[Relacja] MiG-17, Hobby Model 02/2001, 1:33

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.

Awatar użytkownika
Heinrich Kosmala
Posty: 2214
Rejestracja: sob paź 04 2008, 11:28
Lokalizacja: Landau/Niemcy
x 169

[Relacja] MiG-17, Hobby Model 02/2001, 1:33

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Heinrich Kosmala »

Witam, tym razem z relacją z budowy MiGa-17. Budowę zacząłem gdzieś tak przed 5 laty, potem (już nawet nie wiem dlaczego) odłożyłem na bok, no i tak zostało do dzisiaj…
Wtedy zrobiłem parę segmentów kadłuba, dzisiaj doszedłem do tego stanu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony ndz maja 13 2018, 13:05 przez Heinrich Kosmala, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Henryk

moje modele
Awatar użytkownika
-BARTEK-
Posty: 110
Rejestracja: pn lut 12 2007, 20:56
Lokalizacja: Kołobrzeg/okolica

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: -BARTEK- »

Widzę że budujesz kolejny ciekawy samolot "z epoki", fajnie :)
Awatar użytkownika
bleriot
Posty: 120
Rejestracja: ndz kwie 17 2005, 13:44
Lokalizacja: Gdynia

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: bleriot »

Bardzo fajnie Heinrich zaczyna to wyglądać, powiedz proszę coś więcej o wstępnej impregnacji, którą chyba zastosowałeś /?/
Never shall I fail my comrades
Awatar użytkownika
Heinrich Kosmala
Posty: 2214
Rejestracja: sob paź 04 2008, 11:28
Lokalizacja: Landau/Niemcy
x 169

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Heinrich Kosmala »

-BARTEK-, dziękuję za zainteresowanie.
Bleriot, impregnuję akrylowym lakierem bezbarwnym (seidenmatt – dosłownie „jedwabisto-matowy"; nie wiem, jak się na to mówi po polsku), jeszcze przed wycinaniem części z arkusza, malując stronę zadrukowaną. Od wewnątrz nie impregnuję, bo przy tak małych wymiarach części jak w modelu samolotu nie ma to żadnego wpływu na „wytrzymałość“ części, może miałoby to sens przy większych powierzchniach, np. skrzydeł, muszę kiedyś wypróbować.

Teraz przednia część kadłuba z wlotem powietrza. Dopiero teraz rzuca się w oczy, że z symetrią części to tak nie za bardzo (do tej pory było idealnie…)
Wychodzę z założenia, że to „nie moja wina“, bo jak widać na zdjęciach albo pasuje „góra“ albo „dół“ (z wnęką podwozia); obie partie nie dają się jednocześnie prawidłowo wypozycjonować.
Przednia część jeszcze nie przyklejona, bo tutaj zostanie zamontowane obciążenie, żeby model mógł stać na własnych nogach nie opadając na ogon, a tp jest możliwe dopiero po przyklejeniu usterzenia i skrzydeł.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony ndz maja 13 2018, 13:07 przez Heinrich Kosmala, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Henryk

moje modele
Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 1216
Rejestracja: pt gru 19 2008, 14:08
Lokalizacja: Mielec (Ostróda, Iława)

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: OSTOJA »

To bardzo dobrze, że zdecydowałeś się zakończyć model dawno zaczęty. Powodzenia.
PS. Jedwabisty mat - można powiedzieć półmat.
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.
W imadle:
Dorobek
Awatar użytkownika
Piterski
Posty: 1074
Rejestracja: wt sty 11 2005, 19:17
Lokalizacja: Warszawa
x 9

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Piterski »

Heinrich Kosmala pisze:[...]Od wewnątrz nie impregnuję, bo przy tak małych wymiarach części jak w modelu samolotu nie ma to żadnego wpływu na „wytrzymałość“ części, może miałoby to sens przy większych powierzchniach, np. skrzydeł[...]
Jeśli pozwolisz to się trochę powymądrzam. Otóż nie lakierujemy po to by zwiększać sztywność papieru ale zabezpieczyć jego powierzchnie przed wycieraniem i "zużyciem" na skutek formowania i ciągłego brania w ręce. Dodatkowo zwiększa odporność na wilgoć ale też w ograniczonym zakresie. Umożliwia też bezpieczniejsze usuwanie nadmiaru kleju z powierzchni.
W budowie: Halny;
Awatar użytkownika
Heinrich Kosmala
Posty: 2214
Rejestracja: sob paź 04 2008, 11:28
Lokalizacja: Landau/Niemcy
x 169

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Heinrich Kosmala »

Piterski, masz oczywiście rację, chociaż ten zabieg poprawia chyba też właściwości mechaniczne papieru – czy to potrzebne to inna sprawa. Dla mnie najważniejsze zadanie takiej impregnacji (malowania), to możliwość łatwiejszego usuwania kurzu z modelu no i oczywiście lepszy wygląd.

Dzisiaj usterzenie i owiewka hydrauliki hamulca powietrznego, tutaj nie było żadnych niespodzianek. Chciałem zrezygnować z żeberek usterzenia poziomego (wydawały mi się niepotrzebne), ale przy montażu okazało się, że nie uzyskałbym odpowiedniego profilu w miejscu połączenia statecznik pionowy/poziomy.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony ndz maja 13 2018, 13:08 przez Heinrich Kosmala, łącznie zmieniany 3 razy.
Pozdrawiam
Henryk

moje modele
Awatar użytkownika
Heinrich Kosmala
Posty: 2214
Rejestracja: sob paź 04 2008, 11:28
Lokalizacja: Landau/Niemcy
x 169

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Heinrich Kosmala »

Fotel pilota sprawił mi dość dużo kłopotów; opisu budowy nie ma, tylko rysunek, a ten nie jest dla mnie czytelny (z techniką nie mam nic wspólnego). W szczególności część 30 nie chciała się ułożyć tak, jak sobie to wyobraził konstruktor. W końcu obciąłem (moim zdaniem) „niepotrzebny“ fragment części 30, no i jakoś pasowało. W kabinie fotela (na szczęście dla mnie ) i tak prawie „nic“ nie widać…
Tablicę instrumentów zrobiłem na nowo. Oszklenia nie miałem oryginalnego od MiGa-17, dlatego zrobiłem z dwóch części, wykorzystując kopułkę od F-86 Sabre. Przy klejeniu „odkryłem“, że resztki kleju (Uhu kraft) dają się znakomicie usunąć z kopułki rozpuszczalnikiem nitro!
I tak to wszystko wygląda przed wzięciem się za skrzydła.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony ndz maja 13 2018, 13:10 przez Heinrich Kosmala, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Henryk

moje modele
Puchacz
Posty: 97
Rejestracja: wt sty 31 2006, 20:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Puchacz »

Witam! Fotel z opracowanie daleko odbiega wygladem od oryginału. Pozwole sobie wstawić linki zdjęć oryginalnego fotela:

http://images.google.pl/imgres?imgurl=h ... efurl=http

http://www.ejectionsite.com/updates/mig17_2.jpg

podpisane ze to od MIG-a-17
Awatar użytkownika
Heinrich Kosmala
Posty: 2214
Rejestracja: sob paź 04 2008, 11:28
Lokalizacja: Landau/Niemcy
x 169

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Heinrich Kosmala »

Puchacz, dzięki za link, ale teraz za późno - przyda się w przyszłości!
Pozdrawiam
Henryk

moje modele
ODPOWIEDZ