[Relacja] Betjuszka dla Miszy
Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.
- jacekkarolczak
- Posty: 165
- Rejestracja: ndz paź 17 2004, 17:09
- Lokalizacja: Łódź
Brezentowe płachty skrywające nowych przybyszy odkryto i reflektorom Betki ukazały się lśniące w wyglądającym słońcu pancerze nowych czołgów. Więzy krwi były ewidentne ale przyglądając się baczniej Betka dostrzegała coraz więcej szczegółów różniących ją od nich. Wagony zaczęto sprawnie rozładowywać, a nowi przybysze przejechały tuż przed hangarem Betki z dumą prezentują swoje wdzięki. Nawet Misza nie krył podekscytowania i coraz mniej czasu zaczął spędzać z Betką…cdn.
Dzisiaj niewiele, ale nabiedziłem się nad tymi detalami okrutnie, w końcu udało mi się zwinąć tę agrafkę do akceptowalnej formy. To kanał doprowadzający przewody z aparatu zapłonowego do świec zapłonowych. W tle pierwszego zdjęcia widoczne elementy gaźnika i kolektory doprowadzające mieszankę paliwa i powietrza:
I widok przymiarki do całości:
Dzisiaj niewiele, ale nabiedziłem się nad tymi detalami okrutnie, w końcu udało mi się zwinąć tę agrafkę do akceptowalnej formy. To kanał doprowadzający przewody z aparatu zapłonowego do świec zapłonowych. W tle pierwszego zdjęcia widoczne elementy gaźnika i kolektory doprowadzające mieszankę paliwa i powietrza:
I widok przymiarki do całości:
Kolejne miesiące służby upływały monotonnie: ciągłe ćwiczenia i ciągłe naprawy. Monotonię urozmaicały od czas do czasu kolejne przeprowadzki związane jak mówili z reorganizacją struktur. Betka nie bardzo rozumiała, bo nie dostrzegała żadnych zmian, a już na pewno nie na lepsze. Jedyną dostrzegalna zmianą było to, że coraz mniej było starej wiary. Coraz częściej zdarzało się ,że zabierane do remontu tanki nie wracały … już nigdy. Betka pocieszała się, że znowu zostały przeniesione…cdn.
Po kolejnej dłuższej przerwie w końcu coś drgnęło. Udało się skończyć silnik. Teraz pójdzie na hamownię i w końcu będzie można go zamontować
Efekty mych starań poniżej:
Po kolejnej dłuższej przerwie w końcu coś drgnęło. Udało się skończyć silnik. Teraz pójdzie na hamownię i w końcu będzie można go zamontować
Efekty mych starań poniżej:
- herbaciany
- Posty: 670
- Rejestracja: czw lis 04 2004, 23:22
- Lokalizacja: Strzegom
W lipcowy poranek 1937 roku Betkę z zadumy wyrwał harmider i pokrzykiwania oficerów dochodzące z za zamkniętej bramy garażu. Nie spodziewała się niczego ponad kolejnymi przygotowaniami do manewrów, w których coraz rzadziej uczestniczyła. Jednak podniecone głosy mówiły o jakiejś wojnie w odległym nieznanym jej kraju. 50 nowych tanków załadowano na eszelony i wraz z licznymi "ochotnikami" pociąg ruszył w długą drogę w stronę Morza Czarnego. Betka nie bardzo wiedziała co o tym wszystkim myśleć lecz postanowiła mocno nastawiać ucha aby wyłowić wszelkie nowinki o odległym bratobójczym konflikcie. Jej wojownicza natura i fakt że czuła się odstawiona coraz częściej w głąb garażu wywoływała poczucie złości i zazdrości. Marzyła po cichu o dniu, w którym i ona będzie mogła udowodnić swoją wartość… cdn.
