FW-190 D-9 JV44 1:33 Waloryzowany Haliński
Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork
Re: FW-190 D-9 JV44 1:33 Waloryzowany Haliński
No dla mnie nie osiągalne takie wykonanie, moim znajomym się podoba lecz ja wiem że tutaj to pokazać to istny wstyd.
-
- Posty: 479
- Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
- Lokalizacja: Wielkopolska
- x 102
Re: FW-190 D-9 JV44 1:33 Waloryzowany Haliński
Witam po długiej przerwie. Generalnie to zabrałem się do tego modelu od złej strony. Trzeba było najpierw przemyśleć jak zrobić poprawną skorupę kadłuba i ewentualnie poprawić błędy geometrii.
Ale o tym za chwilę.
Po długich poszukiwaniach na chińskich portalach udało mi się zdobyć wreszcie gładki papier barwiony w masie który będzie lepiej się naddawał niż ten fakturowany papier Verdigris. Szlifowanie i przebarwienia tego papieru to był koszmar.
Dodatkowo prawie idealnie pasuje do odcieni kolorów użytych w wycinance co widać na zdjęciu poniżej. Oczywiście będę musiał na nowo zrobić klapy, na szczęście zrobiłem tylko 1 sztukę.
Chcę wykonać instalację MW-50 wewnątrz kadłuba oraz zdjąć dolne pokrywy zbiorników paliwa co sprawia, że muszę pobyć się większości szkieletu (zakreskowane obszary na rysunku poniżej)
Tak to będzie wyglądało
Pomysł jest taki, aby zrobić taką kanapkę sklejoną z dwóch warstw poszycia. Wewnętrzna będzie z papieru barwionego w masie a zewnętrza z wycinanki. W tym celu zamodelowałem sobie ten model w 3D zgodnie z opracowaniem. Dodatkowo postanowiłem poprawić geometrię modelu.
Głównie chodzi o zwężenie kadłuba w jego przedniej części. W tym opracowaniu jest on za szeroki, około 3,1 mm przy przednim wiatrochronie. Da się to skorygować i nie wpłynie to na połączenie skrzydło kadłub, gdyż w miejscu polaczenia ze skrzydłem kadłub jest w miarę ok. Poniżej rzuciłem mniej więcej porównanie na przekroju przy kaemach oraz przekroje kadłuba. Na czerwono wręgi
w wycinanki a na niebiesko prawidłowy przekrój kadłuba. Należy pamiętać, że do tego czerwonego obrysu doszłyby jeszcze 2 warstwy poszycia.
Na model 3D z opracowania narzuciłem poprawną geometrię (żółty kolor) Ta żółta bryła jest pomniejszona mniej więcej o 2 grubości papieru. Na zbliżeniu widać porównanie w stosunku do geometrii modelu.
Teraz wydruk 3D, na takim szablonie tym będę formował 2 warstwy kadłuba. Warstwa wewnętrza będzie odpowiednio przesunięta, aby zachować sztywność połączenia. Niestety tablicę przyrządów będę musiał także zmniejszyć po szerokości. Ale to nie problem. Tyle na dziś.
Ale o tym za chwilę.
Po długich poszukiwaniach na chińskich portalach udało mi się zdobyć wreszcie gładki papier barwiony w masie który będzie lepiej się naddawał niż ten fakturowany papier Verdigris. Szlifowanie i przebarwienia tego papieru to był koszmar.
Dodatkowo prawie idealnie pasuje do odcieni kolorów użytych w wycinance co widać na zdjęciu poniżej. Oczywiście będę musiał na nowo zrobić klapy, na szczęście zrobiłem tylko 1 sztukę.
Chcę wykonać instalację MW-50 wewnątrz kadłuba oraz zdjąć dolne pokrywy zbiorników paliwa co sprawia, że muszę pobyć się większości szkieletu (zakreskowane obszary na rysunku poniżej)
Tak to będzie wyglądało
Pomysł jest taki, aby zrobić taką kanapkę sklejoną z dwóch warstw poszycia. Wewnętrzna będzie z papieru barwionego w masie a zewnętrza z wycinanki. W tym celu zamodelowałem sobie ten model w 3D zgodnie z opracowaniem. Dodatkowo postanowiłem poprawić geometrię modelu.
Głównie chodzi o zwężenie kadłuba w jego przedniej części. W tym opracowaniu jest on za szeroki, około 3,1 mm przy przednim wiatrochronie. Da się to skorygować i nie wpłynie to na połączenie skrzydło kadłub, gdyż w miejscu polaczenia ze skrzydłem kadłub jest w miarę ok. Poniżej rzuciłem mniej więcej porównanie na przekroju przy kaemach oraz przekroje kadłuba. Na czerwono wręgi
w wycinanki a na niebiesko prawidłowy przekrój kadłuba. Należy pamiętać, że do tego czerwonego obrysu doszłyby jeszcze 2 warstwy poszycia.
Na model 3D z opracowania narzuciłem poprawną geometrię (żółty kolor) Ta żółta bryła jest pomniejszona mniej więcej o 2 grubości papieru. Na zbliżeniu widać porównanie w stosunku do geometrii modelu.
Teraz wydruk 3D, na takim szablonie tym będę formował 2 warstwy kadłuba. Warstwa wewnętrza będzie odpowiednio przesunięta, aby zachować sztywność połączenia. Niestety tablicę przyrządów będę musiał także zmniejszyć po szerokości. Ale to nie problem. Tyle na dziś.
