[G] Pruski parowóz T3 Modelik

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

Awatar użytkownika
pawlo100
Posty: 204
Rejestracja: ndz kwie 10 2011, 22:30
Lokalizacja: Częstochowa
x 33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: pawlo100 »

Witaj.
Fajnie, że podoba Ci się Prusaczek.
Jeśli chodzi o brudzing to zastosowałem kilka metod.
Pierwsza, którą stosowałem w plastykach, to "wlewanie" mocno rozrzedzonej akrylowej farby Smoke X-19 f-my Tamiya w linie podziału desek , WEWNĘTRZNE KĄTY, dookoła śrub, nitów oraz innych drobnych detali co ma podkreślić ich przestrzenność.
Używałem też techniki "suchego pędzla" czyli przecieranie pędzlem o skróconym włosiu, umoczonym w farbie np. Humbrolu i wytartym gdzieś na boku, prawie do sucha po KRAWĘDZIACH ZEWNĘTRZNYCH, wystających śrubach, nitach oraz na powierzchniach płaskich. Stosowałem tu farby w kolorach brązu, rdzy, stal, gunmetal.
Później zacząłem eksperymentować z farbami Vallejo Pigments: AK012, AK013, AK014 używałem ich również rozcieńczonych, choć są rzadkie, w podobny sposób jak farbę Tamiyi ale tam gdzie miała pokazać się rdza.
Na koniec, a to też efekt wizyt na forum, spróbowałem powalczyć z suchymi pastelami. Kupiłem kilka kolorów: brązów (8500/45,8500/51,8500/54) szary 8500/62, czarny.Pościerałem kupeczki proszku z każdej kredki i nanosiłem ten pył pędzlem na powierzchnię modelu, te rdzawe w okolicach nitów i na pomost, szary koło wlewów wody a czarny przy zbiornikach na węgiel. Mieszałem te kolory można je też kłaść jedne na drugich, całość trzyma się farby nad wyraz dobrze.
Na koniec proszę się nie bać wchodzenia w nowe techniki wycinania, sklejania czy malowania modeli (np. na pierwszy rzut oka to dziwne, że podstawowe narzędzia w kartoniarstwie to wiertło i papier ścierny).
Tyle moich doświadczeń z malowaniem kartonu, czerpałem wiedzę ze swojego doświadczenia oraz z relacji lepszych od siebie a to np. niki68, kierownik, Precyzyjny czy Robert_B, tak więc PRZEGLĄDAJCIE RELACJE.
Tyma - Kompletnie się na tym nie znam, więc chętnie się tym zajmę. - dobrze tutaj pasuje.
Pozdrawiam
Paweł
ORP Żubr,Wodnik,Pruski Parowóz T3,Ls410D
Obrazek
Awatar użytkownika
pawlo100
Posty: 204
Rejestracja: ndz kwie 10 2011, 22:30
Lokalizacja: Częstochowa
x 33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: pawlo100 »

Witam!
Mam pytanie do bardziej obeznanych z tematem kolegów. Prusaczek parowóz T3 prawie skończony i powoli zabieram się do udłubania jakiejś podstawki. Tory mam ale coby urozmaicić całość pomyślałem o, może tarczy manewrowej, jakichś pędniach drutowych i, może naprężaczu. I tutaj moje pytanie czy ustawienie tam tarczy z pod tego linku http://pkprepo.net/tarcza-manewrowa-ksztaltowa/ i naprężacza z pod tego linku http://pkprepo.net/naprezacze-zewnetrzne/nie będzie dużym błędem, no bo tu Prusaczek a infrastruktura PKP.
Ostatnio zmieniony wt cze 22 2021, 18:10 przez pawlo100, łącznie zmieniany 1 raz.
Tyma - Kompletnie się na tym nie znam, więc chętnie się tym zajmę. - dobrze tutaj pasuje.
Pozdrawiam
Paweł
ORP Żubr,Wodnik,Pruski Parowóz T3,Ls410D
Obrazek
Awatar użytkownika
Adamowicz
Posty: 153
Rejestracja: pt lut 18 2005, 8:28
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Adamowicz »

Witam,

Tarcza manewrowa w takiej formie jest sygnałem spotykanym chyba wyłącznie na PKP (choć wykorzystuje elementy standardowej niemieckiej tarczy ostrzegawczej). Najlepszym wyborem do tego modelu byłaby tarcza zaporowa, gdyż jej konstrukcja chyba najmniej się zmieniła od tamtych czasów.
Co do naprężaczy, to mogą być takie, jedyna zmiana to np. brak osłon krążków i inny kształt żeliwnego ciężaru (jak na tym zdjęciu).

Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Precyzyjny
Posty: 538
Rejestracja: pt maja 19 2006, 12:22
Lokalizacja: Polska
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Precyzyjny »

Tarcza manewrowa lub zaporowa zazwyczaj znajduje się w obrębie lub blisko stacji. Umieszczenie naprężaczy w pobliżu takiej tarczy byłoby błędem. Naprężacze ustawia się przy torze bliżej urządzeń nastawczych (dyżurnego ruchu) niż napędów rozjazdów, tarcz, czy semaforów.

http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kol ... pednie.php

http://www.transportszynowy.pl/kolsrkna ... zowane.php
Pozdrawiam
Precyzyjny

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

* * *
Obrazek
Awatar użytkownika
januszmk
Posty: 124
Rejestracja: pn lut 14 2011, 19:02
Lokalizacja: Knurów

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: januszmk »

Racja , naprężacze to część urządzeń srk czyli sterowania ruchem kolejowym. Jeżeli jest naprężacz to muszą być pędnie , które kończą się przy napędzie zwrotnicowym czyli przy rozjeździe . Najlepiej wykonać sygnalizator , świetlny bądź kształtowy wedle swojego uznania . Ładny model , gratulacje
Pozdrawiam Janusz



Ukończone:
Wagon 1Aw
Awatar użytkownika
pawlo100
Posty: 204
Rejestracja: ndz kwie 10 2011, 22:30
Lokalizacja: Częstochowa
x 33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: pawlo100 »

Dziękuję za odpowiedzi.
No szkoda mi tej tarczy, już mi się zaczęła podobać
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

a tak to pod buta :( albo do archiwum X ;-) .
O tarczy zaporowej też myślałem, chyba nawet wcześniej no więc jakoś to przeżyję ale naprężacza to mi będzie szkoda :cry: .
A jakbym tak .... tego tam ... no to tak: na początku i na końcu podstawy wsporniki do pędni drutowej, żeby umocować linki napędów, przed parowozem tarcza zaporowa z jedną parą linek przy drugiej parze linek idących gdzieś w dal, naprężacz no i jeszcze z jedną parę linek od wspornika do wspornika, a co, :lol: niech tam !
Adamowicz-Pawle robisz bardzo fajne modele sygnałów kolejowych warto się przy nich pomęczyć bo urozmaicają makietę. Przy tarczy w pierwszej sekcji rysunku montażowego są chyba pomylone numery części.
Precyzyjny, januszmk dziękuję za wyjaśnienia.
Ostatnio zmieniony wt paź 30 2018, 20:24 przez pawlo100, łącznie zmieniany 3 razy.
Tyma - Kompletnie się na tym nie znam, więc chętnie się tym zajmę. - dobrze tutaj pasuje.
Pozdrawiam
Paweł
ORP Żubr,Wodnik,Pruski Parowóz T3,Ls410D
Obrazek
Awatar użytkownika
Adamowicz
Posty: 153
Rejestracja: pt lut 18 2005, 8:28
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Adamowicz »

Umieszczenie naprężaczy w pobliżu takiej tarczy byłoby błędem.
ale naprężacza to mi będzie szkoda
Nie byłoby błędem, o ile naprężacz nie jest od tej tarczy :) Jeżeli kolega koniecznie chce umieścić naprężacz na dioramce to może odtworzyć choćby taką sytuację:
Obrazek.
Naprężacz jest "wpięty" do pędni od innego urządzenia, znajdującego się gdzieś poza dioramką. Wedle uznania można zrobić więcej naprężaczy, byleby nie były na tej samej pędni co tarcza. W tym wypadku może to być też dowolny typ naprężacza (sygnałowy lub zwrotnicowy).
Najlepiej wykonać sygnalizator , świetlny(...)
Nie ta epoka :nie:
No szkoda mi tej tarczy, już mi się zaczęła podobać
Dokończ, dokończ, świetnie wychodzi - przyda się do innej dioramki. BTW: Daj znać na maila lub na priv, gdzie konkretnie jest błąd w instrukcji.

Zapomniałem pogratulować w poprzednim mailu świetnego modelu. Czajnik pierwsza klasa :spoko:
Awatar użytkownika
pawlo100
Posty: 204
Rejestracja: ndz kwie 10 2011, 22:30
Lokalizacja: Częstochowa
x 33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: pawlo100 »

O, o, o takie coś mi chodziło.
Tyma - Kompletnie się na tym nie znam, więc chętnie się tym zajmę. - dobrze tutaj pasuje.
Pozdrawiam
Paweł
ORP Żubr,Wodnik,Pruski Parowóz T3,Ls410D
Obrazek
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Przez ten fajny tutorialik Twoja relacja będzie jeszcze bardziej jedną z tych, do której modelarze będą często wracali ;-)
Ja dołożę ostatni wynik poszukiwań (ostatni, bo dzisiejszy) - to widok wnętrza budki. Zarąbisty:
www.fotocommunity.de/pc/pc/display/11166573
Robert_B.
Posty: 237
Rejestracja: czw mar 26 2009, 22:23
Lokalizacja: Wrocław
x 7

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Robert_B. »

To już wersja wypasiona :) inżektory, sprężarka powietrza itd.
Jeżeli czegoś nie da się zrobić, potrzebny jest ktoś, kto o tym nie wie – przyjdzie i to zrobi.
Obrazek
ODPOWIEDZ