Kolejnym krokiem budowy było wykonanie bryły kadłuba aby można było na bieżąco weryfikować wszelkie pomiary i wprowadzać za w czasu ewentualne korekty. Co ciekawe wewnętrzne płyty boczne widoczne na zdjęciu w oryginalnej konstrukcji nie były płytami pancernymi lecz wykonywano je ze zwykłej stali konstrukcyjnej. Otwory w tylnej części miały na celu polepszenie cyrkulacji i odprowadzanie ciepła z przedziału transmisji. Niestety nie potrafię powiedzieć czy wykonywano je od pierwszej serii produkcyjnej lecz w 1933 roku już były.
Nie mogłem się oprzeć
Kolejnym krokiem budowy było wykonanie bryły kadłuba aby można było na bieżąco weryfikować wszelkie pomiary i wprowadzać za w czasu ewentualne korekty. Co ciekawe wewnętrzne płyty boczne widoczne na zdjęciu w oryginalnej konstrukcji nie były płytami pancernymi lecz wykonywano je ze zwykłej stali konstrukcyjnej. Otwory w tylnej części miały na celu polepszenie cyrkulacji i odprowadzanie ciepła z przedziału transmisji. Niestety nie potrafię powiedzieć czy wykonywano je od pierwszej serii produkcyjnej lecz w 1933 roku już były.
Nie mogłem się oprzeć
Październik 1937 roku przyniósł długo wyczekiwane przez Betkę wieści o losie wysłanych na wojnę tanków. Dość lakoniczny komunikat głosił, że wojska republikańskie wspierane przez pułk czołgów szybkich dowodzony przez kapitana Kandratiewa ( pseudonim Pablo), przełamały linię obrony pod Saragossą. W tym podekscytowaniu zdawało się, że tylko Betka zwróciła uwagę na zdanie o wysokich stratach w pułku. A więc polała się pierwsza krew. Targały nią sprzeczne uczucia od zazdrości do żalu. Tam biją się wypełniając swój los.
No to zdjęcia:
Widoczki na niekompletny układ napędowy (brak sprzęgieł bocznych), a więc silnik, wentylator, sprzęgło główne, skrzynię przekładniową i rozrusznik elektryczny typu SMS. Wbrew obiegowej opinii skrzynia biegów posiadała bieg wsteczny oraz cztery do przodu. Dzięki widocznym na ostatnim zdjęciu wałkom wystającym ze skrzyni przekładniowej kierowca przez system cięgieł wpychał bądź wysuwał je przełączając biegi.
No to zdjęcia:
Widoczki na niekompletny układ napędowy (brak sprzęgieł bocznych), a więc silnik, wentylator, sprzęgło główne, skrzynię przekładniową i rozrusznik elektryczny typu SMS. Wbrew obiegowej opinii skrzynia biegów posiadała bieg wsteczny oraz cztery do przodu. Dzięki widocznym na ostatnim zdjęciu wałkom wystającym ze skrzyni przekładniowej kierowca przez system cięgieł wpychał bądź wysuwał je przełączając biegi.
- 19zbyniu95
- Posty: 453
- Rejestracja: wt kwie 28 2009, 17:52
- Lokalizacja: Tychy
Koniec lipca 1938 roku był gorący. Parny wieczór i ciężkie, czarne chmury nadciągające ze wschodu zapowiadały gwałtowną burzę. Betka zamknięta od kilku miesięcy w garażu myślami była ponad 8 tyś. kilometrów na wschód. Napięcia na granicy z okupowaną przez Japonię Mandżurią osiągnęły apogeum. Siostrzane tanki z 2 Brygady Zmechanizowanej miały wkrótce ruszyć do walki. Strategiczne cele walk nad jez. Chasan o kilka okolicznych wzgórz były bardzo wątpliwe, chodziło zatem o wielką politykę i choć nie mała pojemność silnika Betki to nie mogła tego ogarnąć… cdn.
Zakończone prace nad skrzynią przekładniową i sprzęgłami bocznymi.
Zakończone prace nad skrzynią przekładniową i sprzęgłami bocznymi.