkownika
Adamowicz
Posty: 153
Rejestracja: pt lut 18 2005, 8:28
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Adamowicz »

Ostatnim produktem są resory, które były właściwie odpoczynkiem po maźnicach:
Obrazek
Ogółem na dzień dzisiejszy stan robót prezentuje się następująco:
Obrazek
cdn. (niebawem, mam nadzieję...)
Awatar użytkownika
Maverick33
Posty: 420
Rejestracja: śr cze 22 2005, 14:28
Lokalizacja: Opole
x 4

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Maverick33 »

Super - szkoda tylko ze skala 1:20. czy możesz udostępnić te skany części ?
Na warsztacie
Sm48 1:25 - 100-%
Parowóz Ty51 - 60%
Jelcz P662D.43 1:25 - 100%
Awatar użytkownika
-ukash-
Posty: 96
Rejestracja: czw sie 25 2005, 0:43
Lokalizacja: Pruszkow
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: -ukash- »

Witam.

Cudownie to wszystko wyglada! Ja jestem wlasnie w trakcie budowy wozka do spalinowej SM42 i doskonale rozumiem utrapienie dotyczace powtarzalnosci elementow.. Moja jest w 1:45 wiec masz o tyle latwiej ze to wszystko jest duzo wieksze, nie mniej zycze duzo powodzenia w budowie.

Moja nie bedzie tak super szczegolowa... :oops:

I na koniec jeszcze pytanko? Stan kolejki bedzie taki jak orginalu, czy nowka sztuka?

Pozdrawiam :D
Awatar użytkownika
Adamowicz
Posty: 153
Rejestracja: pt lut 18 2005, 8:28
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Adamowicz »

Witam ponownie,
najpierw odpowiem na pytania:
Maverick33: Od pięciu lat buduje modele w takiej skali. Po prostu gdy zaczynałem, nie widziałem, jaka jest standardowa podziałka dla dużych modeli kolejowych. Poza tym nie chciało mi się przeskalowywać rysunków do pierwszego modelu :jezyk2: (Krauss, Bn2t) z "Modelarza" (patrz: http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopic.php?t=7719 ).
Co do skanów, to radzę się wstrzymać - części projektuję na bieżąco w Corelu, więc jak będą stanowić większą całość to albo udostępnię je, albo... :chytry:
-ukash-: fabryczna nówka :mrgreen:

Dobra, a teraz konkrety... a może właściwie drobnica. Doszły kolejne części do węzłów maźniczych - cięgła mocujące maźnicę do wózka:
ObrazekObrazek
Aby uniknąć kłopotów z równoległością kołków mocujących i nie babrać się klejem dorobiłem taki przyrząd technologiczny:
ObrazekObrazek
Na razie tylko tyle. Do następnego razu.
Awatar użytkownika
Rosynant
Posty: 132
Rejestracja: pn lip 17 2006, 18:43
Lokalizacja: Mysłowice
x 14

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Rosynant »

Świetna robota z mażnicami!!! Już nie moge się doczekać zdjęć całego wózka.
ODPOWIEDZ