Jak zabezpieczano działa pokładowe na żaglowcach ?

technika, historia, dokumentacja, linki itp

Moderator: kartonwork

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Ryszard
Posty: 27
Rejestracja: wt lut 08 2005, 16:41
Lokalizacja: Warszawa

Jak zabezpieczano działa pokładowe na żaglowcach ?

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Ryszard »

Witam wszystkich, po raz pierwszy w tym dziale.

Wykonuje obecnie model Le Courieur z wydawnictwa SHIPYARD, chcę by model był wykonany na kawałku sztucznego morza, idący w przechyle około 20-25 stopni pół wiatrem.
Mam problem z rozwiązaniem zabezpieczania działa pokładowych przed turlaniem się podczas zwrotów lub po prostu na fali.
Lugier Le Courieur nie posiadał furt działowych jedynie otwory w burcie na wystawienie lufy. Wydaje mi się e najprostszym sposobem było wybieranie na sztywno lin stanowiących "oporopowrotniki" dział, tylko że wtedy lufa musi wystawać za kadłub.
Kto ma żródło, ten ma wiedzę.
Awatar użytkownika
gulus
Posty: 1245
Rejestracja: sob maja 24 2003, 22:22
Lokalizacja: Ełk, mazury

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: gulus »

Trochę nie na temat, ale czy taki przechył przy półwietrze jest realny? Chyba bajdewind byłby odpowiedniejszym wiatrem?

gulus
Awatar użytkownika
Mariusz S.
Posty: 11
Rejestracja: sob wrz 24 2005, 19:25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mariusz S. »

Witam, z tego co się orientuje to masz rację ale dodatkowo wstawiano klocki pod lawete
Awatar użytkownika
Metalmic
Posty: 272
Rejestracja: sob mar 26 2005, 12:42
Lokalizacja: Jelenia Góra

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Metalmic »

Witam.
Widziałem dodatkowo zabezpieczone lufy drewnianym "korkiem" wetkniętym w jej wylot. Ponadto lawety były dodatkowo zaopatrzone w szereg koluchów i zaczepów które niewątpliwie wykorzystywano w celu lepszego zabezpieczenia armaty przed przesuwaniem.
Obrazek
Awatar użytkownika
Syzyf
Posty: 735
Rejestracja: wt lis 30 2004, 10:46
x 2

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Syzyf »

Może taki rysunek z planów żaglowca Ingermanland Ci pomoże. Co prawda dotyczy niższych pokładów, ale pewnie sama zasada była taka sama.
Obrazek
Moje modele: archiwum
Awatar użytkownika
Ryszard
Posty: 27
Rejestracja: wt lut 08 2005, 16:41
Lokalizacja: Warszawa

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Ryszard »

Dziękuję wszystkim za zainteresowanie tematem. :)

Gulus - masz rację jednostki pełnomorskie pływają trochę inaczej, niż te na których pływałem osobiście :oops: czyli jachty śródlądowe.

Syzyf - dzięki za rysunek. To rzeczywiście sporo wyjaśnia zwłaszcza zabezpieczenie sztormowe. W prawdzie mój okręt niema furty działowej, lecz nie sądzę żeby chciało się zmieniać ludziom wypróbowane rozwiązania.
Kto ma żródło, ten ma wiedzę.
ODPOWIEDZ