Re: FW-190 D-9 JV44 1:33 Waloryzowany Haliński
No i się w końcu doczekałem postępu Jestem pod ogromnym wrażeniem jak daleko jest posunięta modyfikacja bryły modelu. Jak zamierzasz zmodyfikować poszycie zewnętrzne, w obszarze w którym zmieniasz przekrój kadłuba? Nie boisz się rozjazdów? Z niecierpliwością czekam na efekty!
-
- Posty: 479
- Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
- Lokalizacja: Wielkopolska
- x 102
Re: FW-190 D-9 JV44 1:33 Waloryzowany Haliński
Generalnie problem dotyczy przedniej części przy owiewce. Pierścień chłodnicy ma już prawidłowe wymiary. Przy owiewce poszycie jest tak ukształtowane że to zwężenie nie wpływa na ewentualne rozjazdy. Nie pisałem o tym ale, poszycie będzie rozcinane na łączeniach blach, bo będę też robił nitowanie całego modelu (tylko otworki, odpuszczam sobie kulki BGA) Takie kawałki poszycia z otworkami łatwiej przykleić jak są mniejsze kawałki poszycia, ale model wymaga pełnego podposzycia, również ma skrzydłach.
-
- Posty: 479
- Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
- Lokalizacja: Wielkopolska
- x 102
Re: FW-190 D-9 JV44 1:33 Waloryzowany Haliński
Zamodelowane w programie 3D segmenty zostały przeniesione na papier i wycięte
Początek oklejania kopyta. Pasowanie wręcz idealne. Te segmenty będą połączone na styk a potem dodatkowo połączenia wzmocnią podłużnice, ale generalnie trzeba uważać, żeby to się nie rozkleiło. Kleję oczywiście BCG. Taki element można wsuwać i zdejmować z kopyta.
Pierwszy segment tylnego pierścienia. Dziurkowanie i kształtowanie. Tym razem retuszuję krawędzie aerografem ( z wyjątkiem tego czerwonego koloru- to Humbrol) . Wiem, że to przegięcie pały ale taki retusz nakłada bardzo cienkie warstwy i klej BCG lepiej to klei.
I oklejamy. BCG nakładany pędzelkiem. Ten karton pod poszycia jest zaimpegnowany werniksem olejnym. Nie za dużo, żeby BCG łapał, ale jak co to można odkleić poszycie. Na razie pierścienie na obwodzie zeszły się wręcz idealnie.
Teraz po trochu dalsze segmenty. Kadłub będzie też stopniowo zabezpieczany lakierem połysk, aby uniknąć ścierania się farby z modelu. Najpierw zrobię wewnętrzne żebrowanie i jak się uda zachować po tym geometrię to najgorszy etap będzie za mną.
Początek oklejania kopyta. Pasowanie wręcz idealne. Te segmenty będą połączone na styk a potem dodatkowo połączenia wzmocnią podłużnice, ale generalnie trzeba uważać, żeby to się nie rozkleiło. Kleję oczywiście BCG. Taki element można wsuwać i zdejmować z kopyta.
Pierwszy segment tylnego pierścienia. Dziurkowanie i kształtowanie. Tym razem retuszuję krawędzie aerografem ( z wyjątkiem tego czerwonego koloru- to Humbrol) . Wiem, że to przegięcie pały ale taki retusz nakłada bardzo cienkie warstwy i klej BCG lepiej to klei.
I oklejamy. BCG nakładany pędzelkiem. Ten karton pod poszycia jest zaimpegnowany werniksem olejnym. Nie za dużo, żeby BCG łapał, ale jak co to można odkleić poszycie. Na razie pierścienie na obwodzie zeszły się wręcz idealnie.
Teraz po trochu dalsze segmenty. Kadłub będzie też stopniowo zabezpieczany lakierem połysk, aby uniknąć ścierania się farby z modelu. Najpierw zrobię wewnętrzne żebrowanie i jak się uda zachować po tym geometrię to najgorszy etap będzie za mną.
- bestialsko
- Posty: 280
- Rejestracja: sob lut 20 2010, 16:23
- Lokalizacja: Kraków
- x 119
Re: FW-190 D-9 JV44 1:33 Waloryzowany Haliński
Kartonowy model samolotu z odwzorowanym poszyciem wewnątrz i na zewnątrz. Chciało by się napisać coś górnolotnego ale wystarczy może: ŁAŁ!
Pzdr.
BES.
BES.
- Heinrich Kosmala
- Posty: 2212
- Rejestracja: sob paź 04 2008, 11:28
- Lokalizacja: Landau/Niemcy
- x 169
Re: FW-190 D-9 JV44 1:33 Waloryzowany Haliński
„Górnolotny“ pasuje do samolotu –przyłączam się (do gratulacji)!bestialsko pisze: ↑pn lis 18 2024, 0:13 ...Chciało by się napisać coś górnolotnego ale wystarczy może: ŁAŁ!
Re: FW-190 D-9 JV44 1:33 Waloryzowany Haliński
Czysta perfekcja.
Nie oglądaj się za siebie, tam nic się nie zmieniło...
Relacja: M/S Gryf Pomorski, MM 1/1969, 1:400
Galeria: RWD 9S, MM 3/1968, 1:25
Relacja: M/S Gryf Pomorski, MM 1/1969, 1:400
Galeria: RWD 9S, MM 3/1968, 1:25
Re: FW-190 D-9 JV44 1:33 Waloryzowany Haliński
Rewelacja ;)